پوشش دوربین‌های ثبت تخلف در آزادراهها ۲۰ کیلومتر است
پوشش دوربین‌های ثبت تخلف در آزادراهها ۲۰ کیلومتر است

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: به‌منظور افزایش ایمنی سفرهای جاده‌ای با حمایت مجلس پروژه نصب ۴ هزار و ۲۹۲ دستگاه سامانه ثبت تخلفات در راه ها در دستور کار سازمان قرار دارد. به نقل از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن نیا با اعلام این مطلب افزود: بر اساس […]

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: به‌منظور افزایش ایمنی سفرهای جاده‌ای با حمایت مجلس پروژه نصب ۴ هزار و ۲۹۲ دستگاه سامانه ثبت تخلفات در راه ها در دستور کار سازمان قرار دارد.

به نقل از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن نیا با اعلام این مطلب افزود: بر اساس مطالعات و پژوهش‌های انجام‌ شده و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از توسعه و ارتقای راه‌های کشور، افزایش خودرو و سفرهای بین‌شهری هم‌وطنان در سال‌های آتی، ضرورت توسعه و گسترش هوشمند سازی جاده‌ها از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به ریاست  مجلس پیشنهاد و درخواست گردید، که مورد موافقت ایشان قرار گرفت  و به کمیسیون عمران مجلس جهت قرار گرفتن در دستور کار و اقدام مقتضی ارجاع شد.

وی با اشاره به نقش و تأثیر هوشمندسازی جاده‌های کشور در مدیریت سرعت و کاهش چشمگیر تخلفات رانندگی و تصادفات جاده‌ای، خاطرنشان کرد: با توجه به برآورد اولیه برای پوشش ۴۴ هزار و ۸۶۵ کیلومتر راه‌های شریانی و پر تردد شامل آزادراه، بزرگراه و راه‌های اصلی در سال ۱۴۰۰ مجموعاً  ۶ هزار و ۳۴۲ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور نیاز است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه متوسط پوشش این دوربین‌ها در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ۱۰ کیلومتر و در راه‌های اصلی ۲۰ کیلومتر خواهد بود، افزود: در حال حاضر تعداد سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور که فعال بوده و تا پایان سال جاری نصب خواهد شد ۲۰۵۰ دستگاه است و برای سال ۱۴۰۰ تعداد ۴ هزار و ۲۹۲ سامانه دیگر جهت پوشش مورد نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی  در ادامه توضیح داد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این سامانه‌ها و دوربین‌های ثبت تخلفات عبور و مرور طی ۳ سال آینده ۱۰ هزار و ۷۴۸ میلیارد ریال برآورد شده است که امید است مراحل قانونی تصویب این اعتبار انجام و جهت اجرا  ابلاغ گردد.

حسن نیا اظهار داشت: هزینه پشتیبانی و نگهداری سالانه این سامانه‌ها ۱۵۰۰ میلیارد ریال است که از اعتبارات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تأمین خواهد شد و بر اساس برنامه تعیین‌شده، نصب و اجرای این سامانه‌ها در ظرف سه سال و نگهداری  و خدمات پس از نصب از طریق پیمانکار مربوطه تا پایان سال هشتم انجام خواهد شد.

گفتنی است سیر مراحل قانونی این درخواست و پیشنهاد از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال پیگیری است؛ ضمن آنکه به جهت ارتقای کیفیت انجام کار مطابق با فن‌آوری‌های روز دنیا این سازمان مطالعات و بررسی‌های لازم درباره فرآیند اجرا را از مدت‌ها قبل آغاز کرده است.