احتمال افزایش قیمت برق
احتمال افزایش قیمت برق

وضعیت فعلی صنعت برق و تفاوت فاحش قیمت تمام شده با آنچه از مشترکان اخذ می‌شود موجب شد تا مجلس شورای اسلامی پیشنهادات وزارت نیرو برای افزایش قیمت برق را جدی‌تر پیگیری کند و این مساله در مجلس مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. به گزارش ایسنا، بسیاری از صاحب نظران حوزه برق معتقدند که […]

وضعیت فعلی صنعت برق و تفاوت فاحش قیمت تمام شده با آنچه از مشترکان اخذ می‌شود موجب شد تا مجلس شورای اسلامی پیشنهادات وزارت نیرو برای افزایش قیمت برق را جدی‌تر پیگیری کند و این مساله در مجلس مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، بسیاری از صاحب نظران حوزه برق معتقدند که در حال حاضر شرایط خوبی در حوزه برق حاکم نیست و برای رفع موانع موجود این حوزه باید راه اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف در پیش گرفته شود در همین راستا نیز چندی پیش جلسه‌ای با حضور مسئولان ذی‌ربط از جمله وزارت نیرو در کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی برای بررسی قیمت تعرفه برق برای مشترکان پرمصرف برگزار شد و نهایتاً اصلاح قیمت گذاری این حوزه انرژی در دستور کار قرار گرفت.

در این جلسه راهکارهای اصلاح نظام تعرفه‌گذاری ارزیابی و برای مشترکان پرمصرف تصمیمات لازم در این باره اتخاذ شد و بر اساس گفته‌های رحیم زارع، رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی بایستی این مهم به جدیت پیگیری و اجرا شود تا قیمت برق به حد واقعی و مطلوب خود برسد چراکه در حال حاضر شرایط پرچالشی در حوزه برق داریم و برای رفع موانع موجود این حوزه باید راه اصلاح تعرفه گذاری برق را در پیش بگیریم.

وی با اشاره به اینکه این اصلاح تعرفه‌گذاری برق می تواند در مدیریت مصرف و خاموشی‌ها تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: وقتی قیمت برق پائین باشد، قطعاً بخشی از مشترکین که بی‌محابا به مصرف ادامه می‌دهند، نسبت به مصرف درست برق اهتمام لازم را نخواهند داشت.

چندی پیش نیز براساس مصوبه هیات وزیران، تعرفه برق سازمان‌های دولتی در سراسر کشور با هدف مدیریت مصرف برق در دستگاه‌های دولتی در ساعت‌های اوج بار ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد تا سازمان‌ها بعد از ساعت‌های اداری، از وسایل سرمایشی استفاده نکنند.

در همین رابطه رضا اردکانیان وزیر نبرو نیز چندی پیش اعلام کرد که تعرفه مناسبی برای پرمصرف‌های آب و برق به دولت ارائه می‌کنیم چراکه حدود ۸۰ درصد مصرف کنندگان برق در حد الگوی تعریف شده یا زیر آن مصرف می کنند و هیچ مشکلی ندارند؛ ولی در همین شرایط پرمصرف کنندگانی داریم که به هیچ شکل منطقی نیست از تعرفه های خفیف برخودار باشند. بنابراین اصلاح قیمت به عنوان یک ابزار برای اصلاح روند پرمصرف‌ها کمک کننده خواهد بود.

وی در خصوص اهمیت اصلاح قیمت گفت: هم در بخش آب و هم در بخش برق قیمت‌ها باید اصلاح شوند و با توجه به اعلام سازمان حسابررسی و برنامه و بودجه ناظر بر وزارت نیرو هستند قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق را ۱۰۰ عنوان کردند که این عدد به نسبت آنچه در نظر وزارت نیرو قرار دارد بسیار متفاوت است اما ما موظف به قبول این عدد هستیم.

وی ادامه داد: در این شرایط لازم است فاصله قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی پر شود که در این مواقع دو مساله اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. مساله اول موضوع مدیریت مصرف است، چرا که در حال حاضر دست‌اندرکاران صنعت برق می‌دانند که وضعیت ذخیره برق در حالت سر به سر قرار دارد.در این شرایط هر اتفاقی می‌تواند حاصل شود، لذا هر چه زودتر باید سرمایه‌ گذاری‌های لازم در این مسیر اتفاق افتد.

وزیر نیرو تاکید کرد: علاوه بر این مسائل در سال‌های قبل تکلیف قانونی دیگری بر دوش صنعت برق گذاشته شد و مبالغی از درآمدهای حاصل از این صنعت توسط دولت برداشته می‌شود، لذا از این حیث نیز لازم است بر مساله اصلاح قیمت توجه شود.

به نظر می رسد که اصلاح تعرفه برق به طور جدی در دستور کار مجلس قرار گرفته و در روز های آتی باید منتظز خبر تغییر تعرفه های برق باشیم.