زمین‌لرزه‌ای که ایران را لرزاند
زمین‌لرزه‌ای که ایران را لرزاند

شامگاه یکشنبه به دنبال وقوع زمین‌لرزه‌، تعداد زیادی از استان‌های کشورمان تکان خوردند. لرزیدن تعداد زیادی از استان‌های کشور طی شامگاه یکشنبه موجب وحشت عمومی و حضور مردم در خیابان‌ها شد. در این گزارش برخی از استان‌هایی که طی امشب تکان خوردند آمده است. مطابق اطلاعات اولیه منشا لرزش استان‌های مختلف کشورمان وقوع زلزله در […]

شامگاه یکشنبه به دنبال وقوع زمین‌لرزه‌، تعداد زیادی از استان‌های کشورمان تکان خوردند.

لرزیدن تعداد زیادی از استان‌های کشور طی شامگاه یکشنبه موجب وحشت عمومی و حضور مردم در خیابان‌ها شد. در این گزارش برخی از استان‌هایی که طی امشب تکان خوردند آمده است. مطابق اطلاعات اولیه منشا لرزش استان‌های مختلف کشورمان وقوع زلزله در مرز با کشور عراق بوده است.

جزئیات اخبار مربوط به این زمین لرزه را در زیر می خوانید.


زمین لرزه اصلی تمام شده است/ پس لرزه ها ادامه دارد

رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: زمین لرزه اصلی تمام شده است و احتمالا پس لرزه ها ادامه داشته باشد.

دکتر محمد مختاری در خصوص زلزله ای که رخ داده با بیان اینکه محل وقوع زلزله کرمانشاه بوده است، گفت: این زلزله ۵کیلومتری ازگله، ۲۵ میلومتری تازه آباد، ۳۷ کیلومتری باینگان رخ داده است.

مختاری خاطر نشان کرد: این زلزله ۲۱۰ کیلومتر از بغداد، ۱۰۰ کیلومتر از سلیمانیه، ۳۲ کیلومتر از سرپل ذهاب فاصله داشته است.

وی با بیان اینکه نزدیک ترین استانهای زلزله سنندج و کرمانشاه هستند، خاطر نشان کرد: لرزه اصلی به اصفهان، رشت، تهران رسیده است.

رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه زمین لرزه اصلی تمام شده است و احتمالا پس لرزه ها ادامه داشته باشد، گفت: پس لرزه ها حوالی محل وقوع یعنی کرمانشاه رخ خواهد داد که باید اهالی این استان به جای امن بروند و نکات ایمنی هنگام وقوع زلزله را رعایت کنند.

به گفته مختاری، در حال حاضر نیز پس لرزه هایی در کرمانشاه رخ می دهد که عمق آن کم است؛ زلزله های عمق کم خطرناک است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که نمی توان زلزله را پیش بینی کرد ولی به احتمال زیاد لرزه اصلی اتفاق افتاده است.

تعدادی مجروح در «قصرشیرین» زیرآوار هستند

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه گفت: تاکنون اعلام‌شده در قصر شیرین تعدادی مجروح زیر آوار هستند.

اسماعیل نجار در سخنانی با اشاره به اینکه الان شورای مدیریت بحران کرمانشاه تشکیل جلسه داده است، اظهار داشت: بزرگترین زلزله رخ داده در ساعات پیش، ۷.۳ ریشتر در منطقه ازگله کرمانشاه بوده است و دوستانی که از منطقه گزارش می دهند، اعلام کرده اند که تاکنون در قصر شیرین تعدادی مجروح زیر آوار داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر منطقه و شرایط را مورد بررسی قرار می دهیم، لذا مردم آرامش خود را حفظ کنند، تصریح کرد: ابعاد زلزله در جاهای مختلف مثل همدان و خوزستان نیز احساس شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: مردم آرامش خود را حفظ کنند و اخبار رسمی را از کانال های رسمی دریافت کنند.

نجار یادآور شد: زلزله در تهران خیلی ضعیف احساس شده و مردم آرامش خود را حفظ کنند.


مطابق اطلاعات مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک زلزله ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه ثبت شده است.

تیم های پیش رو هلال احمر عازم کرمانشاه شدند/تلفات جانی گزارش نشد

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به اعزام تیم های پیش رو جمعیت هلال احمر به کرمانشاه گفت: هنوز تلفات جانی از زلزله ها گزارش نشده است.

مرتضی سلیمی با اشاره به وقوع زلزله ۷.۲ ریشتری در حلبچه، اظهار داشت: تیم های پیش رو جمعیت هلال احمر به کرمانشاه و شهرهای قصرشیرین اعزام شدند.

وی با بیان اینکه گزارش اولیه حاکی از این است که برق های کلیه روستاهای اطراف قصرشیرین و کرمانشاه قطع شده است، تصریح کرد: سیستم های مخابراتی دچار مشکل شده و برخی روستاها دچار خسارت شده اند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر یادآور شد: تا الان تلفاتی اعلام نکرده اند اما خساراتی در ۸ روستا اعلام شده است.

استان هایی که تکان خوردند

تهران

دقایقی پیش برخی مناطق استان تهران دچار لرزش خفیف شد. در استان تهران، تاکنون این زلزله در برخی مناطق تهران، رباط کریم، پردیس، پیشوا و ورامین احساس شده است.

گزارش ها از دیگر مناطق استان تهران نیز از لرزش خفیف حکایت دارد.

اسماعیل نجار شامگاه یکشنبه اظهار داشت: با توجه به اطلاعاتی که بنده کسب کردم، لرزش تهران بسیار ضعیف بوده است.

وی افزود: امیدوارم مشکلی نبوده باشد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران هم گفت: تماسی برای زلزله با آتش نشانی تهران گرفته نشده است.


کردستان

ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه امشب یکشنبه ۲۱ آبان ماه زلزله ای سنندج را لرزاند و شدت این زمین لرزه به حدی بود که مردم با سرعت تمام از منازل خود خارج شدند.

هر چند که تا این لحظه در خصوص محل اصلی وقوع این زلزله در کردستان خبری منتشر نشده است، ولی در حال حاضر شمار زیادی از مردم سنندج از منازل خود خارج شده و در کوچه و معابر عمومی حضور دارند.

تا لحظه انتشار خبر، مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران خبری در خصوص محل اصلی وقوع این زمین لرزه را اعلام نکرده است.

در حال حاضر شبکه تلفن همراه در سنندج در دسترس نیست و شبکه مشغول است. تا این لحظه گزارشی در خصوص خسارت های احتمالی از روستاهای نزدیک به محل وقوع زلزله در شهرهای استان کردستان منتشر نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران کردستان گفت: تا این لحظه گزارشی از خسارت های احتمالی زلزله در استان کردستان دریافت نشده است.


تبریز

زلزله ای دقایقی پیش تبریز را هم لرزاند. این زمین لرزه در شهرهای مختلف استان آذربایجان. شرقی احساس شده است.

هنوز اطلاعات دقیقی از این زمین لرزه در دسترس نیست.


کرمانشاه

زلزله با شدت زیادی کرمانشاه را هم تکان داد. ـ پس از وقوع زلزله ۷.۳ ریشتر در منطقه ازگله کرمانشاه، ترافیک و بی نظمی شدیدی در خیابانهای شهر کرمانشاه به وجود آمده و مردم منازل خود را ترک کرده و به خیابانها آمده اند.

فرمانده ارشد ارتش در غرب کشور از ورود گردان نیروی مخصوص تیپ ۳۵ ارتش به صحنه کمک رسانی به مردم خبر داد.

امیر آریانفر اظهار داشت: یک گردان نیروی مخصوص از تیپ ۳۵، تیپ ۷۱ پادگان ابوذر، تیپ ۱۸۱ اسلام آباد و تیپ ۱۲۳ شهید آبشناسان و تیپ ۲۸۱ بیستون و نیروهای هوانیروز وارد صحنه خدمت رسانی به مردم کرمانشاه شده اند.

بیمارستان های ارتش نیز در آماده باش کامل هستند.

این در حالیست که امشب زمین لرزه ای با قدرت ۴.۵ در مقیاس ریشتر ساعت ۲۱:۵:۳۵.۷ امشب بخش ازگله در ثلاث باباجانی از توابع استان کرمانشاه را لرزانده بود.  این زمین لرزه در عمق هشت کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

همچنین در ساعت ۲۱:۱۹:۱۷.۹ امشب زمین لرزه دیگری با قدرت ۲.۳ ریشتر ازگله را لرزاند.

این زلزله نیز در عمق هفت کیلومتری زمین به وقوع پیوست.


لرستان

زلزله ای نسبتا شدید خرم آباد مرکز استان لرستان را تکان داد. این زمین لرزه در مناطق مختلف استان لرستان احساس شد و مردم را به خیابان کشاند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه، از وارد شدن خسارت به رومشکان و قطعی برق برخی مناطق خبر داد.

رضا آریایی ، با اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه گفت: در پی این زمین لرزه شهرهای استان های لرستان نیز لرزیدند.

وی با بیان اینکه با وقع این زلزله برق برخی مناطق کوهدشت، رومشکان و پلدختر برای دقایقی قطع شد، تصریح کرد: با تلاش پرسنل شرکت برق بخشی از برق این مناطق وصل شده و برق مابقی مناطق نیز به زودی وصل می شود.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با اشاره به اعلام نظر فرماندار رومشکان در رابطه با خسارت به برخی از واحدهای مسکونی شهری و روستایی فرسوده و نامقاوم گفت: خوشبختانه تا این لحظه خسارت و جراحت انسانی از این زلزله در لرستان گزارش نشده است.

آریایی بیان داشت: ستاد مدیریت بحران لرستان امادگی خود را برای کمک رسانی به استان کرمانشاه اعلام کرده است، اما تاکنون از ما کمکی درخواست نشده است.


همدان

زلزله ای شدید همدان را لحظاتی قبل تکان داد. شدت زمین لرزه به قدری بود که مردم به خیابان آمدند.


شیراز

دقایقی پیش یک زمین لرزه شیراز را به لرزه درآورد. این زلزله یکشنبه شب رخ داد در اکثر نقاط شهر شیراز احساس شد.


ایلام

زلزله در ایلام به حدی شدید بود که مردم در شهر ایلام خانه های خود را ترک کردند. برق برخی از مناطق ایلام  هم اکنون قطع شده است.

مدیرکل مدیریت بحران ایلام از مردم خواست امشب در پارک ها بخوابند.

احمد کرمی گفت: مردم آرامش خود را حفظ کنند و از طریق روابط عمومی استانداری و صدا و سیما و رسانه های رسمی اخبار را پیگیری کنند.

نشست مدیریت بحران در حال تشکیل است و برق نقاطی از شهر که  قطع شده است بزودی وصل می شود.

وی از مردم خواست که خونسردی خود را حفظ کنند و با آرامش شهر را ترک کنند.

تمام مقاطع تحصیلی در سطح استان ایلام فردا دوشنبه تعطیل شد.


اصفهان

شهر اصفهان و چندین خیابان حاکی از وقوع زلزله خفیف در این شهر دارد. زلزله در خیابان های کاوه، منظقه بهارستان، خانه اصفهان و نیز شهر شاهین شهر احساس شده است.

همچنین خبرها حاکی از وقوع زلزله در شهرستان آران و بیدگل این استان دارد که هنوز از میزان تلفات انسانی و مالی آن خبری منتشر نشده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران استان اصفهان گفت: مرکز زلزله امشب در غرب کشور بوده و در استان اصفهان تنها احساس زلزله‌ را داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه جای نگرانی در استان اصفهان وجود ندارد، افزود: پیش بینی در این زمینه نداریم و استان در امنیت کامل است.


زنجان

زمین لرزه ای نسبتا شدید دقایقی قبل مناطق مختلف استان زنجان را لرزاند و باعث شد مردم منازل خود را ترک کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اعلام این که هنوز شدت این زمین زلزله و کانون آن مشخص نیست، گفت: به محض اطلاع دقیق از ابعاد این زلزله، به شهروندان اطلاع رسانی خواهد شد.

صفی الله کرامتی افزود: شهروندان خونسردی خود را حفظ  کنند.


قزوین

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: زلزله در استان قزوین هیچگونه خسارتی نداشته است.

حدود ساعت ۲۲.۱۲  دقیقه زمین لرزه ای به قدرت ۷.۳  ریشتر در مرز ایران و عراق در کرمانشاه رخ داد که ادامه آن در استان قزوین هم احساس شد.

ایرج زاهد پور مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین  اظهارداشت: زمین لرره در مناطق مختلف استان و شهرستانهای بویین زهرا تاکستان و البرز هم ثبت شده اما خوشبختانه هیچگونه خسارتی در بر نداشته است.


مرکزی

دقایقی پیش زمین لرزه ای شهر اراک و تعدادی از دیگر شهرهای استان مرکزی را لرزاند. ، این زمین لرزه حدود ساعت ۲۲ روز یکشنبه در اراک و تعدادی از دیگر شهرهای استان مرکزی احساس شد.

براساس این گزارش، هنوز اطلاعات دقیقی از شدت این زمین لرزه در دست نیست و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

مدیرکل بحران استانداری مرکزی گفت: زمین لرزه ساعت ۲۲ امشب تقریبا در تمام نقاط استان مرکزی احساس شده و هم اکنون در وضعیت آماده باش هستیم.

سعید فرخی با اشاره به زمین لرزه ساعتی پیش در استان مرکزی، اظهار داشت: برمبنای بررسی انجام گرفته، زلزله تقریبا در تمامی نقاط استان احساس شده است.

مدیرکل بحران استانداری مرکزی بیان کرد: با اطلاعی که از طریق فرمانداران دریافت شده، تاکنون مشکل یا خسارت خاصی در رابطه با زلزله امشب از شهرستان های استان مرکزی گزارش نشده است.

فرخی تصریح کرد: هم اکنون تمامی دستگاه های مسئول و نیروهای مرتبط استان مرکزی درحال آماده باش کامل قرار دارند.

مدیرکل بحران استانداری مرکزی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر نیز مرکز مدیریت بحران استانداری فعال و در حال رصد وضعیت کل استان است.


اردبیل

زلزله ۷.۳ ریشتری به مرکزیت در مرز غربی کشور، استان اردبیل را لرزاند و شدت این زمین لرزه موجب ترس و وحشت مردم شد.


خوزستان

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از آماده باش کلیه ایستگاه های آتش نشانی به منظور مقابله با هرگونه حادثه احتمالی خبر داد.

مقصود حق شناس اظهار کرد: با توجه به وقوع لرزش هایی در اهواز حسب دستور مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کلانشهر اهواز به منظور آمادگی در مواجه با حوادث احتمالی کلیه ایستگاه های عملیاتی سازمان آتش نشانی در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند.

وی در ارتباط با وقوع حادثه در مناطق منبع آب و کوی رمضان گفت: بحمدالله تا این لحظه خبری از رخداد حادثه در این مناطق گزارش نشده است.

مدیر روابط عمومی آتش نشانی اهواز در پایان به مردم توصیه کرد: در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی مراتب را هرچه سریعتر با سامانه ارتباطی ۱۲۵ سازمان آتش نشانی درمیان گذاشته و راه را برای ورود مأموران این سازمان باز نگه دارند.