مصوبه مجلس برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا
مصوبه مجلس برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا

در پی تشدید آلودگی هوای تهران در روز گذشته، کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران به ریاست استاندار عصر دیروز به‌جای پایتخت در شهر رودهن تشکیل جلسه داد و برای دومین روز متوالی تمامی مدارس استان تهران بجز دماوند، پردیس و فیروزکوه را تعطیل اعلام کرد. تعطیلی مدارس تهران در مقاطع دبستان و دبیرستان، مهدهای […]

در پی تشدید آلودگی هوای تهران در روز گذشته، کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران به ریاست استاندار عصر دیروز به‌جای پایتخت در شهر رودهن تشکیل جلسه داد و برای دومین روز متوالی تمامی مدارس استان تهران بجز دماوند، پردیس و فیروزکوه را تعطیل اعلام کرد.

تعطیلی مدارس تهران در مقاطع دبستان و دبیرستان، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی در روز سه‌شنبه در حالی اعلام شد که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص کیفی آلودگی هوای پایتخت را تا ساعت ۱۱ صبح دیروز ۱۵۸ و در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌های جامعه اعلام کرد، اما با وجود اجرای طرح تردد زوج و فرد از درب منازل و تعطیلی مدارس در روز گذشته شاخص آلودگی، عصر دیروز حتی از عدد ۱۷۵ هم فراتر رفت تا تهران در آستانه وضعیت قرمز و اضطرار قرار گیرد. در همین حال شاخص دو ایستگاه پونک و تربیت مدرس در منطقه ۶ تهران روز گذشته از مرز ۲۰۰ هم گذشت تا رکوردی دیگر از آلودگی هوای پایتخت در سال‌جاری به ثبت برسد. به همین دلیل اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل، جلوگیری از ورود و تردد کامیون‌های آلاینده و توقف فعالیت کارخانه‌های آلاینده و معادن شن و ماسه استان تهران امروز نیز همچنان به قوت خود باقیست و شهرداری نیز از فروش طرح ترافیک روزانه خودداری می‌کند. همچنین مقرر شد با مرخصی مادرانی که فرزند محصل دارند، برای روز سه‌شنبه موافقت شود.

شاخص کیفیت هوای تهران و بسیاری از کلانشهرهای کشور در ۱۰ روز گذشته که متأثر از استقرار جو آرام و پایدار در کشور مرتباً روند صعودی داشته و در نتیجه تردد وسایل نقلیه آلاینده و غیر استاندارد تشدید شده و همچنان نیز ادامه دارد، روز گذشته همچنین باعث تشدید آلودگی هوا در ۸ شهر تبریز، قم، همدان، کرج، قزوین، اصفهان، اهواز و ارومیه هم شد که در این میان شدت آلودگی در تهران و تبریز از دیگر شهرها بالاتر از بقیه گزارش شد. در همین حال مدارس شهر تبریز نیز روز سه‌شنبه برای دومین روز متوالی تعطیل اعلام شد.
از سوی دیگر بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی ۱۰ روز گذشته هوای تهران در ۷ روز متوالی در وضعیت ناسالم قرار داشته است. مریم نادری، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوا در این باره می‌گوید: شرایط پایداری جوی از عوامل تأثیرگذار بر تجمع و ازدیاد آلاینده‌ها در محیط‌های شهری است. در جو پایدار، شرایط برای حرکت هوا هم به صورت افقی (وزش باد) و همچنین در راستای قائم وجود ندارد و در چنین شرایطی آلاینده‌ها قادر به پخش و اختلاط نبوده و به‌حالت سکون قرار می‌گیرند. همچنین پایداری جو در ایجاد و ماندگاری پدیده وارونگی بسیار مؤثر است. بدیهی است که کاهش دما با افزایش ارتفاع در جو رابطه‌ای مستقیم دارد. هنگامی که دمای هوا از دمای لایه زیرین خود بیشتر شود و مانع از صعود هوای زیرین شود، وارونگی دمایی رخ می‌دهد که منجر به تجمع آلاینده‌ها در لایه زیرین می‌شود و در صورتی که ارتفاع لایه وارونگی کم باشد باعث تراکم بیشتر آلاینده‌ها و افزایش آلودگی هوا در نزدیکی سطح زمین می‌شود.
به گفته نادری، طی این ۱۰ روز کیفیت هوای تهران برای چندین روز متوالی در شرایط نامطلوب قرار داشته، به‎گونه‌ای که بیشترین غلظت روزانه آلاینده PM2.5 در این بازه زمانی ۵/۵ برابر استاندارد میانگین روزانه اندازه‌گیری شده که مربوط به ایستگاه شهرری با شاخص ساعتی ۱۹۱ در روز ۱۵ بهمن ماه بوده است.
افت کیفیت هوای پایتخت در مقایسه با دو سال قبل
از سویی نتایج مقایسه کیفیت هوای نیمه زمستان دو سال اخیر نیز نشان می‌دهد تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در زمستان اخیر افزایش یافته است. لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره می‌گوید: دوره‌های طولانی مدت و متوالی افزایش آلودگی هوا که طی مهر تا بهمن ماه سال‌های اخیر رخ داده علاوه بر تأثیر تداوم دوره‌ای شرایط پایدار جوی، بزرگترین شاهد بر کیفیت نازل وسایل نقلیه‌ای است که ۸۵درصد از تولید آلودگی هوای تهران را رقم می‌زنند.
اختلاف نظر  در سازمان هواشناسی در مورد آلودگی هوا
همزمان با افزایش چشمگیر آلودگی هوای تهران در روز گذشته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی از احتمال بارش در تهران طی روز چهارشنبه خبر داد. احد وظیفه در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی طی دو روزه آینده جوی نسبتاً آرام در بیشتر نقاط کشور حاکم است، گفت: بر این اساس برای شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلاینده‌های جوی پیش‌بینی می‌شود، اما ایرنا به نقل از اداره کل هواشناسی استان تهران، کاهش نسبی آلاینده‌های جوی و افزایش ۲ درجه‌ای دما را برای ۴۸ ساعت آینده این استان پیش‌بینی کرد.
مصوبه مجلس برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا
در همین حال روز گذشته نمایندگان مجلس نیز در مصوبه‌ای شهرداری تهران و شهرهای دارای آلودگی هوا را مکلف به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا کردند! نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدی بند «ب» تبصره ۸ این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن در اجرای ماده (۶) قانون هوای پاک مصوب ۲۵ /۴/ ۱۳۹۶ مبنی بر الزام اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق متوقف نمودن و صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهرداری تهران و شهرهای دارای آلودگی هوا مکلف به اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا (LEZ) شدند. به موجب این مصوبه، نیروی انتظامی نیز مکلف شده مطابق قانون نسبت به جریمه متخلفان اقدام کند.
سهم سواری‌ها؛ چالش جدید در ایجاد آلودگی هوا
سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران، علاوه بر تعیین سهم منابع ثابت و متحرک، سهم تقریبی خودروها به تفکیک ناوگان از کل انتشار آلودگی هوای تهران را مشخص کرده است اما آنچه اخیراً ضرورت توجه و مرور مجدد این سیاهه را دو چندان کرده اعلام سهم سه درصدی خودروهای سواری در ایجاد آلودگی هوای تهران است در حالی که پیش از این مسئولان سازمان محیط زیست سهم خودروهای شخصی را گاه تا ۷۰ درصد اعلام می‌کردند. اما مسعود تجریشی-معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اخیراً اعلام کرده بر اساس مطالعات سال ۱۳۹۵، سهم خودروهای سواری اعم از شخصی، ون و تاکسی در تولید آلودگی ذرات معلق سه درصد و در ایجاد سایر آلودگی‌ها ۴۹ درصد است با وجود اینکه این دستگاه‌ها ۸۰ درصد ناوگان تهران را تشکیل می‌دهند.