کاهش شنوایی با زوال عقل ارتباط دارد؟
کاهش شنوایی با زوال عقل ارتباط دارد؟

طبق نتایج تحقیق جدید، کاهش شنوایی در سنین بالا احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد اما محققان هنوز به این اطمینان نرسیده اند که ایا فقط این یک شرط موجب بروز مشکل می شود. به گفته تیم محققان ایرلندی در کالج ترینیتی دوبلین، حدود یک سوم افراد بالای ۶۵ سال کاهش شنوایی […]

طبق نتایج تحقیق جدید، کاهش شنوایی در سنین بالا احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد اما محققان هنوز به این اطمینان نرسیده اند که ایا فقط این یک شرط موجب بروز مشکل می شود.

به گفته تیم محققان ایرلندی در کالج ترینیتی دوبلین، حدود یک سوم افراد بالای ۶۵ سال کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن را تجربه می کنند. مطالعه قبلی هم نشان داده است که از بین رفتن شنوایی غالبا، و نه همیشه، حدود ۵ تا ۱۰ سال قبل از شروع زوال عقل اتفاق می افتد.

در مطالعه جدید، تیم تحقیق داده های ۳۶ مطالعه قبلی که شامل بیش از ۲۰ هزار نفر در سراسر جهان بود را بررسی کردند. پژوهشگران دریافتند رابطه کمی بین کاهش شنوایی ناشی از سن و افزایش ریسک زوال حافظه، اختلال روانی و زوال عقل وجود دارد.

به گفته محققان، اگرچه وجود این ارتباط کوچک است اما از لحاظ اندازه و اهمیت با سایر فاکتورهای پرخطر ابتلا به زوال عقل قابل قیاس است.

به گفته محققان، کاهش شنوایی مرتبط با سن با ۲۲ درصد احتمال بیشتر اختلال شناختی و ۲۸ درصد ریسک بالاتر هر نوع زوال عقل مرتبط است.

محققان تاکید می کنند حتی اگر کاهش شنوایی با زوال عقل مرتبط باشد، بدان معنا نیست که امکان پیشگیری این مشکل در افراد مسن وجود ندارد.