اتصال کردستان به خط ریلی سراسری
اتصال کردستان به خط ریلی سراسری

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: اتصال کردستان به خط ریلی سراسری از اولویت های این وزارتخانه است تا طبق برنامه زمانبندی ۳۰ ماه دیگر سوت قطار در سنندج شنیده شود.  خیرالله خادمی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از طرح های راهسازی استان کردستان در گفت […]

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: اتصال کردستان به خط ریلی سراسری از اولویت های این وزارتخانه است تا طبق برنامه زمانبندی ۳۰ ماه دیگر سوت قطار در سنندج شنیده شود.

 خیرالله خادمی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از طرح های راهسازی استان کردستان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون عملیات زیرسازی این خط آهن با روند خوبی در حال اجراست و انتظار می رود تا ۲ و نیم سال آینده بتوانیم خط آهن را به سنندج برسانیم.وی افزود: در پیش بینی اولویت های ریلی کشور، تکمیل خط آهن پنج مرکز استان مورد توجه است که کردستان یکی از این استان ها است.
به گفته وی، قطعه ریلی حد راه آهن سنندج فاصل همدان به سمت به زودی با اتمام زیرسازی مسیر، عملیات ریل‌ گذاری آن هم انجام می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با اشاره به اینکه پروژه های بسیار خوبی در دولت یازدهم و دوازدهم در کردستان تعریف شده است، اضافه کرد: اکنون عملیات اجرای این طرح ها در حال انجام است.
خادمی یادآور شد: تعریف کریدور بزرگراهی شمال به جنوب درغرب کشور از اقدامات خوب دولت تدبیر و امید است و ۳۲۰ کیلومتر از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن در کردستان قرار دارد.
وی تاکید کرد: تاکنون ۱۴۰ کیلومتر از ۳۲۰ کیلومتر باقی مانده در کردستان به بهره زیر ترافیک رفته است و ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلومتر آن نیز در حال اجراست و حدود ۴۰ کیلومتر باقی مانده نیز بزودی به مناقصه می رود.
خادمی با اشاره به اینکه سال گذشته تمام قطعات باقی مانده این محدوده مورد مطالعه قرار گرفته و اقدامات اولیه انتخاب پیمانکار آن صورت گرفته است، افزود: انتظار می رود این بزرگراه در قالب یک برنامه سه ساله به بهره برداری برسد و و نقش توسعه ای خود را برای کل مناطق غربی کشور را ایفا کند.
وی احداث بزرگراه از مرکز کشور به سمت مریوان را از دیگر برنامه های دولت در استان کردستان اعلام کرد و گفت: این مسیر هم اکنون در قالب طرح های مختلف از جمله گردنه صلوات آباد و تعریض مسیر سنندج به مریوان در حال اجرا است.
خادمی یادآور شد: سال گذشته در خصوص اعتبارات بخش بزرگراهی کردستان بیش از ۱۲۰ درصد تخصیص اعتبارات امسال در کردستان داشتیم که از جمله آن می توان به بزرگراه مریوان – سنندج اشاره کرد که ۸۵۰ میلیارد ریال حدود ۳۰۰ درصد برای آن تخصیص یافت.
شاخص های کردستان در حوزه دسترسی به بزرگراه حدود یک دوم کشور است که انتظار می رود با طرح های در حال اجرا، این میانگین در افق ۱۳۹۹ به شاخص کشوری نزدیک شود.
توسعه زیرساخت های دسترسی از مهمترین مطالبات مردم کردستان است که اجرای همزمان هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال طرح بزرگراهی در این استان، نشان از توجه دولت به این مطالبه مردم است.