وزیر نیرو: اعلام آمادگی سپاه برای باروری ابرها
وزیر نیرو: اعلام آمادگی سپاه برای باروری ابرها

وزیر نیرو با اشاره به اعلام آمادگی سپاه برای باروری ابرها گفت: هر دستگاهی که این امکان را داشته باشد از جمله سپاه پاسداران که اعلام آمادگی کرده با استقبال وزارت نیرو روبرو می‌شود. رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه نشست استانداران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مشخص شدن وضعیت مرزهای آبی […]

وزیر نیرو با اشاره به اعلام آمادگی سپاه برای باروری ابرها گفت: هر دستگاهی که این امکان را داشته باشد از جمله سپاه پاسداران که اعلام آمادگی کرده با استقبال وزارت نیرو روبرو می‌شود.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه نشست استانداران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مشخص شدن وضعیت مرزهای آبی ایران با کشورهای ترکیه و افغانستان و تصمیمات اتخاذ شده در این خصوص، اظهار داشت: ایران از نظر جغرافیایی و از حیث تنوع آبهای مشترک و حوزه آبریز مشترک کشوری بی‌نظیر است ما در برخی از حوزه‌های آبریز پایین دست و در برخی موارد بالا دست و همچنین دارای رودخانه‌های مرزی مشترک هستیم.

وی با بیان اینکه از این ظرفیت باید به عنوان فرصت برای توسعه همکاری‌ها بهره برد، یادآور شد: می‌توانیم از موضوع آب برای توسعه همکاری‌ها و روابط دوجانبه و چند جانبه استفاده کنیم. در صدد این مسئله هستیم با افغانستان و ترکیه در خصوص آب حوزه‌های مشترکی داریم که جزئیات و دستاوردهای گفتگوهای مشترک را به مردم اعلام می‌کنیم.

وزیر نیرو در خصوص انتقال انرژی به کشورهای همسایه به خصوص حاشیه خلیج فارس نیز گفت: در خصوص موضوع برق با همه کشورهای که مرز پاک دارند امکان تبادل انرژی وجود دارد. ما در این خصوص با کشورهایی مانند افغانستان، ارمنستان، ترکیه، عراق و پاکستان همکاری می‌کنیم. معتقدیم علاوه بر امکان استفاده از این فرصت می‌توانیم از طریق برخی همسایه‌ها به شبکه برق اروپا متصل شویم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: درصدد هستیم در چارچوب برنامه‌های دولت امکان مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری بخش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را برقرار کنیم به عنوان مثال از کسانی که در حوزه برق سرمایه گذاری می‌کنند نه تنها برق تولیدی آنها را می‌خرد بلکه می‌توانیم امکان صادرات برق را هم برای آنها فراهم کنیم.

وی در ادامه در خصوص موضوعات چالشی انتقال آب استانها نیز گفت: متصدی همه طرح‌های تأمین و عرضه آب وزارت نیروست و در مصرف آب سایر دستگاه‌ها مسئولیت مشترک دارند. اعتقاد ما این است طرح‌های انتقال آب به تنهایی رافع مشکلات استانهای دریافت کننده نیست و توقف این طرح‌ها نیز به تنهایی رفع‌کننده این مسئله نخواهد بود.

وزیر نیرو با تأکید براینکه نحوه مصرف آب در کشوری مانند ایران بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: باید از این فرصت کم آبی برای مصرف درست آب‌های موجود بهره گیریم. اگر این اصلاحات ضروری رخ ندهد طرح‌های انتقال آب به تنهایی پاسخگو نخواهد بود.

اردکانیان پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت طرح باروری ابرها نیز گفت: طرح باروری ابرها ۲۰ سال است که در دستور کار است لذا طرح جدیدی نیست. مرکز ملی باروری ابرها در کشور وجود دارد که دارای تجهیزاتی است اما برخی از تجهیزات آن کمی مستعمل شده که نیاز به تجدید دارد و در صدد هستیم این تجهیزات را به روز کنیم.

وی درباره اعلام آمادگی سپاه برای ابروری ابرها نیز گفت: هر دستگاهی که این امکان را داشته باشد از جمله سپاه پاسداران که اعلام آمادگی کرده با استقبال وزارت نیرو روبرو می‌شود.