بانک مرکزی روسیه سهم طلا و یوآن چین را افزایش می‌دهد
بانک مرکزی روسیه سهم طلا و یوآن چین را افزایش می‌دهد

بانک مرکزی روسیه در اقدامی برای تنوع بخشیدن به ذخایر خود که قبلا به طور سنتی بیشتر به دلار آمریکا بودند، سهم طلا و یوآن چین را افزایش می‌دهد. به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه در اقدامی برای تنوع بخشیدن به ذخایر خود که قبلا به طور سنتی بیشتر به دلار آمریکا بودند، سهم […]

بانک مرکزی روسیه در اقدامی برای تنوع بخشیدن به ذخایر خود که قبلا به طور سنتی بیشتر به دلار آمریکا بودند، سهم طلا و یوآن چین را افزایش می‌دهد.

به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه در اقدامی برای تنوع بخشیدن به ذخایر خود که قبلا به طور سنتی بیشتر به دلار آمریکا بودند، سهم طلا و یوآن چین را افزایش می‌دهد.

طبق گزارش بانک مرکزی روسیه که این هفته منتشر شده است، سهم یوآن در ذخایر روسیه، از ۱ درصد در ربع آخر سال ۲۰۱۶، به ۲.۸ درصد در آخرین ربع سال ۲۰۱۷، جهش کرد. ارز چین به همراه سهم ۱۷.۲ درصدی طلا، حالا یک پنجم ذخایر روسه را تشکیل می‌دهند.

بانک مرکزی روسیه بیشتر از هر بانک مرکزی دیگری در جهان، یوآن می‌خرد. این بانک با خرید حدود ۱۲ میلیارد دلار ارز یوآن در نیمه دوم ۲۰۱۷ سهم یوآن در ذخایر خود را بسیار بیشتر از سهم ۱.۴ درصدی آن در ذخایر ارزی بانک‌های جهان کرد.

از هنگامی که آمریکا، اروپا و متحدان غربی آنها، روسیه را در سال ۲۰۱۴ تحریم کردند، ارز چینی به سرمایه بسیار مطلوبتری برای روسیه تبدیل شد.

پس از آن رویداد توجه روسیه به سوی چین چرخید و برای تقویت دادوستدهای بین دو کشور با ارزهای ملی، توافق سوآپ یوآن-روبل را امضا کرد.

هنوز بخش عمده دارایی‌های بانک روسیه به دلار آمریکاست، اما سهم دلار به تدریج در حال کاهش است. در ربع چهارم سال ۲۰۱۷ سهم دلار در ذخایر روسیه به ۴۵.۸ درصد افت کرد، درحالی‌که در ۳ ماه قبل از آن میزان این سهم ۴۶.۵ درصد بود.