همانگونه که میدانید، مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) سال ۲۰۱۶ با شرکت در همه ‌پرسی جنجال بر انگیزی به خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا رای آری دادند. با این رای گیری برنامه ای تحت عنوان بریکزیت برای  مذاکرات دو ساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی از مارس ۲۰۱۷ آغاز شد. در نتیجه […]

همانگونه که میدانید، مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) سال ۲۰۱۶ با شرکت در همه ‌پرسی جنجال بر انگیزی به خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا رای آری دادند.

با این رای گیری برنامه ای تحت عنوان بریکزیت برای  مذاکرات دو ساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی از مارس ۲۰۱۷ آغاز شد.

در نتیجه همه ‌پرسی سال ۲۰۱۶، گروه‌های زیادی از مخالفان بریگزیت تلاش کردند تا جلوی برگزاری این همه پرسی را گرفته تا شاید نگذارند این اتفاق رقم انجام بخود بگیرد.

در گذشته تقریبا نیمی از کشورهای اروپایی بارهابه انگلیس توصیه کرده بودند که ادر یک هماهنگی مشترک و اتخاذ تدابیر عقلانی تری از وقوع بریگزیت ممانعت واز بازگشت انگلیس به اتحادیه حمایت کنند.

جورج سوروس سرمایه ‌دار یهودی که بنیاد سوروس را اداره میکند و منافع رژیم صهیونیستی را راهبرد اصلی خود میداند تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار پوند استرلینگ هزینه کرده ، بلکه انگلیس از اتحادیه اروپایی خارج نشود.

جورج سوروس به روزنامه گاردین گفته است که از مبارزه با کسانی که به جای بحث با کمپین خروج سعی دارند راهی بهتر را انتخاب ومانع شکست خود شوند، خوشحال است.

سخنگوی «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در واکنش به توقعات بنیاد سوروس اینگونه پاسخ میدهد که دولت انگلیس همه‌ پرسی دومی برای دریافت نظرات مردم نسبت به خروج از اتحادیه اروپا (بریگزیت) برگزار نخواهد نمود.

ساختار خروج انگلیس از اتحادیه نزدیک به یک سال است که اغاز شده و تا کنون ۵ دور مذاکره میان مقامات لندن ومقامامات اتحادیه در بروکسل انجام شده است .

احتمالا حدود یک سال دیگر برای به نتیجه رساندن مذاکرات و تحقق عملیات خروج زمان باقی است.

کارشناسان سیاسی اقتصادی اینگونه پیش بینی میکنند که  بعد از آن که دوره پسا بریگزیت آغاز می‌شود، به مدت دو سال دوره گذار خروج کامل انگلیس در حوزه های مختلف و نمایندگیها و جایگرینی ها به طول انجامد.

روز ششم فوریه ۲۰۱۸ برای تنظیم نحوه آغاز دور ششم نمایندگان انگلیس و اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار کردند تا در اولین دور گفت ‌وگوها درباره دوره گذار یعنی دو سال پیش‌بینی شده بعد از بریگزیت، گفت‌وگوها را آغاز کنند.

کلیدی ترین اهداف بنیاد سوروس از نگرانی نسبت به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نداشتن اهرم کارشکنی در مسیر رشد اروپا و ایجاد ساز و کار نفوذ در به شکست کشاندن اقتدار اروپاست.

در گذشته نیز آمریکا از انگلیس به عنوان مزدور خود در فرایند های تصمیم سازی اتحادیه اروپایی استفاده مینموده و گاها هم موفق به ایجاد شک و شبهه در تصمیمات راهبردی اروپا بوده است.

مذاکرات بی نتیجه سال گذشته سران اروپا در واشنگتن در خصوص مانع شدن از خروج امریکا از برجام و تشویق کاخ سفید برای تحقق برجام نیز نگرانی بنیاد جورج سوروس را از بروز زمینه های جدایی و متفاوت اندیشی  بخشی از هژمونی غرب در حفظ منافع برجامی دامن زده است. در گذشته با بروز مشکلات اقتصادی در یونان و تا حدودی اسپانیا و پرتغال این روحیه در امریکا تقویت شده بود که خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی میتواند ضربه مهلکی به اروپا وارد نموده و به تضعیف پایه های اروپای متحد کمک نماید ولاکن اما بعد از گذشت دوران بحرانی در این سه کشور ، رفته رفته خروج انگلیس به یک تصمیم غلط در عدم دستیابی به فروپاشی یورو در اروپا تبدیل شده و لذاست که بنیاد سوروس این حادثه را بسود رژیم صهیونیستی تحلیل نمی کند.

در هر حال هزینه های بنیاد سوروس در انگلستان نتیجه مطلوبی نداشته و انگلیس حاضر به سکه یک پول شدن در شل کن سفت کن های امریکا نزد مردم خود نیست و این نتیجه حاصل است که این بار هم تیر طرفداران رژیم صهیونیستی به سنگ خورده و استنباط میکنند اروپا در مسیر مستحکم تری نسبت به گذشته در حرکت است و همین گسترش توانمندی در تحقق نرخ های آماری در رشدهای اقتصادی سال ۲۰۱۷ ملموس و در مقایسه با نرخ های حاصله از ناگواری های اقتصادی درامریکا وضع با ثبات تری در اروپا حس میشود. و این همان خطری است که ممکن است زمینه جدایی سیاستهای اروپا از امریکا را بدنبال داشته باشد. سوروس نگران است که فرایند حمایت اروپا از اسرائیل روبه کاهش گذاشته و کشورهای مسلمان و عرب منطقه نیز دست از حمایت برداشته و به تحلیل و نظریه بهتر بودن حذف اسرائیل از نقشه های منطقه در ثبات بخشیدن به وضع منطقه تمایل یابند . والسلام

حمید رضا نقاشیان