پیاده‌سازی سیستم پیام‌رسان مالی و بانکی بین ایران و روسیه
پیاده‌سازی سیستم پیام‌رسان مالی و بانکی بین ایران و روسیه

معاون بین‌الملل بانک مرکزی برلزوم مبادلات ارزی از طریق ارزهای ملی دو کشور (سوآپ ریال- روبل) تاکید کرد و خواهان انجام مذاکرات نهایی برای پیاده سازی سیستم پیام رسان مالی وبانکی بین دو کشور شد. به نقل از بانک مرکزی، ششمین اجلاس گروه بانکی و مالی ایران و روسیه با حضور یعقوبی میاب، معاون بین الملل […]

معاون بین‌الملل بانک مرکزی برلزوم مبادلات ارزی از طریق ارزهای ملی دو کشور (سوآپ ریال- روبل) تاکید کرد و خواهان انجام مذاکرات نهایی برای پیاده سازی سیستم پیام رسان مالی وبانکی بین دو کشور شد.

به نقل از بانک مرکزی، ششمین اجلاس گروه بانکی و مالی ایران و روسیه با حضور یعقوبی میاب، معاون بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دیمیتری اسکابلکین قائم مقام بانک مرکزی روسیه و مدیران ارشد و مسئولان بانک های ایرانی و روسیه به میزبانی بانک مرکزی برگزار شد.

یعقوبی در آغاز به کار جلسه، حضور مدیران ارشد بانک‌های بزرگ دوکشور در این اجلاس را نشان علاقه‌مندی آنها به گسترش روابط بانکی دانست و گفت: امیدواریم نتایج اجلاس گامی رو به جلو در پیشبرد و توسعه روابط بانکی باشد و باعث افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی با اشاره به بدعهدی های آمریکا به توافقات بین‌المللی و عدم پایبندی آنها به اصول و تعهدات جهانی گفت: این وضعیت ضرورت گسترش و تعمیق روابط ایران و روسیه را بیش از پیش می‌طلبد.

یعقوبی دستاوردهای مهم بانک مرکزی را در سال های اخیر شامل رشد اقتصادی مناسب، مهار تورم ، تلاش برای برقراری ثبات در بازار ارز و ساماندهی موسسات غیرمجاز دانست و عنوان کرد: دستیابی به رشد اقتصادی ۳.۴ درصدی در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۶، دستیابی به تورم تک رقمی در محدوده ۹.۶ درصد در سال ۲۰۱۶ و استمرار آن در سال ۲۰۱۷ از مهمترین دستاوردهای بانک مرکزی است. همچنین تلاش برای برقراری ثبات و آرامش در بازار ارز با اقداماتی چون طراحی نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) از اهداف این بانک است. از سوی دیگر شاهد ساماندهی موسسات غیرمجاز و توقف کامل فعالیت آنها در سال گذشته بوده‌ایم.

وی گسترش بانکداری الکترونیک به لحاظ کمی و افزایش کیفیت خدمات را از دیگر دستاوردهای بانک برشمرد که منجر به کاهش میل نقدینگی‌خواهی در جامعه شده و سهم اسکناس و مسکوک در گردش از نقدینگی را به ۲.۹ درصد رسانده است.

معاون بین الملل بانک مرکزی با اشاره به تاکید روسای جمهور دو کشور بر گسترش حجم مبادلات اقتصادی و تجاری گفت: در سال ۱۳۹۶ حجم صادرات ایران به روسیه ۲۸۶ میلیون دلار و حجم واردات از این کشور ۷۰۴ میلسون دلار بوده است که با سقف مورد نظر مقامات عالی رتبه دو کشور فاصله بسیاری دارد و بایستی با رفع محدودیت‌ها و ایجاد بسترهای لازم در عرصه روابط بانکی مقدمات تسهیل و گسترش مبادلات تجاری را فراهم کنیم.

یعقوبی موضوعاتی همچون : عدم همکاری بانک‌های معتبر کشور روسیه برای افتتاح حساب و همکاری با بانک‌های ایرانی، وجود بروکراسی حاکم در افتتاح حساب و اخذ مدارک متعدد و روند طولانی و پرهزینه برای بانک‌های ایرانی در افتتاح حساب، وجود مشکلات در نقل و انتقالات درآمدهای حاصل از صادرات ایران به روسیه، عدم امکان پرداخت ها به صورت یورو از سوی بانک های روسی، وجود موانع در تامین اعتبار اسنادی و عدم امکان انتقال حواله‌ها به کشورهای حوزه سی.آی.ای و اروپای شرقی را موانع روابط بانکی دو کشور برشمرد.

وی در ادامه برای رفع مشکلات و موانع و تحقق اهداف، بر ضرورت افزایش روابط کارگزاری بانکی و افزایش کانال‌های پرداخت بین دو کشور به ویژه در کشورهای حوزه سی.آی.ای و اروپای شرقی تاکید کرد و افزود: همچنین امیدواریم مذاکرات مسئولان برای اتصال سوئیچ شبکه پرداخت دو کشور (شبکه شتاب و شبکه نیل) مشکلات و موانع این حوزه را از سر راه بردارد.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی همچنین بر لزوم مبادلات ارزی از طریق ارزهای ملی دو کشور (سوآپ ریال- روبل) تاکید کرد و خواستار انجام مذاکرات نهایی برای پیاده سازی سیستم پیام رسان مالی و بانکی بین ایران و روسیه، شرکت کارکنان بانکی ایران و روسیه در دوره های تخصصی مشترک و پیگیری عضویت ایران در کمیته بانکی سازمان همکاری های شانگهای به عنوان عضو ناظر شد.

یعقوبی در پایان خاطرنشان کرد روسیه یکی از شرکای مطمئن ایران در تمام زمینه‌هاست و ایران از گسترش روابط بانکی و مالی دو کشور استقبال می کند.

دیمیتری اسکابلکین: به دنبال توسعه تامین مالی تجاری و تقویت روابط بانکی با ایران هستیم

دیمیتری اسکابلکین قائم مقام بانک مرکزی روسیه با اشاره به تلاش های روسای جمهور ایران و روسیه برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی گفت: توسعه روابط اقتصادی و تجاری مستلزم گسترش روابط بانکی بین دو کشور است. بانک های مرکزی دو کشور با همکاری موسسات مالی و اعتباری و توافقات اقتصادی دو کشور که ۶ مارس ۲۰۱۸ در مسکو برگزار شد برقراری روابط بانکی مستقیم، تقویت سطح اعتمادسازی بین بانکی، توسعه تامین مالی تجاری و ابزارهای مالی لازم در سطح بین الملل را در دستورکار خود قرار داده اند.  اسکابلکین افزود: براساس آمار، ۲۴ موسسه اعتباری و بانکی ایرانی روابط کارگزاری با ۷ بانک روسی برقرار کرده‌اند. همچنین تعدادی از بانک‌های ایرانی و روسی فرآیند افتتاح حساب های کارگزاری به ارزهای محلی را انجام می دهند. همچنین بانک مرکزی روسیه همچون گذشته تسویه حساب به ارزهای محلی را در دستورکار دارد و براساس اطلاعات موجود، در حال حاضر یک سوم تسویه حساب های دو کشور را شامل می شود.

دیمتری اسکابلکین با اشاره به پتانسیل بالای نظام بانکی دو کشور ابراز امیدواری کرد با استفاده از تمام توانایی های سیستم بانکی دو کشور شاهد افزایش سطح مبادلات تجاری و اقتصادی بین طرفین باشیم.

قائم مقام بانک مرکزی روسیه ضمن ابراز امیدواری به گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور خاطرنشان کرد که بانک مرکزی آن کشور آمادگی کامل برای رفع محدودیت‌ها در مسیر توسعه روابط بانکی را دارد.

 امضای تفاهم نامه همکاری مالی- بانکی در پایان کار اجلاس ششم

در این اجلاس مدیران و مسئولان نظام بانکی دو کشور مشکلات پیش رو در گسترش روابط بانکی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و راهکارهایی رفع موانع و پیشنهادها نیز از سوی طرفین ارائه شد.

در پایان این اجلاس توافقنامه همکاری نظام مالی و بانکی دو کشور به امضای یعقوبی معاون بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دیمتری اسکابلکین قائم مقام بانک مرکزی روسیه رسید.

بر اساس این تفاهم نامه دستورالعمل لازم برای ارسال مدارک  جهت افتتاح حساب بانک های ایرانی نزد بانک های روسی که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه بانک های ایرانی می شود، از سوی بانک مرکزی روسیه ارسال خواهد شد.

همچنین در این تفاهم نامه بر پیاده سازی پروژه پیام رسان پولی و مالی بین دو کشور، انعقاد قراردادهای پیمان پولی مشترک و استفاده از ظرفیت های بیمه های اتکایی در بسته جدید همکاری های مالی و بانکی دو کشور تاکید شده است.