نوسان بازار نهاده ها فقط بخاطر قیمت ارز نیست
نوسان بازار نهاده ها فقط بخاطر قیمت ارز نیست

رئیس انجمن خوراک دام با بیان اینکه تخصیص ارز دولتی نمی تواند باعث کاهش قیمت نهاده ها شود،گفت: نقض برجام سبب ایجاد نوسانات شدید در این حوزه می شود. مجید موافق قدیری درباره اینکه اخیراً لیستی از سوی بانک مرکزی منتشر شد که نشان می دهد تعداد زیادی شرکت ارز دولتی را به منظور واردات […]

رئیس انجمن خوراک دام با بیان اینکه تخصیص ارز دولتی نمی تواند باعث کاهش قیمت نهاده ها شود،گفت: نقض برجام سبب ایجاد نوسانات شدید در این حوزه می شود.

مجید موافق قدیری درباره اینکه اخیراً لیستی از سوی بانک مرکزی منتشر شد که نشان می دهد تعداد زیادی شرکت ارز دولتی را به منظور واردات جو، ذرت و کنجاله دریافت کرده اند با وجود تخصیص این همه ارز چرا بازار نهاده ها همچنان نابسامان است؟ آیا دلیل اصلی این امر افزایش قیمت های جهانی است؟، اظهارداشت:افزایش قیمت های جهانی شرط لازم جهت افزایش قیمت های داخلی نهاده های دامی تولید خوراک دام است اما شرط کافی نیست ضمن اینکه صرف تخصیص ۴٠٠ تومان مابه التفاوت نرخ ارز نمی تواند در این زمینه معجزه ای کند و اینقدر هم مهم باشد.

وی اضافه کرد: نکته بسیار مهم این است که عرضه و تقاضا در بازار نهاده های دامی باید کاملا شفاف باشد، در زمان اوج افزایش قیمت این محصولات، واردات و عرضه در بازار بسیار کم بود.
اما در حال حاضر که عرضه زیاد شده و قیمت ها کاهش نمی یابد دلایل معتددی دارد.

وی به این پرسش که هم اکنون قیمت کنجاله و ذرت در بازار چقدر است؛ قیمت این نهاده ها با ارز ٣٨٠٠ تومانی چقدر باید باشد؟ پاسخ داد:متوسط قیمت ذرت برزیل ۱۱۷۰ و کنجاله سویا آرژانتین ۲۵۶۰ در مبادی ورودی جنوبی کشور است. امروز با قیمت جهانی ذرت دامی خریداری شده به همراه هزینه های متصور شده و با حداکثر ۱۵ درصد سود مصوب قانونی باید ۱۰۵۰ باشد  ولی ۱۱۷۰ عرضه می شود و این یعنی ۱۲۰ تومان گرانتر از نرخ منطقی است. به همین ترتیب کنجاله سویا باید ۲۱۰۰ باشد که قیمت آن میانگین ۲۵۰۰ است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: فراموش هم نکنیم که ١٠ درصد افزایش قیمت ذرت به معنای ۶ درصد افزایش قیمت گوشت مرغ است ضمن اینکه هنوز تحریم های جدید اعمال نشده و فقط به دلیل جو نامناسب روانی این نوسانات قیمتی، شدت بیشتری دارد و  کماکان تعدادی از بازرگانان تجارت نهاده های دامی مبلغ ۴۰۰ تومان را نگرفته اند.

قدیری درباره اینکه به نظر شما مهمترین کوتاهی دولت در این زمینه که باعث گرانی بیش از حد نهاده ها شده، چیست؟ گفت: فاکتورهای متعددی را می توان برشمرد اما مهمترین دلایل این مساله، عدم تخصیص به موقع ارز به وارد کنندگان اصلی، عدم رقابت پذیری مناسب و استاندارد در عرصه تجارت نهاده های دامی، ایجاد شوک های روانی در بازار به دلیل بی ثباتی سیاست سیاستگزار اقتصادی و البته عدم نظارت بر اهلیت واردکنندگان نهاده های دامی است چراکه  ارز تخصیصی خارج می شود ولی کالایی وارد کشور نمی شود.

قدیری تصریح کرد: فراموش هم نکنیم که بدون وجود یک مسیر بانکی مشخص برای گشایش ال سی و بدون وجود ارز کافی برای وارد کنندگان نهاده های دامی تولید خوراک دام این فاصله کم نمی شود.

وی تصریح کرد: به مسئولان هم اعلام کرده ایم چنانچه گشایشی در شرایط موجود ایجاد نشود،  باید هزینه های مختلفی را در قیمت تمام شده نهاده های دامی متصور شویم که این این هزینه ها به شرح ذیل است:

۴ تا ۶ درصد هزینه مالی تبدیل پرداخت ال سی به تی تی (در تی تی باید ۱۰۰درصد  مبلغ برای ۲ ماه قبل از حمل ارسال شود ولی در ال سی ۱۰درصد است)

۲ تا ۵ درصد هزینه صرافی جهت جابجایی بین بانکی ارزها

۵ تا ۷ درصد هزینه مالی تغیر ریفایننس ارزی به ریفایننس ریالی (هزینه یک ساله ریفایننس ارزی ۶درصد و ریالی ۱۸درصد است)

تا ۱۰٪ هم افزایش قیمت به دلیل کاهش توان رقابت وارد کننده ها و بالا رفتن دوره گردش مالی و سرمایه مورد نیاز (سرمایه مورد نیاز ۱۰ برابر میشود و دوره گردش مالی ۲ ماه افزایش پیدا میکند)

۶٪ هزینه خواب سرمایه به دلیل بالا رفتن ذخیره های احتیاطی تولید کنندگان با توجه به تبعات روانی آن در بازار حساس نهاده های دامی.