حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موسیقی اصیل
حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موسیقی اصیل

جشنواره منطقه‌ای موسیقی کویرنشینان با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی برگزیدگان در یزد به کار خود پایان داد. علی ترابی ـ مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در مراسم اختتامیه این جشنواره برگزاری آن را در یزد تحسین‌برانگیز خواند و خواهان تداوم جشنواره منطقه‌ای موسیقی کویرنشینان […]

جشنواره منطقه‌ای موسیقی کویرنشینان با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی برگزیدگان در یزد به کار خود پایان داد.

علی ترابی ـ مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در مراسم اختتامیه این جشنواره برگزاری آن را در یزد تحسین‌برانگیز خواند و خواهان تداوم جشنواره منطقه‌ای موسیقی کویرنشینان شد.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از گروه‌های موسیقی که در راستای موسیقی اصیل قدم برمی‌دارند حمایت جدی می‌کند.

ترابی اظهار امیدواری کرد که جشنواره موسیقی کویرنشینان در سال‌های آینده نیز باشکوه‌تر از گذشته برگزار شود.

مجید جوادیان‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان این که هدف از برگزاری جشنواره یادشده پاسداشت قرن‌ها تلاش مردمان صبور خطه کویر در حفظ حیات و یادآوری همراهی و همدلی هنرمندان پرتلاش موسیقی با فرازهای درخشان معاصر ایران است، اظهار کرد: کویر بخش حذف‌ناشدنی هویت ما را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در اینجا تعریف انسان بدون اشاره به کویر ممکن نیست، تصریح کرد: یکی از ابعاد هویت کویرنشینان، فرهنگ و هنر، آواها و نواهای موسیقی است که در زندگی کویرنشینان ساری و جاری است.

جوادیان‌زاده ادامه داد: آواها و نواها برآمده از جان کویرنشینان است که ریشه در اقلیم و شرایط هستی‌شناسانه آنان دارد؛ به طوری که می‌توان بخشی از آنها را در آیین‌های دینی مشاهده کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در عین حال ابراز امیدواری کرد که جشنواره موسیقی کویرنشینان بتواند یک جریان اصیل و هویت‌مند موسیقی را به جامعه مخاطب خود معرفی کند.

جوادیان‌زاده در ادامه با تقدیر از همت و هم‌گرایی دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره منطقه‌ای موسیقی کویرنشینان، گفت: همت و همگرایی همه اعضای خانواده موسیقی در برگزاری این جشنواره تحسین‌برانگیز بود.

وی افزود: در این جشنواره که به مدت سه روز ادامه داشت، ١٢ گروه سنتی و هشت گروه پاپ در بخش استانی و پنج گروه در بخش منطقه‌ای رقابت کردند.

به گفته وی، دو روز نخست جشنواره به صورت استانی و روز پایانی آن به صورت منطقه‌ای و با حضور گروه‌های موسیقی از استان‌های اصفهان، کرمان، کرمان جنوب، خراسان جنوبی و یزد برگزار شد.

جوادیان‌زاده اضافه کرد: شاخه‌های مختلف این جشنواره شامل گروه‌ نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، آهنگ‌سازی موسیقی ایرانی، آهنگ‌سازی ارکسترال و پژوهش بود.

وی اظهار کرد: «فردین خلعتبری» از اساتید برجسته موسیقی، رییس هیات داوران جشنواره موسیقی کویرنشینان یزد است و تاجبخش و اردشیر کامکار نیز دیگر اعضای هیات داوران جشنواره بوده‌اند.

«محمدعلی طالبی» معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد نیز در این مراسم گفت: استان یزد سرشار از استعدادهای هنری است.

وی با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره منطقه‌ای موسیقی کویرنشینان، اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های هنری می‌تواند به رشد و پویایی هنر در استان یزد کمک کند.

وی ابراز امیدواری کرد که نمونه چنین رویدادهای هنری با کیفیت و در سطح ملی دراستان یزد برگزار شود.

طالبی گفت: هنرمندان استان یزد با همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که دارند پرافتخار در عرصه هنر استان یزد فعالیت می‌کنند که جای تقدیر دارد.

تقدیر از پیشکسوتان موسیقی یزد شامل سید ابوالفضل دهقان، محمدرضا جعفری، علی محمد مهنام، علی محمد دهقان چناری، سید عباس جانفدا و محمد حسین روحبخش از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در ادامه نیز جوایز ویژه بخش پاپ و تلفیقی به برگزیدگان اعطا شد که سهیل میرجلیلی نوازنده ویلن گروه صبا به عنوان نوازنده جوان و مستعد، عزت ابراهیمی به عنوان همخوان در گروه نسیم صبا و بخاطر تشویق بانوان هنرمند و مجتبی هدایتی به دلیل تاثیر مثبت در شکل گیری گروه‌های موسیقی پاپ و نوازندگی جایزه ویژه و تقدیر هیات داوران را کسب کردند.

در بخش گروه‌های برتر استانی (پاپ و تلفیقی) نیز گروه موسیقی دومینو به سرپرستی مجتبی هدایتی مقام اول و گروه موسیقی آرتان بند به سرپرستی حامد صالحی مقام دوم را کسب کردند.

در بخش جوایز ویژه بخش موسیقی ایرانی در بخش استانی، جایزه ویژه و لوح تقدیر هیات داوران به علی امیدی به خاطر نوازندگی تار، آهنگسازی و سرپرستی گروه راز و همچنین جایزه ویژه و لوح تقدیر هیات داوران به مجتبی حبیبی به خاطر نوازندگی، آهنگسازی و سرپرستی گروه مسیحا رسید. در این بخش سحر عطارها و اعضای گروه موسیقی ترمه نیز به جهت حمایت و تشویق بانوان هنرمند موسیقی لوح تقدیر از طرف هیات داوران دریافت کردند.

در بخش گروه‌های برتر در بخش استانی (موسیقی ایرانی) به ترتیب گروه راز به سرپرستی علی امیدی، گروه مسیحا به سرپرستی مجتبی حبیبی و گروه زخمه به سرپرستی علی امیدی عناوین اول تا سوم را به دست آوردند.

جایزه ویژه هیات داوران و لوح تقدیر در بخش منطقه‌ای موسیقی ایرانی به سعید روحانی نوازنده نی از استان اصفهان رسید و در بخش گوه‌های برتر در بخش منطقه‌ای به ترتیب گروه راز به سرپرستی علی امیدی از استان یزد و گروه نغمه ریز به سرپرستی محمد فلکی از استان خراسان جنوبی، در رده‌های اول و دوم جای گرفتند.