لو رفتن کدهای منبع سیستم‌عامل iOS
لو رفتن کدهای منبع سیستم‌عامل iOS

مسئولان اپل در گفتگو با منابع خبری از لو رفتن کدهای منبع سیستم‌عامل iOS خبر داده‌اند. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که ممکن است امکان سواستفاده مجرمان سایبری را از حفره‌های امنیتی احتمالی موجود در این کدها فراهم کند. یکی از نکات قابل توجه در اکوسیستم iOS شرکت اپل، به روزرسانی‌های نرم‌افزاری است که به طور […]

مسئولان اپل در گفتگو با منابع خبری از لو رفتن کدهای منبع سیستم‌عامل iOS خبر داده‌اند. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که ممکن است امکان سواستفاده مجرمان سایبری را از حفره‌های امنیتی احتمالی موجود در این کدها فراهم کند.

یکی از نکات قابل توجه در اکوسیستم iOS شرکت اپل، به روزرسانی‌های نرم‌افزاری است که به طور پی درپی برای محصولات این شرکت عرضه می‌شود. این به روزرسانی‌ها علاوه بر رفع ایرادات فنی و اضافه کردن قابلیت‌های جدید، در برخی موارد حفره‌های امنیتی موجود در بخش نرم‌افزاری اکوسیستم اپل را هم مرتفع می‌کنند. با وجود این، به نظر می‌رسد متخصصان کوپرتینو حالا در خصوص شاخص‌ها و مولفه‌های امنیتی نرم‌افزار دستگاه‌های خود باید روی مورد دیگری تمرکز کنند.

به بیان دقیق‌تر، مسئولان اپل در گفتگو با منابع خبری تایید کرده‌اند که کدهای منبع سیستم‌عامل iOS به طور ناخواسته لو رفته و در وب‌سایت GitHub قرار گرفته است. آن‌طور که از شواهد امر پیداست، اپل از این میزبان سرشناس درخواست کرده تا کدهای لو رفته را حذف کند اما حتی در صورت حذف کدهای یادشده همچنان شاهد درز قابل توجه اطلاعات مرتبط با iOS خواهیم بود.

در صورتی که این کدهای منبع در اختیار مجرمان سایبری و افراد متخصص قرار گیرد می‌تواند مشکلات مختلفی را برای کاربران دستگاه‌های اپل ایجاد کند. این احتمال وجود دارد تا مجرمان سایبری از حفره‌های امنیتی احتمالی یا بک‌دورهای موجود در این کدها استفاده کرده و حملات جدیدی را علیه کاربران پیاده‌سازی کنند.

خوشبختانه در این مورد خاص، کدهای لو رفته مربوط به نسخه نهم سیستم‌عامل iOSاست. این در حالی است که اپل در حال حاضر به روزرسانی iOS ۱۱ را هم پیش روی کاربران قرار داده است. اپل اعلام کرده در حال حاضر چیزی حدود ۹۳ درصد از کاربران ازiOS ۱۰ یا نسخه‌های بالاتر استفاده می‌کنند. با این تفاسیر، در این‌جا خطر، حدود ۷ درصد باقی‌مانده کاربران را تهدید خواهد کرد.

به این ترتیب، تنها در صورتی که از iOS ۹ استفاده می‌کنید نیاز است تا نگران لو رفتن کدهای یادشده باشید. کارشناسان اعلام کرده‌اند این دسته از کاربران باید هرچه سریع‌تر به روزرسانی دستگاه خود را در دستورکار قرار دهند. با توجه به حجم قابل توجه اطلاعاتی که به طور غیررسمی منتشر شده به نظر هم نمی‌رسد باقی ماندن روی نسخه نهم سیستم‌عامل iOS کاری منطقی باشد.