اختصاص ٢ میلیارد تومان یارانه در طرح عیدانه کتاب
اختصاص ٢ میلیارد تومان یارانه در طرح عیدانه کتاب

مدیرعامل خانه کتاب از اختصاص ٢ میلیارد تومان یارانه به کتابفروشی‌های سراسر کشور در طرح عیدانه کتاب خبر داد. نیکنام حسینی پور ضمن اعلام این خبر افزود: طرح‌های عیدانه کتاب که به صورت فصلی است، از زمان تصدی دکتر صالحی به عنوان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از کتابفروشی‌ها […]

مدیرعامل خانه کتاب از اختصاص ٢ میلیارد تومان یارانه به کتابفروشی‌های سراسر کشور در طرح عیدانه کتاب خبر داد.

نیکنام حسینی پور ضمن اعلام این خبر افزود: طرح‌های عیدانه کتاب که به صورت فصلی است، از زمان تصدی دکتر صالحی به عنوان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از کتابفروشی‌ها آغاز شد و امسال هشتمین دوره آن برگزار شده است.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌ها این بود که برخی کتابفروشی‌ها رو به تعطیلی بودند و با این طرح قصد داشتیم که تعطیلی‌ها رو به کاهش برود. همچنین قانون برنامه ششم توسعه ما را موظف کرده بود که یارانه‌های حوزه‌های کتاب به سمت مصرف کننده واقعی سوق یابد.

حسینی پور ادامه داد: دانشجویان، طلاب و… از جمله مصرف کننده‌های واقعی حوزه کتاب هستند که قسمتی از یارانه‌های کتاب در قالب‌های مختلف به آن‌ها پرداخت می‌شود. با طرح عیدانه کتاب بخش دیگری از یارانه‌های کتاب با هدف حمایت و تقویت به  کتابفروشی‌های سراسر کشور تزریق شد.

وی با اشاره به شعار این دوره از طرح عیدانه کتاب با عنوان «کتاب عیدی دهیم» افزود: در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته تغییراتی صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به تمرکز همه امور در خانه کتاب اشاره کرد که برای اولین بار این اقدام صورت گرفته است.

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: بعد از پردازش اطلاعات، کتابفروشی‌های داوطلب شروع به ثبت نام کردند و هم اکنون ٧٩٣ کتابفروشی در سراسر کشور عضو این طرح هستند.

وی در عین حال تصریح کرد: تهران بالاترین سهم کتابفروشی‌های عضو در این طرح را دارد و بعد از آن به ترتیب استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و قم بیشترین سهم از تعداد کتابفروشی‌های عضو را به خود اختصاص داده اند.

حسینی پور استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان و ایلام (با توجه به تعداد کم کتابفروشی‌ها در استان) را از جمله کمترین استان‌ها از نظر تعداد عضویت در این طرح برشمرد.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به سیاست‌های طرح عیدانه کتاب گفت: یکی از سیاست‌هایی که قرار است در طرح عیدانه کتاب دنبال شود حمایت از کتاب‌های تالیفی است که در دوره‌های آینده به آن پرداخته خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: سیاست کلی معاونت امور فرهنگی و خانه کتاب تقویت و حمایت از کتابفروشی‌ها به ویژه در استان‌های کمتر توسعه یافته ومحروم است و مدیران کل ادارت فرهنگ و ارشاد استان‌ها باید در این زمینه حمایت‌های لازم را داشته باشند.

حسینی پور افزود: امسال برای اولین بار این طرح را در استان‌ها از تاریخ ٢٢ اسفند و با این هدف که کتابفروشی‌ها فرصت سفارش کتاب‌های مورد نیاز خود را داشته باشند، آغاز کردیم و از ٢۵ اسفند هم در تهران آغاز شد و تا ١٢ فروردین امسال همزمان با روز جمهوری اسلامی ایران در سراسر کتابفروشی‌های کشور ادامه دارد.

وی در ادامه گفت: در طرح عیدانه کتاب ٢ میلیارد تومان یارانه برای کتابفروشی‌های سراسر کشور اختصاص یافته است. هر ایرانی در سراسر کشور می‌تواند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو این طرح تا سقف ١٠٠ هزار تومان کتاب شامل طرح را خریداری و تا ٢٠ درصد تخفیف بگیرد.

مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: کتابفروشی‌ها باید با حفظ مسئولیت پذیری در نظر داشته باشند که فقط کتاب‌های شامل طرح را بر اساس این طرح به فروش برسانند، در غیر این صورت در پرداخت یارانه‌های آن‌ها تجدید نظر خواهد شد.

وی با اشاره به استقبال مردم از این طرح و فروش کتاب گفت: تاکنون تعداد ٢٨٣ هزار و ٧٠٢ جلد کتاب در این دوره از برگزاری طرح در سراسر کشور به فروش رسیده است.

حسینی پورافزود: این دوره از طرح عیدانه کتاب تاکنون مبلغ ۶ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان کتاب در کل کشور فروش داشته است که پر فروش ترین استان‌ها بر اساس آخرین آمار به دست آمده خراسان رضوی (۴٢ هزار جلد)، تهران (٣٩ هزار جلد)، اصفهان (٣۵ هزار جلد، گیلان (١٨ هزار جلد)، فارس (١۶ هزار جلد)، قم، خوزستان و مازندران (١۵ هزار جلد)، آذربایجان شرقی (١٣ هزار جلد) و همدان (٨ هزار جلد) را به خود اختصاص داده اند.

مدیرعامل خانه کتاب در پایان همگان را به خرید کتاب‌های مورد نیاز خود بر اساس این طرح دعوت کرد.