آغاز شمارش معکوس برای نبرد بزرگ و سهمگین ارتش سوریه در ادلب
آغاز شمارش معکوس برای نبرد بزرگ و سهمگین ارتش سوریه در ادلب

ارتش سوریه با تقویت نیروها و استقرار تجهیزات ضد تونلها و استحکامات تروریستهای جبهه النصره در اطراف ادلب، مهیای نبرد سهمگین و بزرگ در این بخش از جغرافیای این کشور می شود. همه نگاهها به ادلب و سرنوشت گروههای تروریستی در آن دوخته شده است در این میان رسانه ها از تدارکات گسترده ارتش سوریه […]

ارتش سوریه با تقویت نیروها و استقرار تجهیزات ضد تونلها و استحکامات تروریستهای جبهه النصره در اطراف ادلب، مهیای نبرد سهمگین و بزرگ در این بخش از جغرافیای این کشور می شود.

همه نگاهها به ادلب و سرنوشت گروههای تروریستی در آن دوخته شده است در این میان رسانه ها از تدارکات گسترده ارتش سوریه و لشکرکشی آن به جبهه های شمال این کشور در روز روشن و با ادوات سنگین و ضد تونلها و استحکامات تروریستها خبر می دهند.

استان ادلب از شمال به ترکیه، از شرق به حلب و از جنوب به استان حماه و از غرب به استان لاذقیه محدود می شود. ادلب هفتمین استان سوری از نظر مساحت است و تعداد ساکنان آن قبل از ۲۰۱۱ حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر بود.

مسیحیان در این استان به ویژه در جسرالشغور حضور داشتند. شهرهای مهم این استان ادلب، معره النعمان، جسرالشغور، اریحا و حارم هستند. این استان باغات زیتون زیادی دارد و بخش اعظم زیتون سوریه در این استان است. ادلب از تنوع جغرافیایی برخوردار است کوههای حارم، الاربعین و الزاویه و نیز دشت های حاصلخیزی دارد که دارای منابع آبهای زیرزمینی است.

گروههای تروریستی مختلفی در ادلب حضور دارند که مهمترین گروهها عبارتند از هیئت تحریر الشام که جبهه النصره نامیده می شود و نامش را به هیت التحریر الشام تغییر داده است این گروه به ویژه از جولای ۲۰۱۷ بیشترین نفوذ را در ادلب به دست آورده است.

از دیگر گروهها در ادلب جیش البادیه و الملاحم است که دو گروهی کوچک هستند که در جنوب ادلب می جنگند. در ۱۱ ژانویه ۲۰۸ جیش الملاحم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در کنار جیش البادیه در جنوب ادلب می جنگد.

حزب الترکستانی الاسلامی از دیگر گروههای تروریستی وابسته به القاعده است که شکل گیری آنها در استان شینجیانگ در شمال غرب چین است اما در سوریه حضور دارند. این گروه دارای ابزاری رسانه ای مانند شبکه ویژه تلگرامی هستند که بیانیه ها و فعالیت خود را از این طریق منتشر می کنند.

گروه تکفیری داعش که بر روستاها و شهرکهایی میان حماه و ادلب مسلط است و آنها را از هیئت تحریر الشام گرفت است.

همچنین گروههای دیگری مانند احرار الشام، که هیئت تحریر الشام در جولای ۲۰۱۷ بر مناطق آنها مسلط شد، جنبش موسوم به نور الدین زنگی، جیش الاحرار، فیلق الشام، جیش العزه(بخشی از ارتش آزاد سوریه) و برخی گروههای کوچکتر در ادلب حضور دارند.

نشانه شروع نبرد ادلب در حرفهای مقامات روس به ویژه سرگئی لاوروف وزیر خارجه آن آشکار شد. وی در جریان نشست خبری مشترک با مولود چاوش اوغلو در آنکارا در روز سه شنبه گذشته اعلام کرد: «ارتش سوریه حق سرکوب فعالیت تروریستها در سوریه از جمله جبهه النصره را دارد. اوضاع در ادلب به سبب شمار زیادی از افراد مسلح جبهه النصره دشوار است به ویژه که تعداد افراد مسلح بر اساس برآوردهای سازمان ملل به دهها هزار نفر می رسد. ارتش سوریه حق دارد آنها را سرکوب کند. ارتش سوریه در سرزمین خود و برای استقلال کشورش ضد تروریستها می جنگد. ما حامی ارتش سوریه در این اقدامات مطابق با قانون بین المللی هستیم».

این درحالی است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفتگویی در ۲۶ جولای گذشته اعلام کرده بود که استان ادلب و دیگر مناطقی که تروریستها در آن حضور دارند، مسیر بعدی ارتش سوریه خواهد بود.

به نظر می رسد که موضع قابل کتمانی وجود ندارد و نبرد آتی در بُعد سیاسی و میدانی آشکار شده است و مقامات روسی و سوری این پیام را به همه طرفها که در راس آنها ترکیه صاحب نفوذ در ادلب وجود دارد، داده اند.

بر اساس گزارش رسانه های روسی؛ جاده مواصلاتی میان حماه و حومه ادلب شاهد کاروان تا به دندان مسلح است و نیروهای ارتش سوریه در کوههای حومه لاذقیه تقویت شده اند و در حومه جنوب غربی حلب نیز نیروها در حال آماده باش هستند و برخی از گروههای کُردی نیز بر اساس گزارش این رسانه ها در نبرد تحت فرماندهی ارتش سوریه مشارکت خواهند کرد.

مقدمات نبرد شروع شده است تا از سه محور نبرد ادلب شروع شود. نیروهایی که از جبهه درعا و السویدا فارغ شده اند و نیز نیروهایی که نبرد غوطه و حجر الاسود را به نفع دمشق رقم زده اند هم آمده اند.

این در حالی است که تروریستهایی که تسلیم نشوند دیگر گزینه ای پیش رو ندارند. بر اساس گزارش رسانه ها؛ همه نگاهها به راههای اصلی یعنی حماه-ادلب و حلب و لاذقیه-حلب است. همه اقدامات برای نبردی سخت در منطقه ای است که هزاران تروریست عرب، ترکستانی، چینی و ازبکی حضور دارند. براساس گزارش رسانه ها؛ ارتش سوریه اقدامات لجستیک انجام داده و همه مناطق مجاور خط مقدم را بسته است و از غیرنظامیان در ادلب خواسته است که از مواضع جبهه النصره دور شوند زیرا این مناطق شاهد بمباران شدید از سوی جنگنده های روسی و سوری خواهد بود.

روز پنجشنبه به مدت ۲۴ ساعت گذرگاه ابوالظهور برای کسانی که مایل به خروج از مناطق تحت سیطره گروههای مسلح باشند، باز خواهد شد که این خود در کنار شواهد دیگر گواه نزدیک بودن نبرد ادلب از لوث جبهه النصره و داعش و گروههای مرتبط به آن است. در آنسوی گذرگاه ابوالظهور گروه «اجناد قفقاز» همپیمان با جبهه النصره هستند.

ارتش سوریه همه معابر میان حومه حماه و ادلب را به منظور ممانعت از خروج تروریستها به همراه غیرنظامیانی که از ادلب به سوی مناطق تحت کنترل ارتش سوریه خارج می شوند، بسته است.

براساس گزارش رسانه ها؛ گذرگاههای انسانی همزمان با شروع نبرد از سوی روسها و سوری ها به منظور تضمین خروج امن غیرنظامیان مایل به ترک مناطق تحت سیطره تروریستها، باز خواهد شد.

برخی از نبرد ادلب به عنوان ام المعارک نام می برندو برخی دیگر از واکنش ترکیه در صورت هر گونه اقدام نظامی ارتش سوریه سخن می گویند. عده ای می گویند که با توجه به گروههای تروریستی شرور و جنگنجوی در ادلب هستند از آن به عنوان نبرد سخت یاد می کنند اما برخی دیگر بر این باورند که با توجه به اینکه تروریستها و گروههای مسلحی که در ادلب هستند به مثابه فراریان و شکست خوردگان جبهه های دیگر بوده اند از این رو ارتش سوریه کار سختی در پیش ندارد. تروریستها پس از رقم خوردن نبرد جنوب به نفع ارتش سوریه سخت در وحشت و هراس به سر می برند.

به اعتقاد این دسته آخر؛ تروریستهایی که در ادلب هستند همخوانی با یکدیگر ندارند و ارتش سوریه طی عملیاتی برق آسا می تواند طومار آنها را در هم بپیچد به ویژه که ارتش سوریه اینبار در جبهه های دیگر مشغول نیست و با تمام توان می تواند ضربه مهلک را به آنها وارد کند.

از نگاه ناظران امور سوریه باید نبرد ادلب با آتش سنگین همراه باشد و پرونده جنگ سریعا بسته شود. برخی با اشاره به واکنش احتمالی ترکیه نیز بر باورند که احتمالا ترکیه کار خاصی انجام ندهد به ویژه که رژیم صهیونیستی در هنگام نبرد جنوب جرات نکرد مداخله کند و فقط بر خط آتش بس میان سوریه و این رژیم تاکید کرد.

به نظر می رسد که جنگ در سوریه که از حلب و القلمون در حدود دو سال قبل شروع شده بود به پایان راه خود در ادلب یعنی آخرین مناطق تحت کنترل گروههای تروریستی نزدیک می شود. دمشق آماده نبرد بزرگ در ادلب و بستن پرونده مناطق شمال سوریه هم مرز با ترکیه می شود.

ادلب پایگاه شورشیان و تروریستهایی است که از همه مناطق در آن گرد آمده اند. گرچه اوضاع در جایی که کردها حضور دارند مبهم است اما دمشق نگران آن نیست زیرا کردها پس از تجربه های عفرین و منبج دیگر امیدی به آمریکایی ها ندارند و منفعت و مصلحت خود را در همپیمانی با دمشق می بینند.

با توجه به عزم راسخ دمشق برای تسلط بر همه اراضی سوریه و اینکه جبهه النصره مشمول روند آستانه مورد توافق ترکیه نمی شود، به نظر می رسد که سرنوشت ادلب با جنگ رقم زده شود.

قدر مسلم آن است که ادلب با پیچیدگی های بسیاری نسبت به جبهه های قبلی همراه است و پیشگویی درباره روند تحولات میدانی دشوار است و باید منتظر روزهای آتی ماند اما عزم دمشق بر سیطره بر همه مناطق سوریه است.