صادرات محصولات غذایی و کشاورزی کاهش یافته است
صادرات محصولات غذایی و کشاورزی کاهش یافته است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۹۶ به کشورهایی چون عراق، امارات، ویتنام، ترکمنستان، اسپانیا و تایلند کاهشی بوده است.  کاوه زرگران گفت: صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۹۶ در حالی به کشورهایی چون عراق، امارات، ویتنام، ترکمنستان، اسپانیا و تایلند کاهشی بوده است که […]

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۹۶ به کشورهایی چون عراق، امارات، ویتنام، ترکمنستان، اسپانیا و تایلند کاهشی بوده است.

 کاوه زرگران گفت: صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۹۶ در حالی به کشورهایی چون عراق، امارات، ویتنام، ترکمنستان، اسپانیا و تایلند کاهشی بوده است که صادرات این گروه از محصولات غیرنفتی طی این دوره به کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، هنگ کنگ، آلمان، ترکیه، روسیه و هند افزایش یافته است.

وی صادرات صنایع غذایی کشور در سال ۹۶ را ۱ میلیون و ۹۴۱ هزار تن به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۷ درصد به لحاظ وزنی افزایش و حدود ۱.۷ درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافته است. لبنیات با صادرات حدود ۳۸۱ هزار تن به ارزش بیش از ۷۰۶ میلیون دلار سهمی حدود ۲۵ درصدی از صادرات صنایع غذایی کشور در سال ۹۶ داشته  وپیشتاز صادرات در میان گروه های صنایع غذایی بوده است، با این وجود صادرات این محصول در سال ۹۶ نسبت به دوره مشابه قبل بیش از ۱۲ درصد به لحاظ وزنی و ۹ درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافته است که گویای متوقف شدن روند افزایشی صادرات این محصول در سال های گذشته است.

زرگران در ادامه گروه های شیرینی و شکلات با صادرات بیش از ۵۹۰ میلیون دلار، رب گوجه فرنگی ۱۹۲ میلیون دلار، آبمیوه و کنستانتره ۱۳۸ میلیون دلار، صنایع تبدیلی سیب زمینی ۱۲۳ میلیون دلار و آرد ۹۲ میلیون دلار،  را گروه های با بیشترین صادرات در میان صنایع غذایی کشور در سال ۹۶ اعلام کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران واردات محصولات کشاورزی و غذایی در سال ۹۶ را حدود ۱۸ میلیون تن به ارزش ۹.۸ میلیارد دلار عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸ درصد به لحاظ وزنی و ۱۴ درصد به لحاظ ارزشی افزایش یافته است: عمده اقلام وارداتی کشاورزی و غذایی کشور طی دوره ۹۶ را به ترتیب ذرت دامی با وارداتی به ارزش۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، برنج۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، لوبیای سویا ۹۴۳ میلیون دلار، موز ۵۴۴ میلیون دلار، قطعات بی استخوان منجمد گاوی ۵۲۴ میلیون دلار، جو به استثنای بذر ۵۱۸ میلیون دلار، کنجاله ۵۰۳ میلیون دلار و روغن های خام به ارزش ۴۲۴ میلیون دلار، تشکیل می دهند به طوری که بیش از نیمی از ارزش واردات محصولات کشاورزی و غذایی سال ۹۶ به پنج قلم ذرت، برنج، سویا، گوشت قرمز و کنجاله اختصاص دارد.

زرگران در ادامه با اشاره به افزایش چشمگیر برخی اقلام غذایی در سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: واردات محصول جو با رشد حدود ۹۶ درصدی به لحاظ ارزشی پیشتاز افزایش واردات محصولات غذایی دراین دوره بوده است. محصولات برنج با رشد واردات ۷۶ درصد، روغن خام ۶۸ درصد، گوشت قرمز ۵۳ درصد و حبوبات ۴۷ درصد نیز از جمله اقلام غذایی محسوب میشوند که در این دوره با رشد واردات قابل ملاحظه ای روبرو بوده اند.

دبیر کل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران سهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال ۹۶ را  ۱۳ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به آمار منتشر شده گمرک از تجارت محصولات کشاورزی و غذایی، صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی در سال گذشته حدود ۶ میلیون و ۱۳۰ هزار تن به ارزش  ۵ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد به لحاظ وزنی و ۴ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است.

 زرگران اقلام مهم صادراتی کشاورزی و غذایی کشور در سال گذشته را پسته، لبنیات، شیرینی و شکلات، زعفران، سیب، خرما و رب گوجه فرنگی برشمرد و خاطرنشان کرد: این اقلام با ارزش صادراتی حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری بیش از ۵۹ درصد از ارزش صادرات محصولات کشاورزی غذایی سال ۹۶ را به خود اختصاص داده اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران صادرات محصول پسته در سال گذشته را ۱۳۰ هزار تن به ارزش بیش از ۱ میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: صادرات این محصول نسبت به سال ۹۵، ۷ هزار تن به لحاظ وزنی وبیش از ۹۶ میلیون دلار به لحاظ ارزشی کاهش یافته است که می تواند زنگ خطری برای صادرات این محصول مهم  که با وجود این میزان کاهش در صادرات، همچنان عمده ترین قلم صادراتی در میان محصولات کشاورزی و غذایی محسوب می شود، باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه صادرات محصول زعفران در سال ۹۶ بیش از ۲۳۶ تن به ارزش بیش از ۳۲۵ میلیون دلار بوده است، رشد صادرات ۵۵ درصدی وزنی و ۵۶ درصدی ارزشی این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل را بسیار چشمگیر دانست: این میزان صادرات در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. زرگران روند صادراتی محصول خرما در سال ۹۶ نسبت مدت مشابه سال قبل را نیز افزایشی اعلام کرد و گفت: صادرات خرما طی این دوره حدود ۲۵۳ هزار تن خرما به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیون دلار بوده است.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران صادرات محصول سیب در سال گذشته را ۶۰۴ هزار تن به ارزش ۲۵۶ میلیون دلار عنوان کرد و تاکید کرد: این میزان صادرات رشد ۷۱ درصدی به لحاظ وزنی و ۱۳۲ درصدی به لحاظ ارزشی را برای این محصول رقم زده است به گونه ای که میزان صادرات این محصول طی ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

زرگران مقاصد عمده صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی کشور در سال ۹۶ را سه کشور عراق، افغانستان و امارات برشمرد و اظهار داشت: بیش از نیمی از ارزش صادرات محصولات این گروه به این سه کشور تعلق داشته است. بازار عراق بزرگترین بازار صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی کشورمان در سال ۹۶ بوده است به طوری که با صادرات ۳ میلیون و ۴۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار سهم ۴۹ درصدی به لحاظ وزنی و ۳۵ درصدی به لحاظ ارزشی از صادرات این محصولات داشته است.

 وی در ادامه روند صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به عراق به عنوان بزرگترین مقصد صادراتی کشور در سال ۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل را کاهشی اعلام کرد و گفت: کاهش ۹ درصدی وزنی و ۵ درصدی ارزشی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به عراق در سال ۹۶ را میتوان به اعمال محدودیت های این کشور برای صادرات برخی از محصولات کشاورزی و غذایی ایران نسبت داد، از اینرو مسوولین این حوزه می بایست با توجه به روابط مثبت سیاسی کشورمان با عراق توجه بیشتری بر رفع موانع صادراتی به این کشور داشته باشند.