۴ فاز پارس جنوبی سال آینده بهره برداری می شوند
۴ فاز پارس جنوبی سال آینده بهره برداری می شوند

قائم‌ مقام وزیر نفت گفت: انتظار داریم فازهای ١٣ و ٢٢ تا ٢۴ پارس جنوبی تا پایان امسال به صورت آزمایشی به تولید برسند و بهره برداری کامل از آنها در سال آینده انجام خواهد شد.  مرضیه شاهدایی روز چهارشنبه در بازدید از فاز ۱۳ پارس جنوبی افزود: امیدواریم بزودی فاز نخست این طرح به […]

قائم‌ مقام وزیر نفت گفت: انتظار داریم فازهای ١٣ و ٢٢ تا ٢۴ پارس جنوبی تا پایان امسال به صورت آزمایشی به تولید برسند و بهره برداری کامل از آنها در سال آینده انجام خواهد شد.

 مرضیه شاهدایی روز چهارشنبه در بازدید از فاز ۱۳ پارس جنوبی افزود: امیدواریم بزودی فاز نخست این طرح به بهره برداری برسد.

وی همچنین پس از بازدید میدانی از بخش خشکی طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی، در نشستی با حضور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، مدیران و مجریان این طرح بیان کرد: سال ۱۳۹۶ پر از دستاوردهای چشمگیر در حوزه‌های مختلف صنعت نفت از جمله در پارس جنوبی برای مردم بود که از تلاش‌های صورت‌گرفته در منطقه تقدیر می شود.
شاهدایی، با یادآوری اینکه افتتاح سه طرح بزرگ پارس‌جنوبی و قرارداد توسعه فاز١١ از جمله اتفاقات خوب برای صنعت نفت ایران در سال جاری است، گفت: در ادامه روند رو به توسعه میدان مشترک پارس جنوبی، توسعه سایر فازهای باقیمانده از جمله فاز ۱۳را شاهد هستیم.
قائم مقام وزیر نفت هدف از این بازدید را ارزیابی وضعیت و مراحل توسعه فازهای یادشده عنوان و اظهار کرد: توسعه این مجموعه‌های بزرگ پالایشگاهی و سکوهای دریایی در پارس‌جنوبی نتیجه تلاش‌های متخصصان و مهندسین دلسوز صنعت نفت است.
وی با بیان اینکه برای اولین بار است که از فاز ١٣ بازدید و پیشرفت خوبی را مشاهده می‌کند، ادامه داد: در بازدیدی که از واحدهای مختلف این فاز داشتیم پیشرفت قابل توجهی مشاهده شد که نشان‌دهنده آمادگی کامل برای بهره‌برداری از فاز نخست این طرح‌ است.
شاهدایی ضمن قدردانی از مدیران و مجریان طرح‌های در حال توسعه پارس جنوبی اظهارداشت: می‌دانم که به ثمر رسیدن این پالایشگاه‌ها چقدر زحمت داشته و امیدواریم بتوانیم گام موثری در توسعه کشور برداریم.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت ٩٢ درصدی عنوان شده در پالایشگاه خشکی طرح فاز ١٣ بیانگر توسعه چشمگیر این طرح است، گفت: برای همه دست‌اندر کاران طرح‌های درحال توسعه پارس جنوبی آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم بزودی شاهد راه‌اندازی فاز اول این طرح‌ها باشیم.
در این جلسه گزارشی از وضعیت توسعه در بخش‌های پالایشگاهی و فراساحل فازهای درحال توسعه توسط مجریان این طرح‌ها در حضور قائم مقام وزیر نفت ارائه شد.
فاز ۱۳ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶٫۶ میلیون متر مکعب گاز غنی، روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه ۱٫۰۵ میلیون تن گاز مایع ال پی جی (پروپان و بوتان)، یک میلیون تن اتان در سال به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی، روزانه ۴۰۰تن گوگرد اجرا شده است.
اجرای پروژه فاز ۱۳ به کنسرسیومی متشکل از شرکت پتروپایدار ایرانیان، شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) و شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران(گروه مپنا) واگذار شده است که مسئولیت رهبری کنسرسیوم را شرکت پتروپایدار ایرانیان عهده دار است.
عملیات احداث این فاز از ۲۵ خرداد ماه ۱۳۸۹ آغاز شده است.
با بهره برداری از فاز ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی نیز روزانه ۵۶٫۶ میلیون متر مکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه ۱٫۰۵ میلیون تن گاز مایع ال پی جی (پروپان و بوتان)، یک میلیون تن اتان در سال به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی روزانه ۴۰۰ تن گوگرد تولید می شود.
اجرای پروژه فازهای ۲۲، ۲۳ و۲۴ به شرکت پتروسینا آریا و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) واگذار شده است.
عملیات احداث این فازها از ۲۵ خرداد ماه ۱۳۸۹ آغاز شد.