ادامه مذاکره سرمایه‌گذاری رنو در ساوه/ هپکو و آذرب شرایط اضمحلال ندارند
ادامه مذاکره سرمایه‌گذاری رنو در ساوه/ هپکو و آذرب شرایط اضمحلال ندارند

محمد شریعتمداری در مراسم بهره‌برداری از کارخانه تولید لوله‌ های بدون درز گرم نورد (کاوه ایرانیان) در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه اظهارکرد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف کشور به ویژه در صنعت خودرو از اهداف و برنامه‌های دولت بوده است و ادامه خواهد داشت. طی عمر کوتاه دولت دوازدهم فقط در حوزه صنعت […]

محمد شریعتمداری در مراسم بهره‌برداری از کارخانه تولید لوله‌ های بدون درز گرم نورد (کاوه ایرانیان) در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه اظهارکرد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف کشور به ویژه در صنعت خودرو از اهداف و برنامه‌های دولت بوده است و ادامه خواهد داشت. طی عمر کوتاه دولت دوازدهم فقط در حوزه صنعت قریب به ۱.۹ میلیارد دلار مجوز به منظور سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی صادر شده و حدود ۴۰ درصد با ورود ماشین‌آلات یا با انتقال منابع ارزی به کشور، تثبیت شده است.

وی گفت: در طول دولت یازدهم و دوازدهم از مجموع حدود هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقل جذب شده به حوزه صنعت که عمدتا شامل واحدهای متوسط می‌شود تنها یک مورد کناره‌گیری کرده‌اند و همگی در حال تلاش برای بهره برداری هستند.

شریعتمداری سرمایه‌گذاری اولیه در حوزه تولید خودرو را یکی از مهمترین سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیان کرد و افزود: در گذشته انواع سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در ابعاد کوچکتر صورت گرفته است، اما برای اولین بار است که یک شرکت خودروساز اروپایی علاقمند است با بیش از سرمایه گذاری ۵۱ درصدی در ایران اقدام به بازدید و شناسایی سایت‌های مهم کشور، برای سرمایه گذاری کرده است.

وی استفاده از سایت‌های کار شده برای سرمایه‌گذاری این خودروساز را از دیگر برنامه‌های این سرمایه‌گذاران عنوان کرد و گفت: در حوزه سایت‌های کار شده، اولویت انتخاب یکی از واحدهای صنعتی شهرستان ساوه است و البته ۱۴ نقطه دیگر نیز مورد بازدید قرار گرفته و در حال بررسی است البته احتمال انتخاب نقاط دیگری وجود دارد، اما در اجرای طرح توسعه خود در ساوه سرمایه گذاری خواهند داشت.

وزیر صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: تا به امروز همه مذاکرات بر مبنای استقرار سرمایه‌گذاری رنو در ساوه صورت گرفته است و امیدواریم قرارداد نهایی بزودی در این شهرستان به امضا برسد و سرمایه گذاری این خودروساز خارجی در ساوه آغاز شود.

وی در پاسخ به این پرسش در خصوص اظهار نظر نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر کارشکنی خودروسازان داخلی برای سنگ‌اندازی در سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در ساوه اظهار کرد: باید دلایل این اظهار نظر را از نماینده مردم این شهرستان در مجلس پرسید، اما به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی خود می‌توانند در این زمینه مشارکت کنند و چون خواهان مشارکت هستند، کارشکنی نخواهند داشت.

وزیر صنایع در ادامه با اشاره به مسئولیت خود در حوزه نماینده ویژه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در استان مرکزی، گفت: در سفر به استان مرکزی علاوه بر شرکت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی واحدهای تولیدی و صنعتی که با مشارکت صنعتگران قابل افتتاح است به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: قریب به ۲۵۰۰ میلیارد تومان مجموعه فعالیت‌های تولیدی موجود در حوزه‌های تولیدی استان مرکزی است که در قالب ۱۴ طرح صنعتی و قریب به ۷۰۰ طرح در سایر حوزه‌ها در دهه فجر به افتتاح می‌رسد و امیدواریم موجبات اشتغال بیشتر برای مردم این استان را فراهم کند.

شریعتمداری از رشد ۲۱ درصدی میزان صدور پروانه بهره‌برداری در استان مرکزی در ۱۰ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: فعالان اقتصادی برای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی انگیزه بیشتری دارند زیرا شاهد رشد ۱۷ درصدی درخواست جواز تاسیس واحدهای صنعتی و معدنی در ۱۰ ماه نخست سال جاری نسبت به سال قبل هستیم، این میزان رشد بیانگر آن است که با وجود همه مشکلات اقتصادی در حوزه تولید، فعالان اقتصادی اقبال خوبی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش دارند.

وی در خصوص مشکلات جامعه کارگری در خصوص برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان مرکزی اظهار کرد: بالغ بر ۸۵ هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور فعالیت دارند که سهم استان مرکزی از این میزان حدود سه هزار واحد صنعتی و تولیدی است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۴۰۰ واحد از ۸۵ هزار واحد صنعتی و تولیدی در کشور دچار برخی مشکلات هستند، گفت: برخی از این مشکلات مربوط به ساختار مالکیتی، ساختار نیروی انسانی و برخی به ساختار مدیریتی و مالی بر می‌گردد و برخی معوقات بانکی و بدهی‌ها، قدرت فعالیت از این واحدها را سلب کرده است.

وزیر صنعت به مشکل تکنولوژی برخی واحدهای تولیدی و صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: برخی واحدهای تولیدی و صنعتی به دلیل جایگزینی تکنولوژی جدید و پیچیده با تکنولوژی ساده قدیمی با مشکل مواجه شده‌اند و این مسئله موجب کندی رقابت آنها شده است.

وی اظهار کرد: تمامی این مشکلات در کمیسیون‌های رفع موانع تولید در سراسر کشور طرح و مورد بررسی قرار گرفته و برای حل مشکلات راهکار عملی اتخاذ می‌شود.

شریعتمداری گفت: در استان مرکزی نیز مشکلات برخی واحدهای تولیدی و صنعتی که از گذشته دچار آن شدند بررسی و راهکار لازم اتخاذ شد، مشکل اصلی دو واحد تولیدی صنعتی استان مرکزی (هپکو و آذرآب) مالکیتی است، با واگذاری این دو واحد به بخش خصوصی و به دلیل ناتوانی در ادامه فعالیت، سازمان خصوصی‌سازی تلاش کرده تا با انتخاب مالکیت جدید مشکل را برطرف کند و در این پروسه محدودیت‌هایی برای تنظیم قراردادهای جدید در این دو واحد که از صنایع ارزشمند کشور به شمار می‌روند، ایجاد شده و طبیعتا این روند منجر به کندشدن ادامه کار در این واحدها شده است.

وی بیان کرد: به دلیل کندی در ادامه فعالیت این واحدهای تولیدی کسب درآمد از محل تولید محصول با مشکل مواجه شده و مطالبات کارگران نیز با چالش مواجه است و کارگران به عنوان مهمترین سرمایه‌های کشور در این دو واحد تولیدی با چالش جدی مواجه شده‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد:  تلاش شد در کمیسیون رفع موانع تولید با مشارکت بانک‌ها و کمک از منابع دولتی بخشی از معوقات کارگران تامین و قراردادهای قدیمی آنان با سازمان‌های دولتی نظیر سازمان همیاری شهرداری‌ها و وزارت کشور که اجرایی نشده بود، با انعقاد قرارداد مجدد ادامه فعالیت آنها تثبیت شود.

شریعتمداری، ایجاد محدودیت در واردات ماشین‌آلات راهسازی را از جمله حمایت‌های دولت از این واحدهای تولید بیان کرد و افزود: این محدودیت‌ها منجر به انعقاد قرارداد با متقاضیان داخلی ماشین‌آلات شد.

وی اظهار کرد: درخواست از سازمان خصوصی‌سازی و وزارت امور اقتصاد و دارایی در خصوص تعیین مالکیت این واحدها از دیگر اقدامات بود و با برگزاری جلسه با نماینده کارگران تصمیم بر این شد که از مدیریت کارآمد و دارای توانمندی بالا و قدیمی دارای صلاحیت استفاده شود که امیدواریم این هدف محقق شود.

وی گفت: تمام تلاش خود در مجموعه وزارت صنایع، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در این حوزه بیشتر از سایر مراجع مسئولیت داریم را بکار خواهیم بست تا مشکلات این واحدها برطرف شود تا بتوانیم هپکو و آذرآب که از ارزشمندترین واحدهای تولیدی و صنعتی هستند حفظ شوند، چرا که به هیچ وجه شرایط اضمحلال ندارند و باید کار خود را ادامه دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گفته‌های مرحوم هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه شرکت آذرآب یک صنعت صنعت‌ساز است، افزود: طبیعتا با توانایی این شرکت پیش‌بینی نمی‌شود که آینده خوبی نداشته باشد و آینده این واحدها قطعا خوب و شرایط بهتری برای آن رقم خواهد خورد.

شریعتمداری در ادامه سفر خود به استان مرکزی، پس از ورود به خمین و بازدید از بیت تاریخی امام راحل، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پرچم اسلام توسط امام که احیاگر اسلام ناب در ایران و جهان بودند مجددا به اهتزاز درآمد و به برکت اقدام ایشان، هم ملتی سربلند شد و هم مجددا نام و آوازه اسلام سراسر دنیا را فرا گرفت.

وی با بیان اینکه ایران و اسلام ناب را به نام امام در جهان می شناسند، افزود: هر چه داریم امروز از برکات وجودی امام و تلاش ها و سختی هایی است که ایشان متحمل شد، ایشان امتی را برای رسیدن به شرایطی که امروز در آن قرار دارد هدایت کرد، به ما آزادی، استقلال و جموری اسلامی را بخشید و امروز باید قدردان او باشیم.

شریعتمداری با بیان اینکه بدون تردید سخن گفتن در خصوص امام راحل بسیار دشوار است، گفت: راهی که ایشان باز کردند راهی است که ادامه دادنش مسئولیت بزرگی است. امام راحل بار مبارزات ۱۰۰ ساله ملت ایران را از صدر مشروطه و ایام طولانی پس از آن بر دوش گرفت و راهی را در پیش گرفت که در این راه خون های عزیزی به خاک ریخته شد و امروز مدیون ایثارگری های راه امام و خون شهدایی که برای ایجاد شرایط امروزین ما بر زمین ریخت، هستیم.

وی افزود: دشمنان در دوران پس از انقلاب اسلامی کمر به نابودی انقلاب نوپای مردم ایران بستند ولی باز هم فرزندان امام در دوران دفاع مقدس وارد صحنه شدند و در مقابل جنگ بی امانی که همه نظام سلطه علیه ایران آغاز کردند، ایستادند و با رهبری امام جنگ را اداره کردند، خون های آنان به زمین ریخت و ما پاسدار حرمت این خون ها هستیم.

شریعتمداری با بیان اینکه در جای جای ایران خون های پاکی به زمین ریخته و مسئولیت ما بسیار سنگین است، اظهار کرد: حفظ میراث بزرگ امام فقط با سخت کوشی و سلامت نفس، دوری از پلیدی های امروز دنیای خاکی، برخورد بی امان با فساد، تلاش برای انجام کار با برنامه ریزی و تعقل و کوشش برای جهاد همراه با بینش و بصیرت ممکن خواهد بود و می تواند کشور را به نتیجه مطلوب برساند. اگر این مسیر را به این شکل طی کنیم راه امام را پیموده ایم و اگر نه به این راه جفا کرده ایم.

وی یکپارچگی و وحدت ملی را بزرگترین پیام امسال و هر سال ۲۲ بهمن دانست و با بیان اینکه ملت ایران با هر سلیقه و عقیده ای و هر نحله فکری وقتی به جمهوری اسلامی ایران با همین قواره و ابعاد معتقدند برای اعلام این مهم در روز ۲۲ بهمن در راهپیمایی حاضر می شوند و این اعتقاد را ابراز می کنند، افزود: ملت ایران با حضورشان می گویند که بر آرمان های امام راحل ایستاده اند، این پیام وحدت و یکپارچگی ملت ایران است که در ۲۲ بهمن تمام دنیا آن را خواهند شنید.