توضیح سلطانی‌نژاد درباره عرضه نشدن دنا و سراتو در بورس کالا/ خودروسازها پاسخی ندادند
توضیح سلطانی‌نژاد درباره عرضه نشدن دنا و سراتو در بورس کالا/ خودروسازها پاسخی ندادند

مدیرعامل بورس کالا می گوید در صورت عدم عرضه محصولات ایران خودرو و سایپا در بورس این دو شرکت نمی توانند از طریق بورس تامین مالی کنند. حامد سلطانی‌نژاد، درباره اینکه چرا ایران خودرو و سایپا علیرغم امیدنامه عرضه دنا و سراتو در بورس کالا، این دو خودرو را در بورس ادامه ندادند، اظهار کرد: […]

مدیرعامل بورس کالا می گوید در صورت عدم عرضه محصولات ایران خودرو و سایپا در بورس این دو شرکت نمی توانند از طریق بورس تامین مالی کنند.

حامد سلطانی‌نژاد، درباره اینکه چرا ایران خودرو و سایپا علیرغم امیدنامه عرضه دنا و سراتو در بورس کالا، این دو خودرو را در بورس ادامه ندادند، اظهار کرد: آن شرطی که در هیات پذیرش برای عرضه کالا گفته می‌شود برای این است که بازار شکل بگیرد. اگر آن ها کالا را در بورس عرضه نکنند بازارش شکل نمی‌گیرد و ما هم می‌توانیم دیگر موضوع را پیگیری نکنیم.

وی ادامه داد: هدف آن‌ها این بود که تامین مالی کنند، ولی تامین مالی در بورس‌های کالایی به پشتوانه عرضه کالا شکل می‌گیرد، اگر عرضه استمرار پیدا می‌کرد تامین مالی هم صورت میگرفت و این جزو مشوق هایی است که بورس کالا می‌دهد چرا که شفافیت پاداش‌هایی دارد که یکی از آن ها تامین مالی است.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: شاید خودروسازها روش‌های دیگری برای تامین مالی پیدا کرده‌اند یا مشکل دیگری سر راهشان پیدا شده، ولی ما شرایط را برایشان کامل فراهم کردیم حتی با ایران خودرو به یک مدل فروش رسیدیم که نمایندگی‌های ایران خودرو هم بتوانند در آن نقش آفرینی کنند، ولی خودشان نخواستند.

سلطانی‌نژاد درباره عرضه فولاد در بورس کالا نیز گفت: به دنبال این هستیم که کل زنجیره فولاد را به بورس کالا بیاوریم به همین علت به تازگی مذاکراتی با فعالان سنگ آهن داشتیم تا بتوانیم کنسانتره سنگ آهن و آهن اسفنجی را در بورس عرضه کنیم کشف قیمت این محصولات در بورس می‌تواند کمک موثری به کشف قیمت دیگر محصولات داشته باشد.

وی تاکید کرد: همیشه این اختلاف وجود دارد که اگر بخشی از محصول در بورس عرضه می‌شود چرا بخش دیگرش نباید در بورس معامله شود. البته در این مورد دغدغه ای هم وجود داشت که ماده اولیه تولید فولاد به تولید کنندگان عمده و مستمر فولاد نرسد که این مشکل با یک قرارداد مستمر کشف پریمیوم برطرف شد این موضوع با حضور وزیر اقتصاد به تصویب شورای عالی بورس رسید. در نتیجه این مصرف کنندگان کنسانتره سنگ آهن می‌توانند با عقد قرارداد بلند مدت در بورس با قیمت کمتری نسبت به قیمت های مرجع که در بورس کشف میشود محصول مورد نیاز خود را دریافت کنند.