فرهنگ غذایی ایران را گردآوری کنیم
فرهنگ غذایی ایران را گردآوری کنیم

نویسنده کتاب فرهنگ مصور آشپزی ایرانی و پژوهشگر گردشگری گفت: باید بتوانیم فرهنگ غذایی ایران را جمع آوری کنیم چون بسیاری از آنها در حال فراموش شدن هستند.  مراسم رونمایی از کتاب فرهنگ مصور آشپزی ایرانی در شهر کاشان به عنوان شهر کتاب و خانه نقلی به عنوان یکی از خانه‌های تاریخی که در زمینه بوم گردی […]

نویسنده کتاب فرهنگ مصور آشپزی ایرانی و پژوهشگر گردشگری گفت: باید بتوانیم فرهنگ غذایی ایران را جمع آوری کنیم چون بسیاری از آنها در حال فراموش شدن هستند.

 مراسم رونمایی از کتاب فرهنگ مصور آشپزی ایرانی در شهر کاشان به عنوان شهر کتاب و خانه نقلی به عنوان یکی از خانه‌های تاریخی که در زمینه بوم گردی فعال است در قالب همایش نقش خوراک در گردشگری برگزار شد در این برنامه و در فضای باز این خانه تاریخی تعداد زیادی از فعالان گردشگری و بوم گردی حضور داشتند و بر استفاده از فرهنگ  خوراک ایرانی در خانه‌ها و رواج آن در اقامتگاههای بوم گردی تاکید کردند.

نسرین صالحی نویسنده کتاب فرهنگ مصور آشپزی در مدت سه سال به جمع آوری و پژوهش و مطالعه درباره غذاهای ایرانی پرداخته و کارشناس، پژوهشگر حوزه گردشگری و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم است و این کتاب را با هدف مستندسازی و حفظ فرهنگ بومی‌ایران نوشته است.

او در این برنامه گفت: فرهنگ مردم شهرهای مختلف در آشپزی با هم متفاوت است. دو شهر نزدیک به هم در جنوب کشور مانند بندرعباس و بوشهر غذاهای متفاوتی دارند. که بخشی از آن به اقلیم و جغرافیای آن مناطق بستگی دارد.

وی بیان کرد: در مناطق کویری آش و آبگوشت‌های متنوعی داریم در کاشان نیز تنوع آش و اشکنه خیلی زیاد است. آنقدر که در زاگرس گوشت مصرف می‌شود مردم ساکن در البرز گوشت نمی‌خورند. ما شهری مانند سمنان را داریم که پایتخت ته چین است. شهرهای مختلف استان سمنان ته چین‌های متنوعی دارند ولی ما شاید یک نوع از آن را بشناسیم ولی باید بدانیم که سمنان در تنوع خوراک بی نظیر است.

من هر کجا که سفر می‌روم می‌بینم که چقدر مردم ما تنوع غذایی دارند این ایده ای شد تا به فکر جمع آوری فهرست غذاها برسم. بنابراین کتاب فرهنگ مصور را نوشتم و سعی کردم از تصاویری استفاده کنم که واقعی باشد من ۸۳۰ غذا را در خانه ام درست کردم  از آن‌ها هم عکس گرفته و در کتاب منتشر کردم ما باید بتوانیم داشته‌هایمان را حفظ کنیم من به سختی توانستم تنها ۵ نوع غذا در زنجان پیدا کنم و یا اینکه در شهر قزوین که پایتخت صفوی‌ها بوده ده نوع غذا جمع آوری شد. جایی مانند ارومیه غذا زیاد دارد اما مردم غذای محلی نمی‌خورند.

صالحی بیان کرد: ما باید بتوانیم داشته‌هایمان را ثبت کنیم. چرا که کشورهای دیگر آن را به نام خودشان ثبت می‌کنند به عنوان مثال من از یک نفر شنیدم که گفت وقتی می‌روید آذربایجان غذای لونگی بخورید و من افسوس خوردم که این لونگی غذای ایرانی است نه آذربایجانی. چرا باید دلمه ما را کشورهای دیگر ثبت کنند آیا کسی می‌داند که بهترین باقلوا متعلق به کاشان است؟ این‌هان باقلوایی است که چند وقت دیگر ترکیه به نام خودش ثبت می‌کند. آیا کسی می‌داند که ترخینه جزو غذاهای نیمه آماده ای است که در زاگرس تهیه می‌شده است بنابراین ایرانی‌ها غذای آماده هم داشته‌اند.

در ادامه این برنامه محسن یارمحمدیان معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز گفت: یک قسمت از سفره غذاست سفره ایرانی بخش معنویت را نیز دارد اینکه چطور ایرانی‌ها برای نشستن سر سفره آماده می‌شوند برای لذت بردن از غذا خودش یک پروسه ای دارد از تهیه غذا، بسم الله گفتن در شروع خوردن غذا و شکرکردن به خاطر غذا آدابی است که ایرانی‌ها دارند. مردم ایران وقتی سفره پهن می‌شد با هم سر سفره می‌نشستند امیدوارم روزی برسد که نسل جدید با سنت‌های خود قهر نکند و دوباره به غذاهای سنتی خودمان روی بیاورند نه غذاهای فست فودی. چون همه پذیرفته‌اند که این غذاها ضرر دارد. ما امیدواریم که نسل‌های متوالی در خانه‌های تاریخی جمع شوند البته الان جوانان هم دوست دارند که در خانه‌های تاریخی به همان سبک قدیمی‌دور هم جمع شوند.

وی افزود: اکنون کشور چین گردشگران زیادی را به دنیا می‌فرستد ولی ما هنوز نتوانسته ایم که آنها را به سمت خودمان جذب کنیم. مردم چین که بیشتر آنها زیر خط فقر بوده‌اند اکنون متوسط رو به بالا هستند و می‌خواهند که سفر کنند. اگر بتوانیم یک درصد ازا ین تعداد را جذب کنیم باید دید چه آماری می‌شود. ولی ما هیچ وقت در نوسان با چین و کشورهای دیگر نبوده ایم تا از آنها گردشگر به سمت خود بگیریم.

این مدیر گردشگری در اصفهان بیان کرد: ما با همه آمارها در نهایت تنها ۵ میلیون گردشگر ورودی داریم اما ۸۰ میلیون جمعیت داریم که می‌بایست برای سفر آنها نیز برنامه‌ریزی کرد چون در آن صورت حتی اگر هر فردی بخواهد در سال تنها سه بار سفر کند سالی ۲۴۰ میلیون سفر در کشور اتفاق می‌افتد.

اکبر رضوانیان دبیر هیات موسس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ از ادامه برگزاری این نشست در مرداد ماه امسال و ارگ رادکان خراسان رضوی خبر داد و گفت: این برنامه سرآغاز راه‌اندازی یک کمپین گردشگری خوراک است.

مالک خانه نقلی کاشان گفت: واگذاری عنوان پایتخت کتاب ایران به کاشان  انگیزه‌انتخاب این شهر برای رونمایی از کتاب فرهنگ مصور آشپزی ایرانی شد. ما فقط به عنوان محدود نشده‌ایم و  این شعارها را عملی می‌کنیم.

در پایان این مراسم از شرکت کنندگان در برنامه با غذاهای محلی کاشان پذیرایی شد.