بازار سرمایه به سخنرانی ترامپ چه واکنشی نشان خواهد داد؟
بازار سرمایه به سخنرانی ترامپ چه واکنشی نشان خواهد داد؟

شرایط بازار در هفته جاری مساعدتر خواهد بود چرا که ریسکهای موجود در بازار از جمله سخنرانی ترامپ تمام شده و بازار راحتتر می تواند مسیر خود را پیدا کند. محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری در خصوص سخنرانی شب گذشته رییس جمهور آمریکا گفت: بالاخره پس از کش و قوسهای فراوان و رجزخوانی های واهی […]

بازار

شرایط بازار در هفته جاری مساعدتر خواهد بود چرا که ریسکهای موجود در بازار از جمله سخنرانی ترامپ تمام شده و بازار راحتتر می تواند مسیر خود را پیدا کند.

محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری در خصوص سخنرانی شب گذشته رییس جمهور آمریکا گفت: بالاخره پس از کش و قوسهای فراوان و رجزخوانی های واهی ترامپ در خصوص برجام، موعد سخنرانی وی در خصوص باقی ماندن در برجام یا ترک این توافق بزرگ فرا رسید.

به نقل از “عصر مالی”، این کارشناس بازار سرمایه گفت: ترامپ در خصوص برجام حرف تازه ای نزد و همان عباراتی که در گذشته تکرار می شد، بر زبان آورد. تنها اتفاقی که در خصوص برجام رخ داد، انتقال تصمیم گیری توسط برجام به کنگره بود که ظرف دو ماه آینده باید نظر خود در خصوص برجام را اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماه گذشته که ترامپ سکاندار ریاست جمهوری آمریکا بود، حدود ۱۰ پرونده به کنگره ارسال کرده است که هیچ کدام نتیجه ای در بر نداشت است، گفت:نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، اتحاد کشورهای اروپایی در مقابل آمریکاست، آن هم در خصوص برجام که یکی از ذینفعان آن ایران است. این موضوع که ایران با چند کشور مهم اروپایی در یک سو و آمریکا در سوی دیگر باشد، در تاریخ بی سابقه است. اما همگان شاهد این موضوع هستند که برجام توانست این اتحاد را بین شرکای اروپایی ایران در مقابل آمریکا فراهم آورد.

احترامی با اشاره به اینکه در اقتصاد جهانی نیز اتفاق خاصی رخ نداد و قیمتهای جهانی واکنش مهمی نشان ندادند،گفت: به هر حال باید تا دو ماه آینده صبر کرد تا نظر کنگره در خصوص برجام را دید.

لزوم اجرای کامل اقتصاد مقاومتی

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور ادامه داد: می توان از تمامی اتفاقات رخ داده یک درس بزرگ گرفت. درسی که قطعا راهگشای تمام مشکلات کشور خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهای موجود در سطح جهان است که از نقطه نظرهای مختلف نه تنها می تواند خودکفا باشد بلکه می تواند منطقه را نیز تغذیه کند. از منظر جغرافیایی دارای اقلیم های مختلف، از شمال به دریای خزر و از جنوب به آبهای آزاد دسترسی دارد، از منظر منابع فسیلی، جزو رتبه های اول در سطح جهان است و از جنبه بسیاری از صنایع از شرایط مناسبی برخوردار است .بنابراین در حال حاضر معتبرترین برنامه موجود برای دستیابی به اقتصادی پویا و خودکفا، اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است که بسیار هوشمندانه تبیین شده اند. در صورت وجود ضمانت اجرایی مناسب، این سیاستها می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کشور باشد.

واکنش بازار سرمایه به سخنرانی ترامپ

وی در ادامه در خصوص روند معاملات بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در هفته گذشته به طور کامل تحت تاثیر سخنرانی ترامپ بود، به طوریکه فعالان بازار منتظر بودند تا نتیجه صحبت های رییس جمهور آمریکا علیه برجام و مردم شریف ایران در هفته های اخیر را مشاهده کنند.

وی در خصوص رفتار سرمایه گذاران گفت: در هفته گذشته برخی از فعالان بازار که ریسک گریز بودند، ترجیح دادند تا بخش اصلی پورتفو خود را به اوراق مشارکت یا وجه نقد تبدیل کرده و با خیالی آسوده به تعطیلات آخر هفته بروند و برخی از فعالان بازار که اصولا با ریسک رابطه ای بسیار صمیمی دارند و اساسا ماهیت بازار سرمایه را همتراز با ریسک قلمداد می کنند، پورتفو خود را مملو از سهام پرریسک کردند. این گروه امروز از سبز پوشی بازار سود خوبی کسب کردند.

احترامی با اشاره به سخنرانی شب گذشته ترامپ گفت: آنچه که بیش از پیش برای بازار سرمایه مهم است، عدم خروج آمریکا از برجام است. برای نخستین بار کشورهای اروپایی در موضوعی به این مهمی با ایران متحد و در مقابل آمریکا ایستادند. این اتفاق یک نتیجه مهم به همراه دارد و آن این است که دیپلماسی در سختترین شرایط نیز مسیر خود را می یابد.

بررسی دو صنعت مهم بازار

وی در بررسی روند صنایع بازار سرمایه تاکید کرد: در هفته گذشته گروه خودرو به خبرهای ترامپ در خصوص خروج از برجام واکنش نشان داد، این صنعت به دلیل آنکه در پسابرجام بیشترین بهره را برد و بزرگترین قراردادها با تولیدکنندگان داخلی این صنعت و کارخانجات تولید خودرو در اروپا منعقد شد بیشترین تاثیر را از لغو برجام را متوجه خود می داند. اما این گروه نیز همچون بقیه بازار، پس از روزهای ابتدایی هفته گذشته که جوی منفی بر بازار حاکم بود، رفته رفته آرامش گرفت و متعادل شد.

این کارشناس بازار سرمایه به گروه پالایشی ها نیز به عنوان یک گروه مهم بازار اشاره کرد و گفت: گروه پالایشگاهی نیز از جمله گروه هایی بود که ابتدای هفته گذشته را نزولی آغاز کرد ولی در ادامه هفته توانست بخش اعظمی از نزول خود را جبران کند. این گروه در هفته جاری نیز با روند صعودی مواجه خواهد بود، خبر خوب برای این گروه قیمت نفت خام است که حوالی قیمت ۵۷ دلار در حال معامله است که می تواند این گروه را سرپا نگه دارد.

وی در خاتمه پیش بینی کرد: شرایط بازار در هفته جاری مساعدتر خواهد بود چرا که ریسکهای موجود در بازار از جمله سخنرانی ترامپ تمام شده و بازار راحتتر می تواند مسیر خود را پیدا کند.