آقای رئیس جمهور؛ مرگ یکبار، شیون یکبار
آقای رئیس جمهور؛ مرگ یکبار، شیون یکبار

روز جمعه گذشته به عبارتی ۲۲ دی ماه سال جاری دونالد ترامپ طی حکمی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد. او در مقابل دوربین رسانه های بین المللی اعلام کرد البته ممکن است این آخرین بار باشد که این تمدید را انجام می‌دهد. او از شرکای اروپایی واشنگتن درخواست کرد تا زمان فرا […]

روز جمعه گذشته به عبارتی ۲۲ دی ماه سال جاری دونالد ترامپ طی حکمی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد. او در مقابل دوربین رسانه های بین المللی اعلام کرد البته ممکن است این آخرین بار باشد که این تمدید را انجام می‌دهد.

او از شرکای اروپایی واشنگتن درخواست کرد تا زمان فرا رسیدن مهلت تعیین شده از جانب کاخ سفید درباره تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران (چهار ماه دیگر) «نقائص زشت برجام» را اصلاح کنند.

روزنامه وال‌استریت ‌ژورنال نیز در همین ارتباط نوشت که وکلا و کارشناسان مسائل تحریمی به مجله«Risk & Compliance» اطلاع داده اند که مشتریان آنها با توجه به مواضع تُند ترامپ درباره «برجام»، نگران شروع همکاری با ایران هستند که از این پس ذیل این توافق مجاز خواهد بود و مترصد دریافت راهنمایی‌های آگاهی بخش از سوی واشنگتن در این باره هستند.

«ریچارد نفیو»، مقام سابق دولت آمریکا و از کارشناسان ارشد مسائل تحریمی در یک مصاحبه ایمیلی با روزنامه و سایت وال‌استریت ‌ژورنال تأکید کرد اظهارات ترامپ، تمایل شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران را نابود خواهد نمود.«جاناتان پولینگ»، از اعضای شرکت «اکین گامنپ استراوس» اظهار نموده است که «ابهام‌ها و سردرگمی‌های فراوانی وجود دارند و تمایلی برای استفاده از مجوزهای موجود، به دلیل پیچیده بودن آنها، وجود ندارد.» مارک دوبوویتز، یکی از مشاوران رییس جمهوری آمریکا در امور ایران، در مهر ماه گذشته گفته بود  «آن هایی که می خواهند پرزیدنت ترامپ توافق هسته ای ایران را ترک کند، باید صبور باشند».او در مصاحبه ای با رادیو سراسری آمریکا موسوم به ان پی آر ضمن اشاره به این که «اختلافی میان پرزیدنت ترامپ و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، بر سر توافق هسته ای ایران نیست»، تاکید می کند که «تیم امنیت ملی رییس جمهوری به اتفاق توصیه کرده اند که پرزیدنت ترامپ برجام را تایید نکند ولی این اجماع هم وجود دارد که آمریکا فعلا در توافق بماند و آن را بهبود بخشد».

دوبوویتز که مدیر «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در واشنگتن است در توضیح روند معامله با برجام اینگونه اظهار نظر میکند که  «پس از عدم تصدیق برجام، کنگره شصت روز برای اعمال دوباره تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای فرصت خواهد داشت و این فرصت میتواند اروپا را در متقاعد نمودن ایران برای الحاق مذاکرات موشکی به برجام متقاعد نماید.».

مارک دوبوویتز تصریح کرده بود که «موافق اعمال دوباره تحریم های هسته ای نیست» و معتقد است «با کمک اروپایی ها باید در مسیر اصلاح توافق هسته ای گام برداشت». او می گوید «بعید است کنگره تحریم های هسته ای را دوباره اعمال کند ومعتقد است ایران با ندادن اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی مشکوک اش به برجام عمل نمی کند. باید برای ایران روشن کرد که آمریکا نمی تواند توافقی را بپذیرد که قابل تایید نیست».

به باور مارک دوبوویتز «باید از همه ابزارهای در دسترس از فشار مالی، تحریم هایی خارج از چارچوب توافق هسته ای و نیروی نظامی برای عقب نشاندن اقدامات خصمانه ایران در منطقه استفاده کرد». حال باید به رئیس جمهوری ایران صراحتا اعلام نمود حیثیت خود و نظام اسلامی را در یک تصمیم انقلابی به جهانیان نشان دهد و با قاطعیت از برجام خارج و به این موش و گربه بازیها پایان دهد.

این روند که در مقابل ملت ایران است بازی باخت باخت برای ملت ایران است ، چرا که با اروپا بمانید یقینا برجام انجام نمیشود چرا که منافع اروپا در همسویی با ما نیست و در همسویی با امریکاست و اگر سکوت کنید هسته ای رفته و چیزی عاید ما نشده است و همین روند که چهار سال مدیریت شما بر کشور را بکلی تباه نمود ادامه خواهد یافت. لاکن خروج یک جانبه با التیماتم به امریکا برای حذف ضرب العجل کمک خواهد نمود ایران حرف خود را مجدانه به کرسی نشانده و مسیر برد، برد را دنبال نماید.آقای رئیس جمهور مرگ یک بار شیون هم یک بار حد اقل یکبار در تمام عمر خود انقلابی باشید.والسلام

حمید رضا نقاشیان