سیاست نساختن سد جدید باید ادامه یابد
سیاست نساختن سد جدید باید ادامه یابد

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: حدود ۱۰۸ سد در حال ساخت داریم که اغلب سدهای بزرگ هستند و ۲۹ سد مهم باقی مانده، اولویت دار است. به نقل از صدا و سیما؛ محمد حاج رسولی ها، با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه برای ساخت ۲۹ سد مهم اولویت دار که برای تامین آب شرب […]

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: حدود ۱۰۸ سد در حال ساخت داریم که اغلب سدهای بزرگ هستند و ۲۹ سد مهم باقی مانده، اولویت دار است.

به نقل از صدا و سیما؛ محمد حاج رسولی ها، با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه برای ساخت ۲۹ سد مهم اولویت دار که برای تامین آب شرب ساخته خواهند شد ، متمرکز می شویم، گفت: متاسفانه تنگناهای مالی و اعتباری برای ساخت این سدها ما را دچار مشکل کرده و پیمانکاران شرایط مطلوبی ندارند و ما نیز نتوانستیم تخصیص های خوبی به این بخش بدهیم. امسال حدود ۱۰ سد برای آبگیری و یا افتتاح در برنامه ریزی دیده شده که تاکنون شش سد به نتیجه رسیده که اغلب آنها در غرب کشور است.

وی گفت: در حال حاضر ظرفیت مخازن سدهای کشور ۵۲ میلیارد متر مکعب است که با ساخت و بهره برداری از ۱۰۸ سد در حال ساخت ظرفیت ذخایر سدها به ۷۰ میلیارد متر مکعب خواهد رسید. در ۵ تا ۶ سال اخیر هیچ سد جدیدی به طرح اجرایی کشور اضافه نشده و در برنامه پنجم توسعه ۱۷۳ سد برای ساخت داشتیم که اغلب سدهایی که قدمت بیشتر و اولویت دار بودند ساخته شده است.

وی تاکید کرد: سیاست نساختن سد جدید باید ادامه یابد ، تا بتوانیم از سرمایه گذاری های قبلی حداکثر استفاده را بکنیم. بجز در حوزه آبریز خزر که دربرنامه هفتم توسعه حدود ۱۰ تا ۱۵ سد قابل اجراست ، دیگر ظرفیتی برای ساخت سد نداریم.