خروج طلا از بازار ایران صرفه اقتصادی ندارد
خروج طلا از بازار ایران صرفه اقتصادی ندارد

پس از التهابات ارزی که از زمستان سال گذشته در بازار ایجاد شد، بازار طلا نیز به‌عنوان بازارهمراستا و موازی راه مشابهی را طی کرد. دراین ماه‌ها هرچه بر قیمت ارز افزوده شد، سکه و طلا هم گران تر شد به‌طوری که از مرز دو میلیون تومان هم عبور کرده است. این درحالی است که […]

پس از التهابات ارزی که از زمستان سال گذشته در بازار ایجاد شد، بازار طلا نیز به‌عنوان بازارهمراستا و موازی راه مشابهی را طی کرد. دراین ماه‌ها هرچه بر قیمت ارز افزوده شد، سکه و طلا هم گران تر شد به‌طوری که از مرز دو میلیون تومان هم عبور کرده است. این درحالی است که طرح پیش فروش بیش از ۷ میلیون قطعه سکه در سررسیدهای مختلف و آغاز تحویل آنها نیز نتوانسته باعث کاهش قیمت‌ها در این بازار شود.

 درهمین زمینه روزگذشته دبیر انجمن طلا و جواهر درخصوص نوسانات بازار طلا درایران مدعی شد که اکنون طلا جایگزین ارز شده است و هرعددی که قرار بوده ارز از کشور خارج شود امروز طلا خارج می‌شود.حسین پنداروند ، اظهار کرد: بعد از تک نرخی شدن ارز یک بازار موازی شکل گرفته که از آن غافل مانده‌ایم، یعنی بازاری که دلالان در آن حضور دارند و این بازار رها شده است. البته خارج شدن طلا قبلاً هم اتفاق می‌افتاده است. اگر طلا در داخل گران‌تر از خارج باشد این روند معکوس می‌شود و طلا وارد می‌شود اما امروز خروج طلا در حال اتفاق افتادن است. پنداروند به رکود در بازار طلا اشاره و تصریح کرد:‌ تولید طلا کلاً راکد شده و بازار ثبات ندارد. بخشی از قیمت‌ها هم حباب است لذا در بازار عملاً خریداری وجود ندارد و بازار تعطیل شده است؛ هرچند که کرکره‌ها پایین نیست ولی معامله‌ای انجام نمی‌شود یعنی نه مشتری راغب است که خریدی انجام دهد و نه فروشنده تمایلی دارد که فروشی داشته باشد.
درشرایطی که دبیرانجمن طلا و جواهر اعتقاد دارد که پس از تک نرخی شدن دلار ذخایر طلای کشور در حال خروج از کشور است، کارشناسان و فعالان بازار با رد قطعی این موضوع اعلام می‌کنند که با توجه به بالا بودن قیمت طلا در بازار ایران، خروج آن صرفه اقتصادی ندارد. ضمن اینکه خروج طلا ریسک بالایی نیز به همراه دارد.
بازارشایعات داغ است
محمد کشتی آرای عضو هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر درگفت‌و‌گو با «ایران» درپاسخ به این سؤال که آیا خروج ذخایر طلا از کشور را تأیید می‌کنید؟ گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم که چنین اتفاقی نیفتاده است. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بازار شایعات و اخبار غیررسمی داغ است، افزود: گاهی اوقات به‌دلیل پایین‌تر بودن نرخ طلا در بازار داخلی نسبت به بازارکشورهای خارجی زمینه خروج طلا از کشور فراهم می‌شود، اما طی ماه‌های گذشته همواره قیمت طلا در بازار ایران گران تر از سایر کشورها بوده است و به همین دلیل خروج طلا صرفه اقتصادی ندارد. به‌گفته وی هم‌اکنون نرخ طلا در ایران درمقایسه با اونس جهانی بالاتر است. براساس گفته‌های کشتی آرای، طبق برآوردها تا حدود ۲۰۰ تن طلا درخانه‌ها و دردست مردم وجود دارد که با تحویل سکه‌های پیش فروش شده این رقم افزایش خواهد یافت. بنابراین با درنظر گرفتن جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور هر ایرانی به طور میانگین ۲٫۵ گرم طلا دارد. وی ادامه داد: نگهداری طلا در خانه ریشه‌های فرهنگی دارد و برهمین اساس در سایر کشورها خرید و نگهداری آن در خانه موضوعیت ندارد، چراکه روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. عضو هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر درپایان درخصوص نوساناتی که در بازار سکه و طلا رخ داده است، اظهارکرد: همواره نوسان قیمتی جزء جدانشدنی طلاست و این درحالی است که در بازار ایران درکنار اونس جهانی، تغییرات قیمتی ارز نیز در قیمت طلا تأثیرگذار است.
خروج طلا صرفه ندارد
همچنین عباداله محمدولی عضو انجمن طلا و جواهر نیز دراین باره به «ایران» گفت: خروج طلا از کشور زمانی اتفاق می‌افتد که فاصله قیمتی زیادی میان داخل و خارج ایجاد شود که به‌دلیل بالا بودن نرخ‌ها در بازار ایران این موضوع صرفه اقتصادی ندارد. به‌گفته وی در سال‌های گذشته و برخی از مقاطع که نرخ طلای داخلی ارزان تر از خارج می‌شد به صورت محدود شاهد خروج طلا از کشور بودیم. دراین بازه‌های زمانی خروج هر کیلو طلا بین ۳ تا ۴ میلیون تومان صرفه داشت. وی همچنین با بیان اینکه خروج طلا با ریسک بالایی نیز همراه است، افزود: برهمین اساس در یکسال اخیر شاهد خروج طلا از کشورنبوده‌ایم.
این عضو هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر در ادامه با بیان اینکه جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران بازار بزرگی برای صنعت طلا و جواهر ایجاد کرده است، اظهار کرد: هم‌اکنون بخش عمده مردم ایران برای مصارف زیور‌آلات یا سرمایه‌گذاری طلا خریداری می‌کنند و با محاسبه اینکه هر خانوار ایرانی بین ۱۰ تا ۵۰ گرم طلا داشته باشد بزرگی این بازار مشخص می‌شود. محمدولی همچنین با اشاره به سرمایه عظیمی که در قالب طلا در خانه‌ها باقی مانده است، پیشنهاد داد: درصورتی که بتوان از این سرمایه بزرگ در جهت حمایت از بخش تولید بهره برد، تأثیر بسیار زیادی در رونق اقتصادی کشور خواهد داشت.
وی توضیح داد: در کشور تایلند تولیدکنندگان صنعت طلا که سرمایه در گردش ندارند با دریافت طلا از دولت بدون سود به فعالیت می‌پردازند و همین عامل باعث رونق این صنعت در این کشور شده است. به گفته وی، این درحالی است که هم‌اکنون در ایران صنعت طلا و جواهر با یک دهم ظرفیت واقعی خود فعالیت می‌کند و درصورت رونق آن اشتغالزایی قابل قبولی نیز به همراه دارد.