ادعای پشتوانه مردمی داشتن و از پشت به نظام خنجر زدن، آیا قابل قبول است؟
ادعای پشتوانه مردمی داشتن و از پشت به نظام خنجر زدن، آیا قابل قبول است؟

رییس قوه‌ قضاییه گفت: در درون کشور کسانی علیه قوه‌ قضاییه و مسئولان این دستگاه دروغ‌هایی را می گویند، آقایی که در چند دقیقه صحبت کردند و از مسئولان سابق بوده، ۵۰ حرف خلاف واقع علیه قوه‌ قضائیه گفته است.  آیت‌ الله صادق آملی لاریجانی در همایش بسیج حقوقدانان گفت: بر حسب شرع و قانون […]

رییس قوه‌ قضاییه گفت: در درون کشور کسانی علیه قوه‌ قضاییه و مسئولان این دستگاه دروغ‌هایی را می گویند، آقایی که در چند دقیقه صحبت کردند و از مسئولان سابق بوده، ۵۰ حرف خلاف واقع علیه قوه‌ قضائیه گفته است.

 آیت‌ الله صادق آملی لاریجانی در همایش بسیج حقوقدانان گفت: بر حسب شرع و قانون اساسی قوه‌ قضائیه مسئولیت سنگینی دارد و قانون اساسی نیز نظارت های عمده ای را بر دوش این قوه قرار داده از جمله احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم که از وظایف  سنگینی است که بر عهده قوه‌قضائیه گذاشته شده است؛ بنابراین دستگاه قضایی رکن مهم و اثرگذاری است و تخریب رکن این نظام چه معنایی دارد؟ شما هجمه‌ها را ببینید.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که شما هر چقدر قاطعانه بایستید هجمه‌ها بیشتر می شود. ایشان یک بار در دیدار با مسئولان قضایی بیان کردند که این هجمه‌ها ثمره ایستادگی تان است، دشمن بیرونی کار خودش را می کند، تخریب ها بوده و حالا هم هست، در حالی که جمهوری اسلامی به لحاظ اجرای همین حقوق بشر از تمام منطقه پیشتازتر است؛ چرا که ما در منطقه کشورهایی را داریم که در طول عمر حکومت شان رای گیری ندیده‌اند. این در حالیست که در جمهوری اسلامی هر دو سال یک بار انتخابات داریم، در بحرین نیز مردم برای داشتن حق رای می جنگند.

رئیس دستگاه قضایی تاکید کرد: در درون کشور کسانی علیه قوه‌ قضائیه و مسئولان دستگاه قضایی دروغ‌هایی را می گویند و این دستگاه را تخریب می کنند. آقایی که در چند دقیقه صحبت کردند و از مسئولان سابق بوده، ۵۰ حرف خلاف واقع علیه قوه‌ قضائیه گفته است، چرا؟ متاسفانه توجه نمی‌کنند که خیانت به جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: انسان ادعای مردمی و پشتوانه مردمی داشته باشد و اینطور از پشت به نظام جمهوری اسلامی خنجر بزند، آیا این قابل قبول است؟

آملی لاریجانی با بیان اینکه آرمان های انقلاب اسلامی در واقع آرمان اسلام است، گفت: همانطور که بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی مکرر اشاره و بیان کردند اصل نظام، اسلام و طریقه انبیاء الهی خصوصاً حضرت محمد (ص) است. جهان بینی اسلامی، بنیان حرکت انقلابی مردم ما بود و همین مطلب در مقدمه قانون اساسی انعکاس یافته است.

وی افزود: مقصود از این حرکت انقلابی این است که انسان با ارزش های والای الهی رشد یابد و استعدادهایش شکوفا شود که اینها در مقدمه قانون اساسی آمده و انعکاس دهنده حرکت انقلابی مردم ما است. نظام جمهوری اسلامی برخاسته از این قانون اساسی، یک نظام یکتایی است. گرچه قوانین اساسی در هر جای دنیا نوشته و به رای عمومی گذاشته می شود، طبیعتاً یک نظام سیاسی را تشکیل می دهد، اما نظام جمهوری اسلامی یک نظام یکتای سیاسی است. در هیچ نظام سیاسی دیگری، مولفه های این نظام را پیدا نمی کنید. مردم سالاری دینی فقط در این قانون اساسی تبلور پیدا کرده است.

آملی لاریجانی بیان کرد: در نظام های لیبرال غربی بنیان ها کاملا با بنیان نظام جمهوری اسلامی متفاوت است و از این جهت هر چه در تبیین نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کنیم جا دارد و در واقع محتوای نظام ما، محتوای اسلام و سند و میثاق قانون اساسی ما، انعکاس دهنده نظام ارزشی اسلامی است. نظام لیبرالی غربی مدعی بود که لیبرالیسم پایان تاریخ است و تمام نظام های دنیا وقتی به عقلانیت می رسند، به نظام لیبرال دموکراسی منتهی می شود و نظام جمهوری اسلامی یک چالش اساسی مقابل این طرز تفکر بود، بنیان نظام جمهوری اسلامی، بر اساس نگاه توحیدی است.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه  بند یک اصل دوم قانون اساسی، کافی است تا شاکله این قانون را تا آخر بدانیم گفت: در قانون اساسی ما، اساس تبیین و حضور مردم به رای گذاشته شده و مسئولیت ها، مستقیم یا غیرمستقیم بر مبنای رای مردم است و اینجا فرق نظام جمهوری اسلامی با نظام های لیبرال دموکراسی مشخص می شود. در واقع نظام‌های غربی بر اساس نگاه مدرنیته هستند؛ در نگاه مدرنیته، اصل بر فردگرایی لیبرالی و نسبی بودن ارزش هاست؛ اصل بر این است که ارزش ها را خود انسان ها خلق می کنند در حالی که بنا بر نظام اسلامی که تبلورش در قانون اساسی استف اساس تفکر ما، جهان بینی الهی است.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: لیبرال ها همه منکر خدا نیستند، اما معتقدند خدا نقش اساسی در فکر انسان نداشته در حالی که در نظام اسلامی ما، توحید اصل است و نگاه توحیدی، نگاه ما به عالم و آدم را تحت تاثیر قرار می دهد. نظام ارزشی جمهوری اسلامی، یک نظام الهی است. چطور می شود بگوییم، ارزش ها از دانش ها و واقعیات جدا هستند؟ تز جدایی دانش و ارزش در مغرب زمین بسیار مورد حمایت قرار گرفت و یکی از ارکان همین مدرنیته است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه سکولاریسم در نظام جمهوری اسلامی معنا ندارد، گفت: در عالم واقع در دوران های مختلف عده ای آمدند و حتی مسئولیت در این کشور داشتند و از سکولاریسم به نحوی دفاع می کردند و ترویج می دادند و برای مدعیان روشنفکری مجال عجیب و غریب داده بودند تا سکولاریسم را در بستر دانشگاه ها و مطبوعات ترویج کنند، در حالی که این با قانون اساسی ما سازگار نیست و سکولاریسم نفی شده است. در همین نظام جمهوری اسلامی، برخی مسئولان طور دیگر عمل کردند.

وی افزود: در بند اول اصل سوم قانون اساسی آمده که دولت جمهوری اسلامی باید همه امکانات خود را برای این امور که ۱۶ بند است، بکار گیرد. بند اول، ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و… است. یک عده ای از بزرگواران گفتند ما نمی توانیم مردم را به زور به بهشت ببریم. یک عده ای گفتند حالا دو خال موی خانمی بیرون باشد، چه اشکال دارد؟ اصلا واقعا بحث بر سر اینهاست؟ بحث بر سر این است که مسئول جمهوری اسلامی، چقدر به همین بند التزام دارد؟ آیا تمام امکانات را برای ترویج فضایل اخلاقی بکار بسته است؟ آیا با کلیه مظاهر تباهی و فساد مقابله شده است. مقصود من این است که اصول قانون اساسی ما هم دقیق نوشته شده و هم انعکاس دهنده خوبی برای آرمان های انقلاب اسلامی است و هم وظیفه سنگینی را بر دوش مسئولان برای حرکت به سوی اهداف متعالی انقلاب اسلامی قرار داده است. در مقام عمل طبیعی است هر نظامی با چالش مواجه است و همیشه نمی‌تواند آنچه می‌خواهد در بستر واقعیت متبلور کند.