کاهش نرخ تولید ملی جهان، نتیجه مقابله اروپا و آمریکا
کاهش نرخ تولید ملی جهان، نتیجه مقابله اروپا و آمریکا

یک کارشناس اقتصادی گفت: رویارویی اقتصادی اروپا و امریکا، به افول اقتصادی این دو و کاهش نرخ تولید ملی جهان منجر خواهد شد. به نقل از صدا و سیما، ساسان شاه ویسی، با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره رویارویی تجاری امریکا و اروپا گفت: نظم لیبرالی، توافقاتی را مبتنی بر رقابت آزاد […]

یک کارشناس اقتصادی گفت: رویارویی اقتصادی اروپا و امریکا، به افول اقتصادی این دو و کاهش نرخ تولید ملی جهان منجر خواهد شد.

به نقل از صدا و سیما، ساسان شاه ویسی، با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره رویارویی تجاری امریکا و اروپا گفت: نظم لیبرالی، توافقاتی را مبتنی بر رقابت آزاد صورت داده بود. اکنون امریکا به واسطه ضعف های ساختاری و ضعف درون اقتصادی نسبت به تولید ملی اش و افول اقتصادی در ۱۰ سال اخیر و ظرفیت های رو به منفی شدن، چاره ای جز رقابت یک طرفه با رقبای اصلی اش از جمله اروپا ندارد.

وی ادامه داد: قابلیت های اقتصادی امریکا پاسخگوی کاهش تولید وارداتی نیست بنابراین بسیاری از بازارهای هدف امریکا دچار چالش می شود. زمانی که بازار تولیدی اروپایی ها دچار چالش شود بازار مصرفی توام با بازگشت سرمایه هم دچار چالش می شود و این موجب کاهش در نرخ تولید ملی جهان خواهد شد. بر اساس گزارش ۵ ساله از نرخ تولید ملی جهان، روند تولیدات در سطح جهان رو به افول است و با مازاد تولید جهانی مواجه هستیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: در این صورت رکود مزمن بازارهای امریکایی به بازارهای اروپایی و آسیایی هم تسری می یابد و این موضوع به افزایش بیکاری منجر خواهد شد.

شاه ویسی با اشاره به شراکت اقتصادی امریکا با اروپا و چین اضافه کرد: اگر این قدرت های اقتصادی دچار چالش شوند رکود اقتصادی در بازارهای بزرگ به وجود می آید. به جز شکایت به سازمان تجارت جهانی که حدود یک تا یکسال و نیم طول می کشد مقابله به مثل اروپا و به اشتراک گذاری بازارهای از دست رفته امریکایی مهمترین مقومی هست که واقعا می تواند سیاست های اروپایی ها را نسبت به امریکا، برّنده کند. امریکایی ها زیاده خواهی خود را به صورت یکجانبه به جهان دیکته و سعی می کنند از ابزارهای اقتصادی برای رسیدن به مطامع سیاسی خود بهره برداری کنند