ماکرون قصد دارد فرانسه را به نقطه اتصال هند به اروپا تبدیل کند
ماکرون قصد دارد فرانسه را به نقطه اتصال هند به اروپا تبدیل کند

رئیس جمهوری فرانسه در سفر به هند اعلام کرد که قصد دارد فرانسه را به نقطه اتصال هند به اروپا تبدیل کند. به نقل از هندوستان تایمز، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه که طی سفری ۴ روزه به هند سفر کرده است، مورد استقبال «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور قرار گرفت. پس از آن […]

رئیس جمهوری فرانسه در سفر به هند اعلام کرد که قصد دارد فرانسه را به نقطه اتصال هند به اروپا تبدیل کند.

به نقل از هندوستان تایمز، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه که طی سفری ۴ روزه به هند سفر کرده است، مورد استقبال «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور قرار گرفت.

پس از آن وی با «سوشما سوراج» وزیر امور خارجه هند دیدار کرد. ماکرون در این دیدار گفت که عقیده دارم که هند باید همکاری های بیشتری با فرانسه و به طور کل با اتحادیه اروپا داشته باشد. می خواهم فرانسه نقطه ورود هند به اروپا باشد.

وی افزود: تاکنون همکار تاریخی هند انگلیس بوده است و من می خواهم که با کنار زدن این کشور، فرانسه را به دروازه اروپا برای هند در قرن ۲۱ تبدیل کنم.

رئیس جمهوری فرانسه که با یک هیئت تجاری متشکل از شرکت های فرانسوی از جمله «EDF»، شرکت هوایی «داسالت»، «اسکنیدر الکتریک» و «سوئز» به هند سفر کرده است، قرار است نیروگاه خورشیدی که از سوی شرکت فرانسوی «انجی» ساخته شده است را در ایالت «اوتار پرادش» هند، افتتاح کند.

لازم به ذکر است که هند در سال ۲۰۱۵ سومین سرمایه گذار بزرگ خارجی در انگلیس محسوب می شد. اما بر اساس گزارش های بانک فرانسه، هند از این نظر در فرانسه در جایگاه سی ام قرار دارد.

یکی از توافقنامه های مهم اخیر بین دو کشور که برای فرانسه از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است، خرید ۳۶ فروند جنگنده «رافائل» ساخت شرکت داسالت از سوی هند در سال ۲۰۱۶ است.

اما مذاکرات دو کشور برای فروش شش راکتور هسته ای نسل جدید(EPR) هنوز به نتیجه نرسیده است.

در طول سفر ماکرون، انتظار می رود هند و فرانسه توافقی را امضا کنند که به هند امکان استفاده از پایگاه های نظامی فرانسه در اقیانوس هند را خواهد داد. این توافقنامه یک مزیت بزرگ برای هند در تامین منافع خود در منطقه اقیانوس هند خواهد بود.

فرانسه همچنان بزرگترین قدرت ساکن در اقیانوس هند با بیشترین املاک و مستغلات، از جمله حدود ۱۱ میلیون کیلومتر مربع منطقه انحصاری اقتصادی به ویژه در کانال موزامبیک با بیش از ۱۰ جزیره به عنوان بخشی از سرزمین های فرامرزی فرانسه است.

همچنین دهلی نو، فرانسه را به دلیل پایگاه های نظامی این کشور در جیبوتی، ابوظبی و جزایر ریونیون، یک همکار راهبردی در اقیانوس هند می داند.

افزون براین نارندرا مودی نخست وزیر هند سال گذشته به فرانسه سفر کرده بود. وی در دیدار با امانوئل ماکرون به وی اطمینان داد که هند به توافق آب و هوای پاریس پایبند خواهد بود.

ماکرون تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از پیمان پاریس را یک اشتباه بزرگ توصیف کرد و همه کشورهای امضاکننده  این پیمان را به اتحاد و همکاری در زمینه آب وهوا فراخواند.