ضرورت تلاش نخبگان جهان اسلام برای ریشه‌کنی افراطی‌گری
ضرورت تلاش نخبگان جهان اسلام برای ریشه‌کنی افراطی‌گری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با وزیر اوقاف سوریه گفت: علما، روحانیت و نخبگان جهان اسلام در گفت‌وگو با یکدیگر می‌توانند تفکر افراطی‌گری علیه دین اسلام را خنثی کنند. سیدعباس صالحی شامگاه دوشنبه هفتم اسفند در دیدار با محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه با تاکید بر این مطلب افزود: امیدوارم سفر وزیر […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با وزیر اوقاف سوریه گفت: علما، روحانیت و نخبگان جهان اسلام در گفت‌وگو با یکدیگر می‌توانند تفکر افراطی‌گری علیه دین اسلام را خنثی کنند.

سیدعباس صالحی شامگاه دوشنبه هفتم اسفند در دیدار با محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه با تاکید بر این مطلب افزود: امیدوارم سفر وزیر اوقاف سوریه و هیات همراه نقطه عطفی در گسترش روابط دینی و فرهنگی ایران و سوریه باشد.

وی گفت: سوریه از یک سو نگین جهان اسلام است و در تاریخ تمدن اسلامی در دوره های مختلف می درخشد و از سوی دیگر در دهه اخیر خط مقدم مقاومت علیه صهیونیست بوده که بر اهمیت آن می افزاید.

صالحی ادامه داد: سوریه در سال‌های اخیر خط مقدم مقابله با نگرش های افراطی و تروریزم است که به نام دین، علیه اسلام به کار گرفته می شود. ایران و سوریه دو بال مقاومت هستند و در مقابل افراطی‌گری دینی و تروریسم ایستادگی می‌کنند.در شرایطی که سوریه به سمت آرامش می‌رود روابط دو کشور را می‌توان با نگاه جدیدتری تعریف کرد که بر این اساس می‌توان برای گسترش روابط در حوزه های مختلف باب‌های جدیدی گشود.

صالحی تاکید کرد: در این مسیر و افقی که در پیش داریم باید به این فکر کنیم که ریشه تفکر فتنه در جهان اسلام را بخشکانیم. تلاش‌ها و گفت‌و‌گوهای مشترک علما و نخبگان و فرهیختگان ایران و سوریه در حوزه‌های علمیه و مجامع دانشگاهی و کارهای تبلیغاتی و ارشادی مشترک به تحقق این نگاه و هدف کمک می‌کند.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مجموعه وظایف و اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های فرهنگی و هنری، افزود: این وزارتخانه می‌تواند در گفت‌وگوها، مسیر اقدامات مشترک و هماهنگ را بیش از پیش، جلو ببرد.

وی با اشاره به اینکه در ایران هر ساله ۷۰ تا ۱۰۰ عنوان فیلم تولید می‌شود، ادامه داد: همچنین در ایران هر ساله هفت هزار نمایش و تئاتر اجرا می‌شود و هر سال حدود ۲۰ هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود؛ که این میزان از تولیدات و محصولات ایرانی در بخش های مختلف فرهنگی و هنری می‌تواند در گسترش همکاری‌های فرهنگی و هنری دو کشور ایران و سوریه موثر باشد.

صالحی ادامه داد: در رژیم گذشته مسیر دینی و عربی‌زدایی ترغیب می‌شد ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به دین و ارتباط فعال تر با جامعه اسلامی و زبان عربی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. امروز در ایران در حوزه نشر و کتاب و … تولید و عرضه اندیشه دینی به دور از افراط و تفریط مورد توجه جامعه ایرانی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی کشورمان در حوزه‌های مختلف، تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی بیش از ١� � هزار کتاب در حوزه دینی تولید و چاپ شده و اقدامات و کارهای دینی و قرآنی گسترده‌ای انجام شده و هم اکنون ۵ هزار موسسه قرآنی در ایران فعالیت می‌کنند.

صالحی همچنین با اشاره به پژوهش‌های قرآنی در ایران، گفت: یکی از محورهای مهم تعامل بین ایران و سوریه همکاری های علمی، فرهنگی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف دینی است.

وی در ادامه بر فعالیت های مشترک دو کشور در زمینه تقریب دینی در جهان اسلام تاکید کرد و افزود: دشمنان جهان اسلام در تلاش برای تضعیف و ایجاد تفرقه در آن هستند. بنابراین کارهای مشترک بین جوامع اسلامی می‌تواند این توطئه را ناکام بگذارد.

صالحی افزود: مذاهب شیعه و سنی در حال حاضر زندگی مسالمت آمیزی در ایران دارند و هم اکنون دارای ۱۵۳ نشریه با مدیر مسوولی اهل سنت هستیم و در حوزه های دیگر فرهنگی و هنری مشابه جامعه شیعه مشغول فعالیت هستند. تعامل و ارتباط مشترک ایران و سوریه می‌تواند نمادی از همزیستی اسلامی ایجاد کند.

در این دیدار محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه نیز با اشاره به سفر خود به ایران گفت: این سفر فرصتی برای آشنایی دو ملت با یکدیگر با هدف گسترش روابط دو کشور است.روابط ایران و سوریه به دلیل وجود دو بانوی بزرگوار حضرات زینب و رقیه(س) و شهدای مدافع حرم بیش از گذشته تحکیم یافته است. ایران پس از انقلاب اسلامی تبدیل به پایتخت اسلامی شد و زبان عربی و دین اسلام را دوباره در ایران احیا کرد.

وی ادامه داد: ایران در جهت ارزش‌های قابل قبول جهان اسلام تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده است و به ما در سرکوبی توطئه‌های علیه اسلام کمک‌های بسیاری کرده است. مبارزه با تروریسم و تندروی‌ها مسئولیتی است که بر عهده ماست و در این مسیر باید تلاش کنیم.

در این دیدار برخی از علما و اندیشمندان کشور سوریه به طرح پیشنهادهای خود در جهت گسترش روابط دینی و فرهنگی دو کشور پرداختند.