مجلس منزه چه مجلسی است؟
مجلس منزه چه مجلسی است؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یکی از تاکیدات امام رحمت الله علیه سازمان دادن به حضور قانونی مردم در تشکیلاتی به نام مجلس بود که در گذشته و حتی متکی به دوران خوف و رجای مشروطیت شکلی و نمادی خوب و بد از خود بجای گذاشت و طبعا بعد از انقلاب این نیاز […]

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یکی از تاکیدات امام رحمت الله علیه سازمان دادن به حضور قانونی مردم در تشکیلاتی به نام مجلس بود که در گذشته و حتی متکی به دوران خوف و رجای مشروطیت شکلی و نمادی خوب و بد از خود بجای گذاشت و طبعا بعد از انقلاب این نیاز که ملت ایران متوقع مجلسی منزه از ه رانگ و اتهام و ایرادی بوده باشند، بوده ، هستند ، و خواهند بود.

انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طول چهل سالی که از پیروزی انقلاب میگذرد همیشه منبعث از یک گرایش مذهبی توام با فهم قانونگزاری در جهت منافع ملی بوده است. و طبع انتخاب اعم از انتخاب انسانهای مدرس وار و وارسته و یا امثال میرزا ملکم خان ها و آخوند زاده ها و تقی زاده ها خود مردم ایران را پا سوز انتخاب خود نموده است. لذاست که مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس در تاریخ ۱۳۷۳/۳/۱۱  اینگونه میفرمایند که :

شما به تاریخ دوران مشروطیت که نگاه کنید، می‌بینید هر جا مجلس از خود قدرتی نشان داد، در مقابل آن قدرت، همه مجبور شدند راه و روش خود را اصلاح کنند. لذا، دشمن در مجلسِ آن وقت نفوذ کرد:«تلک امه قد خلت لها ما کسبت و لکم ما کسبتم.» اینها عبرت است.به همین نکته در سوره مبارکه البقره آیه ۱۳۴ اشاره میکنند که: ( تِلکَ أُمَّهٌ قَد خَلَت ۖ لَها ما کَسَبَت وَلَکُم ما کَسَبتُم ۖ وَلا تُسأَلونَ عَمّا کانوا یَعمَلونَ) (آنها امتی بودند که درگذشتند. اعمال آنان، مربوط به خودشان بود و اعمال شما نیز مربوط به خود شماست؛ و شما هیچ ‌گاه مسئول اعمال آنها نخواهید بود). یا درسوره مبارکه البقره آیه ۱۴۱ اشاره میکنند که: ( تِلکَ أُمَّهٌ قَد خَلَت ۖ لَها ما کَسَبَت وَلَکُم ما کَسَبتُم ۖ وَلا تُسأَلونَ عَمّا کانوا یَعمَلونَ (به هر حال) آنها امتی بودند که درگذشتند. آنچه کردند، برای خودشان است؛ و آنچه هم شما کرده‌اید، برای خودتان است؛ و شما مسئول اعمال آنها نیستید.  هر مجلسی که نمایندگان آن وکیل المله نبوده و جیره خور دولتها و از دولتها بد تر اجانب بوده اند ، به اقداماتی دست یازیده است که در تاریخ خیانتها ثبت و ضبط است. دست کشیدن از خاک بحرین محصول همین مناسبات در مجلس بوده است.

اکنون شنیده میشود نمایندگان طرح واگذاری بخش دیگری از خاک ایران را به عنوان جزایر تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی در قبال دریافت پول ، در سر میپرورانند! وای بر ملتی که این گونه نمایندگانی انتخاب نماید؟

اهمیت مجلس شورای اسلامی در نگاه امام خمینی رحمت الله علیه را می توان از لابه لای بیاناتشان دریافت. جایگاه ویژه ای که مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره فضائل یک ملت باید از آن برخوردار و نقش مهم این نهاد در انعکاس خواست ها و مطالبات مردم موجب میشد تا بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سخنان و سفارشاتشان به صورت مکرر بر این جایگاه پای فشارند.

در این مورد ایشان تاکید میکنند: «اگر خدای نخواسته، انحرافی در مجلس پیدا بشود، چون منعکس می‌شود به همه جا، ممکن است که انحراف در سطح گسترده‌ای پیدا بشود و مسئولیت بزرگ باشد. چنانچه انحرافاتی را شما به واسطه اعمال و افعالتان از ملت سلب کنید، اجر بسیار بزرگی را دارید، اجر انبیا را دارید. از الآن بنای بر این نگذارید که ما یک جبهه کذا و یک جبهه کذا، از اول بنای مبارزه باشد، مبارزه نیست، مباحثه است، مباحثه، مباحثه نرم اسلامی. (صحیفه امام ، جلد ۱۲، ص۳۴۶)» با این بیان متوجه میشویم که نباید مجلس را جناحی نمود زیرا در جناحی بودن بخش از مجلس ارکان فتنه رشد میکنند. شیطان فعال میشود و و ای بر مجلسی که در او اسلام جای خود را به شیطان بدهد؟

متاسفانه در جریانهای مختلفی که در طول این مجلس گذشته مجلس را مستقل و روی پای خود نمیبینیم.

فقر در جامعه بیداد میکند مجلس خودی نشان نمیدهد.

آسیبهای اجتماعی همانند اعتیاد و امثال آن در محورهای فساد و فحشا بیداد میکند مجلس ساکت است.

بانکها خون مردم را با ربوی اداره کردن اقتصاد پولی به شیشه کرده اند مجلس بی توجه است.

اخیرا هم که نرخ ارز و ناپایداری ارزش پول ملی در کشور رکورد زد باز مجلس منفعل در مقابل دولت به ساده انگاری و کمی تا حدی هیاهو گذراند.

خدا نکند این بی توجهی ها از روی وابستگی های پنهان صورت بیابند که وا ویلا؟ مجلس منزه از این شیوه رفتار بری است و در حراست از حقوق ملت کوشا.

والسلام

حمید رضا نقاشیان