محمد جواد لاریجانی اسرائیل را به رسمیت میشناسد؟
محمد جواد لاریجانی اسرائیل را به رسمیت میشناسد؟

خدا کند تکذیب محمد جواد لاریجانی به حقیقت بپیوندد و ایشان نه قدیمها و نه جدیدا و هیچ زمانی با روزنامه اورشلیم پست که روزنامه ای اسرائیلی والبته انگلیسی زبان است مصاحبه نکرده باشد. به نوشته ویکی پدیا جروزالم پست (در انگلیسی: The Jerusalem Post) به معنی اورشلیم پست نام روزنامه انگلیسی زبان در اسرائیل […]

خدا کند تکذیب محمد جواد لاریجانی به حقیقت بپیوندد و ایشان نه قدیمها و نه جدیدا و هیچ زمانی با روزنامه اورشلیم پست که روزنامه ای اسرائیلی والبته انگلیسی زبان است مصاحبه نکرده باشد.

به نوشته ویکی پدیا جروزالم پست (در انگلیسی: The Jerusalem Post) به معنی اورشلیم پست نام روزنامه انگلیسی زبان در اسرائیل است که در اسرائیل و سراسر جهان خوانندگان پرشماری دارد. این روزنامه توسط یک یهودی-آمریکایی به نام گرشان آگرون در اول دسامبر ۱۹۳۲ در شهر اورشلیم با نام اولیه “فلسطین پست” پایه‌گذاری شد که چندی پس از تأسیس اسرائیل به نام کنونی آن تغییر نام داد. دفتر اصلی روزنامه جروزالم پست در شهر اورشلیم قرار دارد.

روزنامه جروزالم پست در دوران تلاشهای یهودیان برای تأسیس اسرائیل به طور علنی از این اقدام، حمایت می‌کرد. پس از تشکیل کشور اسرائیل خط مشی روزنامه بیشتر به سوی حزب کارگر اسرائیل متمایل بود، اما با فروش روزنامه در سال ۱۹۸۹ به سرمایه دار محافظه کار کانادایی به نام کنراد بلک و کناره گیری بسیاری از نویسندگان چپگرا از روزنامه، جروزالم پست به سوی سیاستهای محافظه کارانه حزب لیکود متمایل شد. هم‌اکنون جروزالم پست به داشتن سیاستهای میانه و تا حدودی متمایل به راست شهرت دارد.

گفتنی است که در ستونهای سردبیری روزنامه، نویسندگانی از دوسوی چپ و راست سیاست اسرائیل مقالاتی را می‌نویسند و جروزالم پست سعی دارد تا با تکثر مقالات خود بخش وسیعی از جامعه چندصدایی اسرائیل را نمایندگی کند.

روز گذشته روزنامه عصر ایران از قول منبع مستقلی اعلام کرد دکتر محمد جواد لاریجانی برادر علی و صادق لاریجانی با روزنامه اورزالم پست که همان اورشلیم پست تلقی میشود مصاحبه ای انجام داده و بخشهای زیر را از قول لاریجانی مطرح نموده است :

«روزنامه “اورزالم پست” از مصاحبه با لاریجانی، به عنوان “گفت و گویی کم نظیر” یاد کرد. برادر دکتر علی لاریجانی، در خصوص نگرانی اسرائیل از برنامه هسته ای ایران گفت:

دلیلی برای نگرانی اسرائیل از برنامه هسته ای ایران وجود ندارد و اسرائیل بیش از آنکه از ایران بترسد باید نگران سیاست های نادرست خود باشد. وی همچنین در خصوص احتمال دستیابی اسرائیل و فلسطینی ها به یک توافق پایدار خاطرنشان کرد: ایران از چنین توافقی حمایت می کند و زمانی که صلح برقرار شود ایران بخشی از آن خواهد بود.خبرنگار اورشلیم پست در ادامه از لاریجانی پرسیده که آیا منظور وی این است که ایران سرانجام روزی اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت و لاریجانی پاسخ داده است که : این یک سئوال زودهنگام (بدموقع) است اما ایران قصد ندارد برای فلسطینی ها تصمیم کند. وی خاطرنشان کرد: ایران همواره رفتار عادلانه ای با یهودیان داشته و اتفاقا چند وزیر اسرائیلی نیز از مواضع ایران در این باره استقبال کرده اند. معاون سابق وزارت خارجه در پاسخ به این سئوال اورشلیم پست که از وی پرسید: “صریحا توضیح دهید که اگر صلح کامل بین اسرائیل و فلسطینی ها برقرار شود، ایران از آن حمایت می کند یا خیر”، گفت: ما در موضعی نیستیم که برای فلسطینی ها تصمیم گیری کنیم ما اینجا هستیم که از آنها حمایت کنیم و یک توافقنامه قابل قبول برای فلسطینی ها مورد قبول ایران نیز خواهد بود.

لاریجانی ادامه داده: این تصور که ایران خواهان محو اسرائیل است، زاییده رسانه های غربی است، ایران می خواهد این مفهوم را منتقل کند که “ما قادر به تحمل دولتی که چنین اقداماتی علیه فلسطینی ها صورت می دهد، نیستیم.” و البته با انعکاس رسانه ای این مصاحبه سریعا دکتر محمد جواد لاریجانی انجام این مصاحبه با این روزنامه را کاملا تکذیب نمود. همینجا باید خاطر نشان نمود که وقتی ایران به ورزشکاران خود اجازه مقابله ورزشی که یک امر کاملا فرهنگی است را با ورزشکاران اسراییل نمیدهد چگونه ممکن است یک مقام مسئول در جمهوری اسلامی ایران اجازه مصاحبه سیاسی با روزنامه ای انگلیسی زبان با هویتی کاملا صهیونیستی را بخود بدهد و این اقدام را جزئی از یک شناسایی رسمی اسراییل تلقی ننماید؟ هیچ مسئول و یا فردی انقلابی از آحاد ملت فراموش ننموده است که امام خمینی رحمت الله علیه در خصوص صهیونیسم که اسرائیل خلف نامشروع ایشان است چه مواضعی داشته اند؟ در مختصر بازخوانی دیدگاه امام راحل (رضوان الله تعالی علیه)درباره رژیم صهیونیستی اینگونه میخوانیم که:

«اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود…لازم است بر دول اسلامى خصوصا بخصوص بر سایر مسلمین عموما، که دفع این‏ماده فساد را به هر نحو که امکان دارد بنمایند….من طرفدارى از طرح استقلال اسرائیل و شناسایى او را، براى مسلمانان یک‏فاجعه و براى دولتهاى اسلامى یک انفجار مى‏دانم….. دولت غاصب اسرائیل با هدفهایى که دارد، براى اسلام و ممالک مسلمین خطرعظیم دارد…..برادران و خواهران باید بدانند که آمریکا و اسرائیل با اساس اسلام دشمنند….. خیال ابلهانه اسرائیل بزرگ، آنان را به هر جنایتى مى‏کشاند.

اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود……بر هر مسلمانى لازم است که خود را علیه اسرائیل مجهز کند.….کسانى که از اسرائیل حمایت مى‏کنند باید بدانند که افعى گزنده را در حمایت‏خود قوى مى‏کنند.…از اسرائیل، این دشمن اسلام و عرب جانبدارى نکنید، که این افعى افسرده اگردستش برسد بر صغیر و کبیر شما رحم نمى‏کند….ما اسرائیل را رد خواهیم کرد و هیچ رابطه‏اى با او نخواهیم داشت ; او دولت‏غاصب است و با ما دشمن…..ما با اسرائیل چون غاصب است و در حال جنگ است با مسلمین، روابطى نخواهیم‏داشت».

حتی در ادامه سیاستهای حضرت روح الله (رضوان الله تعالی علیه مقام معظم رهبری نیز همان رویه را ادامه داده اند و این برخی از جملات معظم له مبیین همین موضع داشتن است:

«صهیونیسم‌ در مقابل ‌موج ‌نسل­های ‌رو به ‌ازدیاد فلسطینی‌ طاقت‌ نخواهد آورد……صهیونیسم ‌و دولت‌ غاصب‌ و مجعول‌ صهیونیستی‌ در فلسطین‌، محکوم ‌به ‌فناست‌….. ما حقیقتا صهیونیست­ها را دشمن‌ دنیای ‌اسلام ‌می‌دانیم‌……علیرغم ‌تبلیغات ‌جهانی‌، انتفاضه ‌فلسطین‌ خاموش‌ شدنی ‌نیست‌ و آینده‌ آن ‌همراه ‌با رستگاری ‌و پیروزی ‌است‌…..انتفاضه ‌مردم ‌فلسطین ‌به ‌رغم ‌تمام ‌فشارها ادامه‌ خواهد یافت ‌و رژیم ‌صهیونیستی ‌نمی‌تواند آن را برای‌ همیشه‌ متوقف ‌کند». لذا و با چنین مواضع صریح و روشنی بنده به ضرس قاطع عرض میکنم که دکتر محمد جواد لاریجانی که خود نماینده هیئت اعزامی امام (ره) در دیدار با گورباچف بوده اند چنین اشتباه بزرگی را مرتکب نشده اند.

والسلام

حمید رضا نقاشیان