کد خبر:22885
پ
دغدغه امروز برای اشتغال فردا

اهمیت هدایت تحصیلی برای اشتغال

اجرای طرح هدایت تحصیلی بر اساس استعداد و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ، نقطه آغازی است برای کمک به کسب شغل آنان در آینده که تنها نباید بر دوش آموزش و پرورش باشد و نیازمند آموزش خانواده‌ها و هم‌افزایی جامعه دارد. طرح هدایت تحصیلی با هدفگذاری ایجاد تعادل دانش آموزان در رشته های تحصیلی نظری و […]

اشتغال

اجرای طرح هدایت تحصیلی بر اساس استعداد و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ، نقطه آغازی است برای کمک به کسب شغل آنان در آینده که تنها نباید بر دوش آموزش و پرورش باشد و نیازمند آموزش خانواده‌ها و هم‌افزایی جامعه دارد.

طرح هدایت تحصیلی با هدفگذاری ایجاد تعادل دانش آموزان در رشته های تحصیلی نظری و فنی چندسالی است که بحث محافل و خانواده های دارای دانش آموز دوره متوسطه دارند شده است.
بسیاری از صاحبنظران بیکاری جوانان در شرایط کنونی را نتیجه تعداد بالای تحصیلکرده در رشته های نظری می دانند که اکنون دارای دانش‌آموختگانی فاقد مهارت و جویای کار هستند، برای پیشگیری از ایجاد موج های بعدی جوانان فاقد مهارت و بیکار، طرح هدایت تحصیلی به منظور هدایت دانش آموزان بیشتر به سمت رشته های فنی و کاردانش برای تربیت افرادی با مهارت های متناسب با جامعه درنظر گرفته شد.
از سوی دیگر، بسیاری از خانواده ها به عملکرد اجرایی طرح هدایت تحصیلی انتقاد دارند و مراحل منتج به انتخاب رشته برای دانش آموزان را مناسب نمی‌بینند؛ از سویی دیگر می توان گفت علاقه به رشته های فنی نباید از دوره متوسطه تحصیلی برای دانش آموزران برجسته شود و نیاز است از پیش از این دوران، برای خانواده ها و دانش آموزان مراحل آشنایی، علاقه به مسایل فنی، شفاف سازی نتیجه ورود به آموزش های مهارتی و زمینه و شرایط ورود به رشته های نظری مشخص شود تا تنش کمتری به خانواده ها و دانش آموزان وارد شود.
تحقق توازن دانش آموزان رشته نظری و‌ فنی و افزایش اشتغال در جامعه و در نتیجه کاهش نرخ بی کاری را در آینده به همراه دارد و بعید است هیچ کارشناسی با این مساله که به نوعی پیشگیری و زمینه سازی برای اشتغالزایی آینده است مخالف باشد؛ هر چه هست بحث بر سر اجرای و زمینه های لازم برای اجرای این چنین طرح هایی است چرا که هدف از این طرح پرورش نیروی متخصص برای بازار کار در آینده است.
در اجرای طرح هدایت تحصیلی۱۰۰ درصد ملاک انتخاب رشته برای دانش آموزان پایه تحصیلی نهم عملکرد تحصیلی آنان است و کف نمرات سوابق تحصیلی پایه هفتم، هشتم و نهم ضریب سه و نمره سال هفتم و هشتم ضریب یک در انتخاب رشته تحصیلی دارد.
انتخاب رشته یکی از مهم ترین انتخاب های دانش آموزان در پایان دور متوسط در سال نهم تحصیلی و پایان تحصیلات متوسط دوم است، خانواده، محیط آموزشی، گروه های همسالان، رسانه ها، پیشرفت علم از عوامل بیرونی انتخاب بر نوع انتخاب رشته برای دانش آموزان تاثیرگذار هستند و از عوامل درونی انتخاب رشته هوش و استعداد، اعتقادات، توانایی ها، اهداف، تجربیات دانش آموزان در هر رشته می توان برشمرد.
بررسی بازار کار برای انتخاب رشته ملاک خیلی از دانش آموزان و والدین است، با وجود این که تعداد زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی به دلیل نداشتن تخصص گاها بی کار هستند، در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده ۵۰ درصد دانش آموزان در رشته تحصیلی نظری و ۵۰ درصد در رشته های فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل شوند تا زمینه ساز ورود به رشته های فنی در دانشگاه ها و افزایش اشتغال شود.
از آن جا که ثبت نام دانش آموزان از هفتم مرداد ۹۶ در مدارس سراسر کشور آغاز می شود، گزارشی از زبان والدین، دانش آموزان، مدیران مدارس و مسوولان آموزش و پرورش برای بررسی این روند تهیه شده است.
سیف الله یداللهی پدر یکی از دانش آموزان گفت: فرزند من علاقه ای به رشته فنی ندارد، آیا علاقه دانش آموزان شرط نیست و تنها عملکرد تحصیلی آنان ملاک است.
وی با بیان اینکه مدرسه ها در زمان ثبت نام برای رشته های نظری محدوده ثبت نامی مشخص می کنند، تصریح کرد: اولویت انتخاب رشته فرزند من رشته علوم تجربی و دومین اولویت اش علوم ریاضی است، اما عملکرد تحصیلی اش رشته های فنی را نشان می دهد.
فاطمه اخلاقی، مادر یکی از دانش آموزان هم گفت: هدایت تحصیلی در این سن به دلیل بازیگوشی و نداشتن اطلاعات ونمرات واقعی دانش اموزان در آزمون ها برای آنها زود به نظر می رسد و ممکن است برای آنها در آینده پشیمانی ایجاد کند.
وی یاد آورشد: گرچه رشته های فنی و حرفه ای برای ورود این دانش آموزان به بازار اشتغال در آینده شرایط بهتری را ایجاد می کند، اما فرزند من دختر است و میلی به رشته های فنی ندارد.
اخلاقی با اشاره به اینکه در این شرایط بسیاری از خانواده ها به ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی روی می آوردند، بیان داشت: درصورت نیاز اگر در مدارس دولتی نتوانیم ثبت نام کنیم، به مدارس غیردولتی و هیات امنایی مراجعه خواهیم کرد.
علی آزادگان یکی از دانش آموزانی است که دغدغه انتخاب رشته دارد، او می گوید: معدل من بالای ۱۸ است اما خودم گرایش به رشته های فنی دارم، با اجرا شدن برنامه هدایت تحصیلی، شاید در آینده برای ما مهارت را به همراه داشته باشد تا بعد از دانشگاه بلافاصله بتوانیم راحت تر وارد بازار کار شویم.
وی ادامه داد: به نظرم اینکه افراد خودشان را با رشته های فنی تطبیق بدهند راحت تر است تا رشته ای بخوانند که در آینده برای پیداکردن شغل به هر دری بزنند، در تمام خانواده ها فرزندانی هستند که در رشته هایی تحصیل کرده اند که بازار کاری برایشان مهیا نیست و آخر هم مجبور به گذراندن دوره های مهارتی برای رسیدن به یک شغل هستند.
دوست محمدیان پدری که نتوانسته بود دخترش را سال گذشته در رشته مطلوبش علوم تجربی ثبت نام کند، می گوید: اینکه طرحی را به صورت کشوری به خانواده ها و دانش آموزان تحمیل کنند نتیجه‌بخش نیست، این دست طرح ها در حوزه های مختلف شاید قابلیت اجرا داشته باشد ولی در نظام آموزشی مگر می شود نوجوانی که مثلا به پزشکی علاقه دارد و شرایطش را هم دارد به مسیر دیگری هدایت کرد.
این پدر ناراضی از اجرای طرح هدایت تحصیلی گفت: هدایت تحصیلی باید از سال های ابتدایی تحصیلی دانش آموزان مدنظر قرار گیرد، یعنی مبانی مهارت و آشنایی دانش آموزان با رشته ها و مشاغل مهارتی باید از کتابهای درسی دوران ابتدایی یا حداقل دور اول متوسطه در آموزش ها گنجانده شود تا دانش آموزان به ذهنیت درستی برسند، نه اینکه فقط در سال نهم دانش آموزان و خانواده ها به این چالش برسند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت : ۱۰۰ درصد ملاک انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم دوره اول متوسطه عملکرد تحصیلی آنان است.
حسین فولادیان افزود: برگزاری آزمونها و پرسشنامه ها جنبه توصیه ای داشته و هیچ الزامی برای ثبت نام دانش آموزان در رشته تحصیلی مورد نظر دانش آموزان ایحاد نمی کند.
وی با اشاره به این که برای هدایت تحصیلی ۲ فرم در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: فرم نخست دارای ۶ توصیه‌ نامه و فرم دوم دارای هفت برنامه زمان‌بندی است که این فرم‌ها از ۲۰ تیر۹۶ تهیه شده است.
وی با بیان اینکه ضوابط هدایت تحصیلی کف نمره در دروس تخصصی تعیین شده است که در رشته علوم تجربی نمره ۱۳ و رشته ریاضی فیزیک باید ۱۴ باشد، یاد آور شد: منظور از کف نمره مجموع نمرات سه سال هفتم، هشتم و نهم است و نمره سال نهم ضریب سه و نمره سال هفتم و هشتم ضریب یک دارد.
فولادیان با بیان اینکه با اجرایی شدن طرح هدایت تحصیلی ۴۲ درصد دانش آموزان در رشته های فنی حرفه ای و کارشناسی در حال تحصیلند، خاطرنشان کرد: کسب مهارت متناسب با نیاز کار و تشویق دانش آموزان به رشته های تحصیلی فنی حرفه ای و کاردانش از اهداف آموزش وپرورش در اجرای طرح هدایت تحصیلی است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: بیش از سه هزار دانش آموز در شاخه فنی حرفه ای و کاردانش و چهار هزار و ۲۲۲ دانش آموزان در رشته نظری دراستان سمنان مشغول درحال تحصیلند.
رییس آموزش و پرورش شهرستان سمنان هم درباره اجرای طرح های هدایت تحصیلی گفت: با توجه به این که نظام آموزش و پرورش هم اکنون حافظه محور است، افزایش آموزش رشته های فنی با توجه به ظرفیت مدارس به ویژه در طرح هدایت تحصیلی طرحی موفق خواهد بود.
سعید رضایی با اشاره به ۵۸ مرکز علمی فعال غیردولتی در شهرستان سمنان که سه مورد از آنان مراکز علمی رباتیک است، اشاره و خاطرنشان کرد: آموزش تئوری علم به تنهایی کافی نیست بلکه نیاز به آموزش عملی هم دارد.
وی، آموزش عملی دانش آموزان را نیاز امروز جامعه دانست و خاطرنشان کرد: سازمان فنی و حرفه ای برخی کلاس های آموزشی برای دانش آموزان را با مهارت آموزی بالایی برگزار می کند.
رییس آموزش و پرورش شهرستان سمنان بیان داشت: ظرفیت مدارس شهرستان ها، امکانات آموزشی، و محیط کارگاهی را باید در رشته ها به ویژه رشته‌های فنی در نظر گرفت.
معاون پرورشی فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان هم درباره اهمیت رشته های فنی و تقویت تجهیزات مراکز آموزش فنی، گفت: در مراکز فنی به طور مثال برای آموزش مکانیک خودرو حداقل به ۳۰۰ میلیون ریال برای خرید یک موتور اتوماتیک برای آموزش به دانش آموزان نیاز است.
قاسم شریفی افزود: برای کاهش هزینه ها و ارائه خدمات بهتر، بر اساس قراردادهایی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و سازمان فنی حرفه ای، آموزش های فنی و تخصصی ارایه می شود.
وی اضافه کرد : ۸۵ مرکز فنی حرفه ای و کار دانش و بیش از ۲۰۰ دبیرستان در استان سمنان وجود دارد.
وی با بیان اینکه فرهنگ سازی برنامه هدایت تحصیلی باید از پایه ششم آغاز می شد در حالی که با توجه به تغییر ساختار آموزش وپرورش کار هدایت تحصیلی از پایه نهم شکل گرفت، خاطرنشان کرد: اگر در گذشته عملکرد تحصیلی و معدل ملاک انتخاب رشته بوده با اجرایی شدن این طرح، استعداد دانش آموزان در انتخاب رشته درنظر گرفته می شود.
وی به برگزاری ۲ آزمون روان سنجی که در بهمن و اسفند سال تحصیلی برای سنجش استعداد دانش آموزان برگزار می شود اشاره کرد وگفت: علاوه بر این آزمون علاقه اولیا طی فرم هایی از والدین دانش آموزان قبل از انتخاب رشته گرفته می شود.
وی یکی از مشکلات عمده این طرح را نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با نیاز بازار کار چند سال آینده از رشته های نظری وفنی دانست و خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن وتجارت، سازمان فنی حرفه ای ، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید وضعیتی از نیاز چند سال آینده خود را برای بازار کار در رشته های فنی، و نظری ارائه دهند.
وی گفت: علاقه دانش آموزان با وجود راهنمایی و برنامه هدایت تحصیلی به سمت رشته های نظری در حال افزایش است.
معاون پرورشی فرهنگی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: افزایش دانش آموزان در رشته های فنی و کار دانش نیازمند تجهیزات آموزشی، امکانات بیشتر برخلاف رشته های نظری است.
مدیر مجتمع آموزشی دخترانه پیام دانش سمنان گفت: سوابق تحصیلی پایه هفتم، هشتم و نهم ۳۵ درصد در انتخاب رشته پایه دهم موثر است.
منوره صادقی افزود: از ۲۰ درصد فرم امتیازدهی در مدارس برای انتخاب رشته پایه دهم، ۱۰ درصد مربوط به امتیازدهی دبیران به درس های مربوطه و ۱۰ درصد به وسیله مشاوران صورت می گیرد.
وی با بیان این که موفق بودن برنامه هدایت تحصیلی با برگزاری امتحانات نهایی پایه نهم خواهد بود، یادآورشد: تاثیر سوابق تحصیلی در انتخاب رشته باید مانند تاثیر نتایج سال سوم دوره متوسط دوم و پیش دانشگاهی در کنکور باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به این که امکان برگزاری امتحانات نهایی در همه پایه های دوره متوسط اول وجود ندارد، سوالات نهایی پایه سوم متوسطه اول به صورت استانی برگزار می شود و به وسیله معلمان خود استان تصحیح می شود.
مدیر مجتمع آموزشی دخترانه پیام دانش سمنان یکسان برگزار نشدن امتحانات درمدارس مختلف را در پایه اول متوسط دیگر چالش این طرح دانست و افزود: این امر موجب ضربه به بار علمی دانش آموزان و برنامه هدایت تحصیلی می شود و یکدستی لازم برای مقایسه نتیجه تحصیلی دانش آموزان را به همراه ندارد.
صادقی با بیان این که رشته های فنی باعث آمادگی بیشتر دانش آموز برای جذب بازار کار و مهارت آموزی می شود، خاطر نشان کرد: محیط های هنرستان ها برای دانش آموزان باید جذاب تر شود تا تمایل دانش آموزان به رشته های فنی نیز افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه آموزش وپرورش باید قوی ترین مدیران را برای هنرستان ها تعیین کند تا بهترین شیوه مدیریت دانش آموزان در هنرستان ها اتفاق بیفتد، یادآور شد: ترکیب دبیرستان ها و هنرستان ها با نظارت وکنترل قوی فضای متعادلی را به وجود می آورد.
مدیر مجتمع آموزشی دخترانه پیام دانش سمنان گفت: مراکز کاریابی اولویت کسب اشتغال را به رشته های فنی می دهند زیرا نیاز کارگاههای تولیدی به متخصصان رشته های فنی بیشتر است.
وی افزایش اشتغال در آینده و توسعه متوازن رشته ها را در گرو اجرای طرح هدایت تحصیلی برشمرد و گفت: در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ با تمهیدات بهتری این طرح اجرا خواهدشد.
مدیر مجتمع آموزشی دخترانه پیام دانش سمنان گفت: در این مدرسه از ۴۵۰ دانش آموز درحال تحصیل ۱۰۵ نفر در دوره متوسطه اول و ۱۸۷ نفر در دوره متوسطه دوم و بقیه در دوره های پیش دبستانی و دبستان قرار دارند.
مدیر هنرستان پسرانه امیرکبیر استان سمنان گفت: ۱۱۲ دانش آموز این هنرستان در رشته های حسابداری، گرافیک، کامپیوتر ومعماری در حال تحصیلند.
حمید ناظریه با بیان این که معدل دانش اموزان پذیرش شده در این رشته های تحصیلی از ۱۵ تا ۱۹ متغیر است، خاطرنشان کرد: با اجرا شدن طرح هدایت تحصیلی و توازن در رشته های شاخه های نظری و فنی حرفه ای معدل های بالاتری در رشته های فنی حرفه ای ثبت نام کردند.
مدیر هنرستان امیرکبیر استان سمنان گفت: افزایش دانش آموزان در رشته های فنی وحرفه ای باید همراه با بالا بردن تجهیزات آموزشی و به روز شدن آنها در مدارس باشد.
مدیر هنرستان امیرکبیر استان سمنان با بیان این که این طرح برای اولین بار در کشور اجرایی شد، افزود: توجیه خانواده ها و فرزندان از این طرح ومیزان علاقه آنان برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر باید در دستور کار قرار گیرد.
به نظر می رسد تغییر نظام آموزشی در وزارت آموزش و پرورش بر اساس سند تحول و به منظور ایجاد تعادل دانش اموزان در رشته های نظری و فنی، تجدید نظر در محتوای آموزشی نیز باید از ابتدای دوران تحصیل مدنظر قرار گیرد و آمادگی دانش آموزان برای رشته های فنی و ایجاد جذابیت برای این رشته ها، در کتب درسی گنجانده شود.
همسویی رسانه ها برای کمرنگ کردن نقش آزمون سراسری کنکور در ذهنیت خانواده ها برای تعیین سرنوشت و آینده فرزندانشان نیز در این مسیر ضروری به نظر می رسد.
در پایه دهم تحصیلی در استان سمنان ، بیش از سه هزار دانش آموز درشاخه فنی وحرفه ای و کاردانش و چهار هزار و۲۲۲ دانش آموزان در شاخه نظری مشغول تحصیل هستند، استان سمنان بیش از هشت هزار معلم و ۱۱۸ هزار دانش آموز دارد.

صبح اقتصاد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 11 =

کلید مقابل را فعال کنید