الزام تحویل ۳۰ روزه خودروهای وارداتی به مشتریان
الزام تحویل ۳۰ روزه خودروهای وارداتی به مشتریان

معاون نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان،با تاکید بر اینکه مردم از عقد قرارداد پیش فروش خرید خودروهای وارداتی اجتناب کنند، حداکثر مدت عرضه خودرو در قالب فروش فوری را۳۰ روز اعلام کرد.  وحید منایی، خطاب به مصرف کنندگان خودرو گفت: با توجه به شرایط حاکم بر بازار خودروهای وارداتی و به استناد تصمیمات ستاد فرماندهی […]

معاون نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان،با تاکید بر اینکه مردم از عقد قرارداد پیش فروش خرید خودروهای وارداتی اجتناب کنند، حداکثر مدت عرضه خودرو در قالب فروش فوری را۳۰ روز اعلام کرد.

 وحید منایی، خطاب به مصرف کنندگان خودرو گفت: با توجه به شرایط حاکم بر بازار خودروهای وارداتی و به استناد تصمیمات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیرامون ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای مذکور از تاریخ ۳۱ خردادماه امسال، هرگونه فروش خودروی وارداتی در قالب تعهدات مدت دار بیش از ۳۰ روز اعم از پیش فروش ، فروش مشارکتی و … توسط کلیه شرکت های عرضه کننده (نمایندگی رسمی) تا اطلاع ثانوی ممنوع و فاقد وجاهت است.

وی شرکت های فاقد نمایندگی رسمی قبل از این نیز مجاز به پیش فروش خودرو نبوده اند و مبرهن است که کماکان اجازه پیش فروش خودرو را ندارند.

منایی تصریح کرد: شرکتهای عرضه کننده در صورت فروش خودرو در قالب فروش فوری ملزم به عرضه خودرو از محل خودروهای‌ در اختیار (ترخیص شده و موجود در محل انبار واردکننده) و حداکثر ظرف ۳۰ روز (کاری و غیر کاری) هستند.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با درخواست از تمامی متقاضیان خرید خودروهای وارداتی جهت توجه به نکات یاد شده ، از آنان خواست که از اقدام به عقد قرارداد پیش فروش خودرو اجتناب کنند.

منایی همچنین با توجه به ابطال کلیه ثبت سفارشات قبل از تاریخ ۳۱ خردادماه امسال افزود: عرضه کنندگان خودرو های وارداتی موظف هستند در صورت عدم دریافت ارز از سیستم بانکی، سریعاً نسبت به تعیین تکلیف مشتریان در قراردادهای پیش فروش قبلی وفق مفاد مندرج در ذیل ماده(۴) آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره .۷۴۱۵/ت۵۱۶۸۱هـ مورخ ۲۸/۱/۱۳۹۵هیئت وزیران اقدام کنند.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه بیان کرد: تبلیغات فروش اقساطی خودرو که در آن مبلغ پیش پرداخت خودرو و جمع مبالغ اقساط با قیمت حال حاضر بازار خودرو نسبتاً برابری می کند، چندان قابل اعتماد نبوده و امکان تخلف عدم تحویل در آن وجود دارد.

منایی ضمن توصیه به خریداران خودروهای مذکور مبنی بر هوشیاری کامل نسبت به بررسی شرایط فروش اعم از قیمت نهایی خودرو و قیمت فعلی بازار ، مدت زمان تحویل، مجوز فروش لیزینگ ، ماهیت واحد عرضه کننده که ترجیحاً نمایندگی اصلی شرکت عرضه کننده باشد، نحوه پرداخت وجوه (الزاماً به حساب شرکت اصلی عرضه کننده واریز شود) ، تصریح کرد : از عقد این نوع قراردادها با واحدهای صنفی و نمایشگاهدار پرهیز کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه لیست شرکت های دارای مجوز لیزینگ( واسپاری) در سامانه بانک مرکزی به نشانیwww.cbi.ir قابل جستجو است، یادآور شد: کلیه مصرف کنندگان عزیز در صورت مشاهده تخلفات، مراتب را جهت رسیدگی به سامانه تلفنی ۱۲۴ منعکس کنند.