از زمانی که «محمد البوعزیزی» در اعتراض به رفتار  پلیس این کشور خود را در شهر «سیدی بوزید» به آتش کشید، احدی در کل جهان تصور نمی‌کرد این اقدام او جرقه ای بسیار جدی برای خواندن فاتحه بر نظام بن علی و آغاز نوعی انقلاب در این کشور قلمداد شود. اقدام فداکارانه و تاثیر گذار […]

از زمانی که «محمد البوعزیزی» در اعتراض به رفتار  پلیس این کشور خود را در شهر «سیدی بوزید» به آتش کشید، احدی در کل جهان تصور نمی‌کرد این اقدام او جرقه ای بسیار جدی برای خواندن فاتحه بر نظام بن علی و آغاز نوعی انقلاب در این کشور قلمداد شود.

اقدام فداکارانه و تاثیر گذار «محمد البوعزیزی » توانست انقلابی اجتماعی با بهانه اعتراض به بیکاری و عدم توسعه برخی مناطق و بی توجهی به خواست مردم  به ویژه در مناطق دور از ساحل این کشور در جنوب و غرب بیافریند، و زمینه ای شد که پس از آن این انقلاب بعد سیاسی به خود گرفت.

اگر چه تونس پس از انقلاب خود که تا حدودی با نفوذ جریانهای خارجی کنترل شد ، سعی کرد از بحران اقتصادی که در آن به سر می‌بُرد، خارج شود اما با روی دادن اتفاقاتی جدید در این کشور ، اوضاع از قبل نیز وخیم تر گردیده است. بخش اعظمی از درامد مردم تونس از منشاء توریسم و سفر گردشگران اروپایی به این کشور تامین میشد.

اینکه پس از وقوع انقلاب، تروریست‌ها، به گردشگران در این کشور حمله کردند خود موجب فرار گردشگران از تونس گردید. صنعت گردشگری سودآوری زیادی برای مردم تونس داشت و شمار زیادی ازمردم این کشور در این بخش مشغول فعالیت بودند.

مسئولین تونسی با تلاش برای ایجاد امنیت، سعی کردند گردشگران را بار دیگر به این امر قانع کنند که تونس کشوری امن برای گردشگری است . البته باید اذعان کرد که هر چند مقام‌های دولتی تلاش زیادی در این زمینه انجا م داده و موفقیت‌هایی نیز حاصل شده است اما اقتصاد گردشگری در این کشور هنوز به سود دهی زمان حکومت بن علی بازنگشته است.

این روزها مشاهده می‌کنیم که مردم به دلایل اقتصادی و در اعتراض به افزایش قیمت کالاهای اساسی در شهرهای مختلف تونس دست به اعتراض می‌زنند.

اینکه حتی بعد از تحقق انقلاب مشکل اقتصادی مردم همچنان لاینحل باقی مانده است و اینکه دولت های بعد از انقلاب تونس با مشکلات متعددی از جمله موانع تولید و فساد حاکم مواجه بوده اند حکایت از ساختار های آلوده و در بسیار موارد نیز حکایت از نفوذ بیگانه برای درهم ریختن مواضع انقلابی داشته است.

فراماسونها در تونس همواره سعی در سکولار نگهداشتن کشور داشته و ماهیت فراماسونری بر ایجاد طبقه ای مرفه و طبقاتی فقیر تاکید دارد که تونس نیز در مواجهه با این معضل مواجه است.

در اعتراضات اخیر مبتنی بر فقر و نداری و گرانی و تورم و تبعیض و مبارزه با فساد دامن گیر اداری  بنا به آمار تاکنون  بطور رسمی انتشار یافته حداقل ۴ نفر کشته و بیش از ۱۰۰۰ نفر راهی زندان شده اند که علاوه بر این، تحصن‌ها و تجمع‌ها ، در برخی بخش‌های اقتصادی این کشور مانند تولید فسفات و نفت تاثیر منفی تعطیلات و اعتصابات و افت تولید برجای گذاشته است.

از آغاز سال نو میلادی قوانین مالی جدید در تونس در مسیراجرا واقع و در همین راستا  بودجه ۲۰۱۸ این کشور برای عملیات اقتصادی تصویب شده است. در متن مفاد بودجه این کشور با افزایش قیمتهای شدیدی مواجه است.

آغاز سال میلادی جدید إجرای مفاد بودجه مصوب سال ۲۰۱۸ بسیاری از مردم وبیشتر طبقات ضعیف را نگران کرده است. تا جایی که این نگرانی از افزایش قیمتها که در چارچوب یک اقتصاد ریاضتی تعریف شده اند، بسیاری از بخشها در کشور را ملتهب نموده است.

افزایش ها شامل قیمت انواع سوخت وشارژ تلفن‌های همراه و نیز تعرفه‌های اینترنتی وانواع عطر ومواد آرایشی در اصل قیمت و مالیاتهای مترتب بر واردات و تولید و ارائه خدمات آنها گردیده است.

اکنون همانند ایران مردم معترض در شهرهای گوناگون تونس به خیابان‌ها آمده‌اند تا از دولت بخواهند ، تدابیر اقتصاد ریاضتی جدید را تغییر دهد. مردم از سیاست‌های تحمیلی ریاضتی به شدت خشمگین هستند و دولت را تحت فشار قرار داده اند.

میزان اعتراضات در تونس بقدری شدید است که «منصف المرزوقی» رئیس‌جمهور سابق تونس نسبت به خطر فروپاشی نظام حاکم بر این کشور هشدار داده است. از مشکلاتی که تونس همانند بسیاری از دیگرکشورها همانند کشورمان ایران  از آن رنج می‌برد، فساد افسار گسیخته در نظام اداری است.

با اینکه یکی از انگیزه‌ها و دلایل مردم برای قیام ضد نظام بن علی، گسترش فساد در این کشور بوده است لاکن نظام حاکم بعد از انقلاب قادر به مهار آن نبوده است بلکه شیوع نیز داشته است.

با اینکه یوسف الشاهد نخست وزیر جوان تونس چند ماه پیش دولت خود را دولت مبارزه با فساد معرفی و تاکید کرد با فساد در ابعاد و سطوح مختلف آن مبارزه می‌کند اما قطعا این راهی ساده و سهل الوصول نخواهد بود و همین امر او را در معرض کناره گیری گذاشت.

کشورهای دنیا برای اندازه گیری فساد درکشورها سازمانهایی تشکیل داده اند که این خود اهرمی دو پهلوست چرا که تا ابزار ایجادفساد نداشته باشند چگونه میتوانند فساد را که علی الاصول امری پنهان تلقی میشود را اندازه گیری نمایند؟

«شوقی الطبیب» رئیس هیات مبارزه با فساد تونس پیش از این گفته بود اگر با فساد مبارزه شود ۷۰ درصد مشکلات تونس حل می‌شود. او تاکید نموده بود که فساد افسارگسیخته در کنار مشکلات اقتصادی همانند آتش و پنبه هر جامعه ای را به آتش می‌کشد.

این امر که جنس مشکلات تونس در بسیار از بخشها مشابه مشکلات ایران است کاملا محل بررسی و تدقیق است تا شاید بتوان به ماهیت این نوع مشکلات واقف و یحتمل دستهای پشت پرده برای دست ساز بودن برخی از این نوع مشکلات را شناسایی و قطع نمود. سخنان مسئولین تونسی در کلام درمانی عینا سخنان حسن روحانی و اسحاق جهانگیری است. این تشابهات انسان را بفکر وامیدارند که آیا ما مشغول اجرای فیلم نامه ای هستیم که دیگران برای ما طراحی نموده اندیم؟؟؟

والسلام