آمریکا و آلمان از اخراج دیپلمات‌های روس از انگلیس حمایت می کنند
آمریکا و آلمان از اخراج دیپلمات‌های روس از انگلیس حمایت می کنند

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: با ارزیابی دولت انگلیس مبنی بر این‌که روسیه مسئول مسموم کردن جاسوس سابق انگلیس و دختر او در انگلیس است، موافق است. به نقل از خبرگزاری رویترز، سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا با ارزیابی بریتانیا مبنی بر این‌که روسیه مسئول حمله جسورانه با […]

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: با ارزیابی دولت انگلیس مبنی بر این‌که روسیه مسئول مسموم کردن جاسوس سابق انگلیس و دختر او در انگلیس است، موافق است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا با ارزیابی بریتانیا مبنی بر این‌که روسیه مسئول حمله جسورانه با عامل اعصاب علیه یک شهروند انگلیسی و دختر اوست موافق است و ما از تصمیم بریتانیا برای اخراج دیپلمات‌های روس در واکنش به این حمله حمایت می‌کنیم.

او افزود: این اقدام روسیه نوعی رفتار است که نظم بین‌المللی را زیرپا می‌گذارد، حاکمیت ملی و امنیت کشورهای سراسر جهان را به خطر می‌اندازد و نهادهای دموکراتیک غربی را بی‌اعتبار می‌کند. ایالات متحده در حال همکاری با متحدان و شرکایش است تا اطمینان حاصل کند این نوع حملات تنفرآمیز دیگر تکرار نمی‌شود.

بیانیه رسمی کاخ سفید درباره این حمله پس از آن منتشر شد که نیکی هیلی – سفیر آمریکا در سازمان ملل – گفت: روسیه مسئول استفاده از عاملاعصاب برای مسموم کردن جاسوس سابق و دختر اوست.

هیلی تاکید کرد: ایالات متحده معتقد است روسیه مسئول آن دو فردی است که از بریتانیا عامل اعصاب درجه نظامی استفاده کردند. مقام‌های انگلیسی روسیه را مسئول مسمومیت سرگئی اسکریپال و دختر او یولیا می‌دانند. این دو تن پس از این حمله به شدت حالشان وخیم شد.

در همین حال راج شاه از دیگر سخنگوهای کاخ سفید چهارشنبه تاکید کرد: کاملا مشخص است که روسیه عامل این مسمومیت است.

ترزا می نخست وزیر انگلیس چهارشنبه اعلام کرد: ۲۳ دیپلمات روس را از کشورش اخراج خواهد کرد، چرا که روسیه موفق نشد تا در ضرب‌الاجل مشخص شده پاسخ درستی به ابهامات بدهد. این در حالی است که روسیه هرگونه مشارکت در این حمله را تکذیب می‌کند.

در همین حال بیانیه کاخ سفید روز چهارشنبه به دنبال آن انجام شد که دولت آمریکا اقدامات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرده و ادعاهای نادرست درباره اراضی کریمه که سال ۲۰۱۴ به روسیه ملحق شد را مورد سرزنش قرار داد.

از سوی دیگر دولت فرانسه چهارشنبه اعلام کرد: با دولت انگلیس در ارتباط خواهد بود تا واکنش به این حمله را هماهنگ کند. برخلاف آنکه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به ترزا می اطمینان دادند که دیدگاه‌های دولت او را بسیار جدی قلمداد می‌کنند، امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه و سایر مقام‌های فرانسوی از متهم کردن مستقیم روسیه امتناع کردند.

سخنگوی دولت فرانسه گفت: هنوز بسیار زود است که بخواهیم تصمیم بگیریم که آیا اقدامی علیه روسیه انجام شود یا خیر و این در صورتی انجام می‌شود که مشارکت روسیه به اثبات برسد، اما در ادامه ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نسبت به تحقیقاتی که از سوی انگلیس انجام شده ابراز اعتماد کرد اما در اقدامی محتاطانه نگفت که روسیه عامل این حمله است.

این اتهام‌ها در حالی مطرح می‌شود که واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل تمام اتهام‌های انگلیس را رد کرد و از اعضای شورای امنیت خواست تا منتقدانه به این حادثه بنگرند.

به گفته او پس از التیماتوم ۲۴ ساعته نخست وزیر انگلیس روسیه خواستار جلسه علنی شورای امنیت و شفاف‌سازی شد.

نبنزیا گفت: ما می‌خواهیم همه بدانند که چه اتفاقی اینجا می‌افتد. ما اظهارات کاملا غیرمسئولانه را رد می‌کنیم و تهدیدات علیه یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را که از سوی سیاست‌مداران انگلیسی مطرح شده بی‌اساس می‌دانیم و از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم به دنبال مدرک باشند و تاکید داریم که روسیه هیچ‌گونه ارتباطی با این حادثه ندارد.

در ادامه انگلیس با پیش‌نویس بیانیه‌ای که روسیه در شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده و خواستار تحقیقات فوری و متمدانه درباره مسمومیت جاسوس دوجانبه شده بود، متوقف کرد.