استمهال ۲ ساله بازپرداخت وام کشاورزان خسارت دیده
استمهال ۲ ساله بازپرداخت وام کشاورزان خسارت دیده

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: براساس مصوبه جدید دولت دوازدهم با استمهال بازپرداخت وام کشاورزان خسارت دیده ناشی از خشکسالی، سرمازدگی و گرمازدگی به مدت ۲ سال موافقت شد. ‘محمود حجتی’ روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: امروز دولت مصوبه خوبی را درخصوص استمهال باز پرداخت وام به کشاورزان خسارت […]

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: براساس مصوبه جدید دولت دوازدهم با استمهال بازپرداخت وام کشاورزان خسارت دیده ناشی از خشکسالی، سرمازدگی و گرمازدگی به مدت ۲ سال موافقت شد.

‘محمود حجتی’ روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: امروز دولت مصوبه خوبی را درخصوص استمهال باز پرداخت وام به کشاورزان خسارت دیده داشت که خشکسالی موجب کاهش تولید آنها شده بود.

وی افزود: براساس این مصوبه کشاورزان خسارت دیده در کشور برای وامهایشان ۲ سال استمهال گرفتند و سود آن توسط بانک ها برآورد به سازمان برنامه و بودجه اعلام می شود تا سود بانک ها توسط این سازمان پرداخت شود.
وی اظهار داشت: مصوبه امروز برای اجرا تا سه روز آینده به استا ن ها و شهرستان ها ابلاغ می شود و برای اجرای این مصوبه هیاتی متشکل از فرماندار، مسئول جهاد کشاورزی و مسئول بانک شهرستان تشکیل می شود تا با بررسی موارد یاد شده، تصمیم های لازم به بانک ها ابلاغ تا عملیاتی شود.

** پرداخت بخش دیگری از پول گندمکاران تا ۱۰ روز آینده
وزیر جهاد کشاورزی درباره مطالبات گندمکاران افزود: براساس آمارها تاکنون چهار میلیون تن گندم خریداری شده که در مرحله نخست قرار بود، ۵۰ درصد مطالبات گندم کاران برای پرداخت هزینه های کمباین و معیشت پرداخت شود که تاکنون ۴۶ درصد آن پرداخت شده و بقیه آن بین هشت تا ۱۰ روز آینده به حساب کشاورزان واریز می شود.
وی اضافه کرد: قرار است در مرحله دوم ۵۰ درصد پول گندمکاران تامین و پرداخت شود که منابع آن از محل تسهیلات بانکی به میزان چهار هزار میلیارد تومان، ردیف بودجه و یارانه ها تامین خواهد شد.
به اعتقاد حجتی، به نظر می رسد این رقم تا پایان فصل خرید به ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان برسد و انتظار می رود پرداخت ها به موقع انجام شود و اکنون بانک مرکزی و سازمان برنامه وبودجه در این زمینه قول مساعد داده اند.

** تسهیلات به طرح های پربازده داده می شود
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، اکنون تسهیلات لازم برای توسعه گلخانه ها، پرورش ماهی در قفس، صنایع تبدیلی و تکمیلی، دام های پربازده و صنایع غذایی و افزایش بهره وری از محل صندوق توسعه ملی داده می شود و مشکلی در این زمینه نیست.
وی اظهارداشت: برای تامین سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و دامداری فعال نیز که شرایط لازم را داشته باشند، تسهیلاتی ارایه می شود .
وی در پاسخ به پرسشی در زمینه گرانی مجدد ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ لبنیات گفت: اینگونه نیست؛ اساس قیمت ها توسط سازمان تنطیم بازار و سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان اعلام می شود.
سال زراعی ۹۵ – ۹۶ براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری شد.
طبق آمارها سال ۹۵ نیز ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزارتن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال توسط دولت خریداری شده بود.
سال زراعی ۹۴ – ۹۵ قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳هزار و ۶۸ ریال بود.