تلاش اتحادیه اروپا برای ادامه سرمایه‌گذاری در ایران غیرممکن است
تلاش اتحادیه اروپا برای ادامه سرمایه‌گذاری در ایران غیرممکن است

علی‌رغم تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های علیه ایران، تلاش اتحادیه اروپا برای ادامه سرمایه‌گذاری در ایران، غیرممکن است، چراکه آنها نیازمند سیستم بانکی آمریکا هستند. به نقل از اسپوتنیک، رییس و مدیر اجرایی ارشد توتال، پاتریک پویانه، در طول اجلاس انرژی اسپیف گفت: تلاش اتحادیه اروپا برای ادامه سرمایه‌گذاری در ایران، […]

علی‌رغم تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های علیه ایران، تلاش اتحادیه اروپا برای ادامه سرمایه‌گذاری در ایران، غیرممکن است، چراکه آنها نیازمند سیستم بانکی آمریکا هستند.

به نقل از اسپوتنیک، رییس و مدیر اجرایی ارشد توتال، پاتریک پویانه، در طول اجلاس انرژی اسپیف گفت: تلاش اتحادیه اروپا برای ادامه سرمایه‌گذاری در ایران، علی‌رغم تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های علیه ایران، غیرممکن است، چراکه غول‌های انرژی نیازمند دسترسی به سیستم بانکی آمریکا هستند.

پویانه در پاسخ به این که آیا او حاضر است برای سرمایه‌گذاری در ایران، راه گریز اتحادیه اروپا از تحریم‌ها را قبول کند، گفت: این یک حقیقت است که من نمی‌توانم یک شرکت جهانی مانند توتال را بدون دسترسی به سیستم بانکی آمریکا و یا سرمایه‌گذاران آمریکایی، اداره کنم. اقتصاد کنونی جهان حول یک ارز شکل گرفته است که آن هم دلار است.

وی افزود: این وظیفه من نیست که تصمیم بگیرم که آیا ما به یک سیستم مالی دیگر نیاز داریم یا خیر؟ مساله امروز ما این نیست. بنابراین ما باید واقع بین باشیم. متاسفانه من فکر نمی‌کنم این کار را انجام دهیم، شاید این برای شرکت‌های کوچکتر، که کمتر جهانی هستند، جواب بدهد. من فکر می‌کنم هدف دولت‌های اروپایی هم همین باشد؛ اما برای شرکت‌های بزرگتر، این امر ممکن نیست.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است قانون مسدود کننده تحریم‌های خود را اصلاح خواهد کرد تا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را هم در بر بگیرد. به این ترتیب به تجارت‌های اروپایی اجازه داده می‌شود به تحریم‌های آمریکا التزام نداشته باشند و حتی نسبت به ضررهایی که از آن متحمل می‌شوند، تقاضای غرامت کنند.

همچنین با خروج آمریکا از برجام، برای جلوگیری از تحریم‌های آمریکا، ایران ایده تاسیس یک بانک، برای انجام تبادلات خود با اتحادیه اروپا به یورو را مطرح کرده است.