راشاتودی یک شبکه خبری ۲۴ ساعته روسی است که به زبان‌های انگلیسی و عربی برنامه پخش می‌کند. این شبکه خبری بوسیله کمپانی تی وی نووستی ، خبرگزاری دولتی روسیه در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۵ با هدف انتشار دیدگاه‌ ها و مواضع روسیه در خصوص موضوعات جهانی تاسیس و راه اندازی شده است. این شبکه خبری بعد […]

نظام جهانی

راشاتودی یک شبکه خبری ۲۴ ساعته روسی است که به زبان‌های انگلیسی و عربی برنامه پخش می‌کند.

این شبکه خبری بوسیله کمپانی تی وی نووستی ، خبرگزاری دولتی روسیه در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۵ با هدف انتشار دیدگاه‌ ها و مواضع روسیه در خصوص موضوعات جهانی تاسیس و راه اندازی شده است. این شبکه خبری بعد از ملاقات محمد بن سلمان ولیعهد تحمیلی آل سعود با مقامات روسی و اقدام به انعقاد تفاهم نامه با روسیه  برای خرید و بکارگیری سامانه اس – ۴۰۰ روسی با شخصیت های مختلف سیاسی نظامی جهان گفتگوهای جالبی بر محور همین معامله انجام داده که یکی از این گفتگوها با«مایکل مالوف»، کارشناس ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا است.

چندی قبل  مایکل مالوف درگفت‌ وگویی دوستانه  بااین شبکه خبری اظهار نموده که عربستان بجز خرید تجهیزات سامانه ضد موشکی تاد  و یا اس – ۴۰۰ باید عوامل متخصص برای اداره آنها را نیز از آمریکا و (روسیه) استخدام نموده و با این سامانه به ریاض ببرد.

مالوف درباره انگیزه‌ های عربستان از خرید این سامانه‌ های دفاع موشکی پیشرفته اینگونه اظهار و اعلام نظر نموده که: «این اقدامات تلاشی برای مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران است.

این دو سامانه قابلیت‌های متفاوتی دارند. تاد برای مقابله با موشک‌های بالستیک است و اس-۴۰۰ بیشتر علیه جنگنده‌ ها استفاده می‌شود.

این سامانه‌ها بسته به موقعیتی که مستقر می‌شوند کارایی دارند و به نظر می‌رسد که بایستی نزدیک به شرق عربستان وبا هدف مقابله با تهاجم احتمالی ایران استقرار یابند.

او در ادامه این گونه تحلیل نموده است که  این خرید های نظامی پیشرفته حرکتی قابل توجه و هزینه ای بسیار گران است. جالب اینجاست که همگی در آن واحد و ترس و هراسی است که یک شبه اتفاق افتاده و فکر می‌کنم منظور سیاسی آن نمایش پشتیبانی و حمایت آمریکا در امور دفاعی از عربستان و کمی وسیعتر شورای همکاری خلیج فارس است.»

«فروش سامانه تاد توسط وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) براساس برنامه قبلی و ارسال بسته نظامی ۱۱۰ میلیارد دلاری  ای است که “دونالد ترامپ” و “ملک سلمان” پادشاه عربستان در ماه می همین امسال ۲۰۱۷ در پی توافقی با رقص شمشیر آن‌ را منعقد کردند. احتمالا اعلام فروش تاد با فروش سامانه اس-۴۰۰ ساخت روسیه به عربستان تصادفی نبوده است.»

بجز مایکل مالوف یک مقام دیگر سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که سالیانی در ارتش آل سعود به آموزش نظامی مشغول بوده است نیز در مصاحبه ای نظر داده که ارتش عربستان  فاقد تخصص لازم برای استفاده از سامانه‌های پیشرفته دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه و «تاد» ساخت آمریکا است و در صورت دریافت این سامانه ها حد اقل برای سالیانی باید متخصصین اداره و استفاده از این تجهیزات را نیز از کشور مبدا به ریاض ببرد. مایکل مالوف درباره ادعای مقام‌ های آمریکایی پیرامون این ‌که فروش این تسلیحات امنیت منطقه‌ای را افزایش می‌دهد، میگوید که «یک سامانه مشابه نیز به امارات متحده عربی ارسال می‌شود. ظاهر امر، در خرید این تجهیزات ، تفاهم دفاعی است لاکن باید کمی هشیارانه تر به موضوع توجه شود که اگر سیاست امریکا بعد از شکست داعش نیابت مستقیم سعودی بوده باشد آل سعود برای تجهیز خود بعد از حملات هوایی و احیانا موشکی  به ایران  در تدارک تجهیز خود درمقابل اقدامات ایران است. اینکه با چه منطقی ممکن است آل سعود به چنین اقدام ابلهانه ای دست بزند به تحلیل واقع بینانه تری نیازمند است اما توجه به اظهارات ترامپ و در تداوم آن ، اظهارات نتانیاهو مهم است که ایران خود را در مرز جنوبی مجهز به اقدامات بازدارنده نموده و پیش بینی های لازمه را تدارک ببیند.

امریکا بیش از آنکه خود به تهاجم نظامی علیه ایران دست یازد علاقمند به سپردن جنگ به نواب  منطقه ای خویش است تا از هر طرف کشته شود مسلمانان کاهش بیابند.

والسلام