تشریح برنامه‌های غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت
تشریح برنامه‌های غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

آغاز شصت و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت و ۸۰ ساله شدن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند. گزارش این هفته با ۱۸ خبر یکی از  گزارش های پرخبر هفته های اخیر محسوب می شود. نکته جالب این گزارش این است که به غیر […]

نمایشگاه

آغاز شصت و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت و ۸۰ ساله شدن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

گزارش این هفته با ۱۸ خبر یکی از  گزارش های پرخبر هفته های اخیر محسوب می شود.

نکته جالب این گزارش این است که به غیر از خبر اعطای جایزه نوبل ادبیات که مربوط به هفته گذشته می شود، باقی خبرهای این گزارش داخلی و مربوط به رویدادهای حوزه نشر در کشور و یا حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هستند.

۴ خبر ابتدایی این گزارش مربوط به حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. خبر بعدی درباره نمایشگاه کتاب تهران است و در ادامه گزارش، خبرهای مربوط به هفته کتاب، چند انتشار فراخوان و تمدید فراخوان و متاسفانه درگذشت یک چهره فرهنگی و پیشکسوت حوزه تحقیق و پژوهش را خواهیم داشت.

مشروح گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته را از نظر می گذرانیم:

آغاز شصت و نهمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت

شصت و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت کار خود را دیروز چهارشنبه ۱۹ مهر آغاز کرد. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه روز سه شنبه برگزار شد و آغاز به کار رسمی آن از دیروز بود.

غرفه ایران در این دوره برگزاری نمایشگاه مذکور در مجاورت غرفه کشورهای ترکیه، روسیه و اسلواکی و در سالن ۵ نمایشگاه قرار دارد.

تشریح برنامه‌های غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

نشست خبری اعلام برنامه‌های غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۷، در آستانه آغاز به کار این نمایشگاه، پیش از ظهر یکشنبه ۱۶ مهر با حضور محمد سلگی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و رئیس غرفه ملی ایران در نمایشگاه یاد شده، در محل این مؤسسه برگزار شد.

در این نشست، برنامه‌های غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت تشریح شد. این نمایشگاه از دیروز چهارشنبه ۱۹  آغاز شده و تا ۲۳ مهر ۹۶ برپا خواهد بود.

پیگیری برای میهمان ویژه‌ شدن در نمایشگاه‌های پاریس و فرانکفورت

سلگی در خلال نشست خبری اعلام برنامه های غرفه ملی ایران در نمایشگاه فرانکفورت در پاسخ به سوالی که خبرنگار مهرمطرح کرد، با ابراز امیدواری نسبت به قطعی شدن حضور ایران به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب پاریس تا چند روز آینده، از پیگیری حضور کشورمان در نمایشگاه فرانکفورت خبر داد.

وی در مورد اینکه آیا زمان آن نشده است که ایران به عنوان کشور میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور پیدا کند، گفت: ما موضوع میزبانی از کشورهای مختلف را به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران و متقابلا حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه های مختلف کتاب را چند سالی است آغاز کرده ایم که در همین راستا در سال های گذشته میزبان کشورهایی از قبیل عمان، افغانستان، روسیه و ایتالیا به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران  بوده ایم و در نمایشگاه های کتابی مانند صربستان، مسکو و پکن به عنوان میهمان ویژه حضور داشته ایم.

تشریح برنامه‌های دبیرخانه طرح گرنت در فرانکفورت

علی فریدونی، دبیر طرح حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی (گرنت) در خبری که از وی منتشر شد، برنامه‌های این دبیرخانه را برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۷ تشریح کرد.

فریدونی با اشاره به جایگاه نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی جهان در حوزه کتاب و نشر گفت: با توجه به استقبال چشمگیر مخاطبان اعم از ناشران، نویسندگان، مترجمان، آژانس‌های ادبی و… از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، حضور پر رنگ و برجسته در این رویداد جهانی فرصت مغتنمی برای معرفی طرح گرنت محسوب می‌شود.

معرفی اعضای شورای برنامه‌ریزی صنف نشر در نمایشگاه کتاب تهران

به موجب انتشار یکی از خبرهای روز شنبه این هفته، اعضای شورای برنامه‌ریزی صنف نشر در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران با معرفی نمایندگان دو تشکل فراگیر نشر یعنی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌ ناشران ایران (آشنا) انتخاب شدند.

به این ترتیب، محمدرضا حاتمی، فتح‌الله فروغی، مسعود پایدار و عبدالعظیم فریدون از سوی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، حسین معینی، سیدمحمود حسینی و محمود آموزگار از سوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌ ناشران ایران «آشنا» و داوود موسایی و امیر حسین‌زادگان به معرفی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان اعضای شورای برنامه‌ریزی صنف نشر در سی‌ و یکمین نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهند داشت.

مشخص شدن محل شروع برنامه های مربوط به هفته کتاب

دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور محمد سلگی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شورا روز سه‌شنبه ۱۸ مهر برگزار و مقرر شد برنامه‌های این مناسبت از استان بوشهر، سومین پایتخت کتاب ایران آغاز شود.

از دیگر مصوبات این جلسه تشکیل دبیرخانه هفته کتاب در استان‌های کشور بود و مقرر شد با نامه ارسالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هر استان، دبیرخانه هفته کتاب با ریاست استاندار و دبیر مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شود.

برگزاری مراسم بزرگداشت حافظ

مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی به مناسبت فرارسیدن بیستم مهر سالروز بزرگداشت این شاعر، سه‌شنبه شب این هفته به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و با حضور حافظ‌پژوهان برجسته و نیز علاقه‌مندان به شعر خواجه شیراز در محل این انجمن در تهران برگزار شد.

درگذشت و تشییع پیکر محسن جعفری مذهب

محسن جعفری مذهب عضو هیات علمی پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح یکشنبه این هفته پس ابتلای طولانی مدت به بیماری سرطان درگذشت. این خبر را غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران به مهر داد و گفت: پس از مدت‌ها درگیر بودن با یک تومور بدخیم مغزی و معالجه مداوم، در منزل بدرود حیات گفت.

مراسم تشییع این پیشکسوت حوزه تحقیق و پژوهش نیز صبح سه شنبه ۱۷ مهر با حضور سید رضا صالحی امیری، اکبر ایرانی مدیرعامل مرکز میراث مکتوب، اشرف بروجردی، محمود دعایی و جمعی از کارکنان کتابخانه ملی و خانواده جعفری مذهب در مجموعه کتابخانه ملی برگزار شد.

۸۰ سالگی کتابخانه ملی ایران

دیگر خبری که به کتابخانه ملی مربوط می شود، برگزاری آیین رونمایی نشان، پوستر و تشریح برنامه‌های ویژه هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی ایران است.

به این ترتیب، آیین رونمایی از نشان و پوستر و تشریح برنامه‌های ویژه هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی ایران و افتتاح نمایشگاه عکسی از تاریخ کتابخانه ملی و تازه‌های نشر ایران شناسی صبح دوشنبه ۱۷ با حضور غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی، مظفر پاسدار شیرازی مدیرکل حوزه ریاست روابط عمومی و امور بین الملل و شهرام یوسفی فر معاون آرشیو ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

انتشار فراخوان هفتمین همایش ملی شعر ۷۲ خط اشک

به موجب فراخوانی که طی روزهای هفته جاری منتشر شد، شهر اصفهان برای هفتمین سال پیاپی میزبان برگزاری همایش ملی شعر ۷۲ خط اشک ویژه دانشگاهیان سراسر کشور است. فراخوان این همایش که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان اصفهان و با مشارکت دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اصفهان برگزار خواهد شد، در سه محور شعر عاشورایی و حماسه حسینی، بصیرت و معرفت حسینی، پیام های نهضت عاشورا برای نسل جوان منتشر شده‌است.

انتشار فراخوان دوازدهمین کتاب سال شعر خبرنگاران

طبق فراخوان دیگری که این هفته منتشر شد، دوازدهمین دوره‌ جایزه‌ کتاب سال شعر به انتخاب خبرنگاران، در ۳ بخش «کتاب سال»، «ویژه» (شاعران بدون کتاب) و «تجلیل» (یک عمر فعالیت شعری)، با داوری جمعی از شاعران خبرنگار و فعال رسانه‌ در حوزه فرهنگ و ادبیات، برگزار می‌شود.

تمدید مهلت شرکت در نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس

حجت الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی دبیرنخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس از استقبال و درخواست مکرر شاعران برای شرکت در این کنگره خبر داد و گفت: مهلت ارسال آثار به این کنگره تا پایان وقت اداری ۲۵ مهر ماه تمدید شد.

تمدید مهلت شرکت در طراحی تندیس و پوستر جشنواره کتاب برتر کودک

این خبر مربوط به ادبیات کودک و نوجوان می شود و یک خبر تمدید مهلت است. به این ترتیب، کاظم طلایی دبیر کارگروه طراحی پوستر و تندیس نهمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان از تمدید مهلت شرکت در فراخوان طراحی تندیس و پوستر جشنواره خبر داد.

به موجب سخنان طلایی، پس از پایان مهات دریافت آثار در روز ۱۶ مهر ماه سال جاری با توجه به استقبال قابل توجهی که از این فراخوان به عمل آمد و نیز شتاب دریافت آثار در روزهای پایانی، تصمیم بر این گرفته شد تا پروسه دریافت اثر برای شرکت در این رویداد تا ۱۰ روز بعد و تا ۲۶ مهرماه تمدید شود.

راهیابی ۵ کتاب ایرانی به فهرست ۲۰۱۷ کلاغ سفید مونیخ

به موجب یکی دیگر از خبرهای این هفته که مربوط به ادبیات کودک و نوجوان می شود، کتابخانه‌ مونیخ آلمان همچون سال‌های گذشته ۲۰۰ اثر راه یافته به کاتالوگ فهرست کلاغ سفید را در حالی اعلام کرد که نام پنج عنوان کتاب ایرانی نیز در این فهرست به چشم می خورد.

به این ترتیب، کتاب های «گوی و چوگان» سرگذشت ورزش در ایران، نوشته جمال‌الدین اکرمی با تصویرگری محمد حقانی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «اسمش چیه؟» ۵۲ شعر از شش شاعر، با تصویرگری ۱۳ تصویرگر ایرانی و خارجی از کتاب‌های فندق؛ نشر افق، «چرا آواز می‌خوانی زنجره» نوشته بابک صابری با تصویرگری نگین احتسابیان؛ نشر طوطی، «دشت پارسوا: حومه سکوت» نوشته مریم عزیزی از نشر افق، و «صفورا اره و غلام بهونه گیر: عاشقیت در هفت روز» نوشته‌ی اعظم مهدوی از نشر هوپا در فهرست ۲۰۱۷ جای گرفته است.

رونمایی از ۸ عنوان کتاب حوزه هنری کودک و نوجوان

مراسم رونمایی از ۸ عنوان کتاب کودک و نوجوان که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده روز یکشنبه، با حضور جمعی از مسئولان و نویسندگان این عرصه از جمله فاضل‌نظری معاون هنری حوزه هنری، در حوزه هنری برگزار شد.

برگزاری نشست گزارش نمایشگاه تصویرگری براتیسلاوا

نشست «گزارش نمایشگاه تصویرگری براتیسلاوا» هم این هفته در حالی برگزار شد که جایزه‌ینرگس محمدی تصویرگر برگزیده‌ ایرانی این نمایشگاه نیز به وی اهدا شد. در این نشسست که از سوی انجمن تصویرگران و در سالن کنفرانس شماره دو مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ترتیب داده شده بود، علی بوذری، ‌ هدا حدادی، ‌نرگس محمدی، زهرا محمدنژاد و احمداکبرپور سخن گفتند.

اهدای ۲۵ هزار نسخه کتاب کمک آموزشی به کتابخانه‌های عمومی

به موجب سخنانی که این هفته از محمد اللهیاری فومنی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور منتشر شد، ۲۵ هزار نسخه کتاب کمک درسی چاپ جدید توسط بنیاد علمی و آموزشی قلم‌چی برای استفاده در کتابخانه های عمومی کشور به این کتابخانه ها اهدا شد.

اللهیاری در این باره گفت: ۲۵ هزار نسخه کتاب کمک درسی چاپ سال ۱۳۹۶ توسط بنیاد علمی و آموزشی قلم‌چی به ارزش بیش از هشت میلیارد ریال در مراسمی توسط بنیاد علمی آموزشی قلم چی به نمایندگان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اهداء شد.

معرفی برنده نوبل ادبیات امسال

البته این خبر مربوط به هفته پیش می شود اما در گزارش هفته پیش که صبح پنجشنبه ۱۳ مهر منتشر شد، اشاره شد که بعد از ظهر آن روز برنده جایزه نوبل ادبیات امسال معرفی می شود. به این ترتیب این خبر را هم بین خبرهای هفته ای که گذشت مرور می کنیم.

به موجب این خبر، کازو ایشی‌گورو، رمان‌نویس، فیلمنامه‌نویس و نویسنده داستان‌های کوتاه ۶۲ ساله ژاپنی‌تبار که در ناگاساکی به دنیا آمده و در بریتانیا بزرگ شده، بعد از ظهر پنج‌شنبه هفته پیش، جایزه نوبل ادبیات را از این آکادمی‌سوئدی به خاطر مجموعه آثارش کسب کرد که شامل ۷ رمان و یک مجموعه داستان‌ کوتاه می‌شود.