واکنش به واردات داروهای تجاری/ مکمل با ارز دولتی وارد نمی شود
واکنش به واردات داروهای تجاری/ مکمل با ارز دولتی وارد نمی شود

سخنگوی سازمان غذا و دارو، در واکنش به اظهارات رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران، مبنی بر اینکه داروهای تجاری به آسانی وارد کشور می شود، توضیحاتی ارائه داد. دکتر کیانوش جهانپور در واکنش به اینکه داروهای تجاری به آسانی وارد کشور می شود،گفت: در اینکه در زمینه واردات دارو نیازمند ساماندهی و نظارت مستمر هستیم، […]

سخنگوی سازمان غذا و دارو، در واکنش به اظهارات رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران، مبنی بر اینکه داروهای تجاری به آسانی وارد کشور می شود، توضیحاتی ارائه داد.

دکتر کیانوش جهانپور در واکنش به اینکه داروهای تجاری به آسانی وارد کشور می شود،گفت: در اینکه در زمینه واردات دارو نیازمند ساماندهی و نظارت مستمر هستیم، بحثی نیست. خصوصا اینکه بخش عمده هم و غم نظام سلامت و بطور اخص سازمان غذا و دارو به این امر اختصاص یافته است، چنانکه شاید حتی در برخی محافل، این سازمان به سختگیری به خصوص در زمینه واردات متهم شود.

وی تأکید کرد: انتظار می رود افراد متصل به محافل علمی کشور از کلی گویی در این زمینه ها احتراز کنند و به نقد دقیق و جدی ورود کرده و مصادیق مورد نظر را شفاف بیان نمایند، زیرا روشن شدن مصادیق به درک درست موضوع کمک شایانی خواهد کرد.

جهانپور در توضیح این ادعا که «داروهای اصلی و مورد نیاز به سختی وارد کشور می‌شوند، اما داروهایی که جنبه تجاری دارند و ضروری نیستند به وفور وارد می‌شوند و ارز زیادی را از کشور خارج می‌کنند»، افزود: تکرار یک عبارت کلی و مبهم است و حداقل تا جایی که ما از سازمان غذا و دارو و تلاش های ماه‌های اخیر آن اطلاع داریم، حمیت جدی در تنظیم بازار و البته تامین امنیت دارویی کشور است.

وی ادامه داد: واژگانی مانند داروهای غیر ضروری و تجاری حداقل در نظام دارویی ما ابهام دارد و استدعا داریم اعضای جوامع علمی در این زمینه روشن و بدون ابهام سخن بگویند.

مشاور اطلاع رسانی سازمان غذا و دارو، گفت: برداشت اولیه این است که شاید منظور از داروهای تجاری، مکمل های غذایی و رژیمی و ورزشی باشد که اساسا در تعاریف و ضوابط سازمان غذا و دارو از مصادیق دارو نیست و سکشن نظارتی آن هم اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیست و ایضا مقررات دارو اعم از ضوابط قیمت گذاری یا … بر آن لزوما مترتب نیست، اگر چه اداره کل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در این رابطه با اعمال محدودیت در واردات مکمل های دارای تولید مشابه داخلی و نیز مکمل های آمریکایی عملا در مسیر حمایت از کالای داخل و البته در هفته های اخیر بنا بر ضرورت ها به تحدید واردات غیر ضرور در این زمینه مبادرت کرده است و ناگفته نماند مسلما نقد بودن تبادلات این اقلام و تحت پوشش بیمه نبودن آنها و نیز تجویز همکاران پزشک و تقاضای موجود از عوامل انگیزشی بازار مکمل هاست و چه بسا رغبت بسیاری از شرکت‌ها به واردات این کالاها، فراغت آنها از محدودیت های بازار دارویی باشد.

وی ادامه داد: به هر روی مکمل ها از ارز دولتی دارو ارتزاق نمی کنند و عامل تحدید یا تضییق واردات دارو و مسیرهای واردات و تولید دارو نیستند.

جهانپور ادامه داد: اینکه گفته می شود «برخی داروهای گرانقیمت خارجی بعد از ورود به کشور با تبلیغات مختلف به مردم القا می‌شوند یا بازاریاب‌های شرکت‌های وارد کننده به برخی از پزشکان مراجعه می‌کنند و تجویز آن داروها افزایش می‌یابد» نیز محل گفتگوست، لکن سازمان غذا و دارو قطعا از ورود و نقد شفاف و روشن، سازنده و مبتنی بر شواهد گروه های مختلف تخصصی جامعه پزشکی در موضوع استقبال خواهد کرد.

وی گفت: قطعا تمام فرآیندهای جاری در حوزه دارو به گونه ای طراحی شده و یا ارتقاء خواهند یافت که هزینه-اثربخشی دارو بیش از هر معیار و ملاکی در ساخت یا ورود دارو منظور گردد و در این زمینه جهت ارتقای وضعیت موجود و بهینه سازی تخصیص منابع، پذیرای نظرات و پیشنهادات سازنده و بدون ابهام اساتید و همکاران جامعه پزشکی و داروسازی کشور هستیم.