باید از تکنولوژی‌ خارجیها استفاده کنیم؛برای تیم فوتبال مربی خارجی می‌آورید
باید از تکنولوژی‌ خارجیها استفاده کنیم؛برای تیم فوتبال مربی خارجی می‌آورید

وزیر نفت در پاسخ به نماینده مشهد درباره عدم توجه به شرکت‌های داخلی گفت: ترس از خارجی‌ها برای چیست؟ باید از تکنولوژی‌ آنها استفاده کنیم؛ شما هم برای تیم فوتبال مربی خارجی می‌آورید. در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سؤال جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد از بیژن زنگنه وزیر نفت در […]

وزیر نفت در پاسخ به نماینده مشهد درباره عدم توجه به شرکت‌های داخلی گفت: ترس از خارجی‌ها برای چیست؟ باید از تکنولوژی‌ آنها استفاده کنیم؛ شما هم برای تیم فوتبال مربی خارجی می‌آورید.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سؤال جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد از بیژن زنگنه وزیر نفت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

در ابتدای جلسه زنگنه با اشاره به سؤال نماینده مردم مشهد گفت: ایشان نظرشان این است که گروهی سِری در وزارت نفت با مسئولیت بنده علیه امنیت ملی کار می‌کند؛ مشخص کنند که این گروه سِری چه کسانی هستند.

در ادامه جواد کریمی قدوسی اظهار داشت: آقای زنگنه نباید سؤال مطرح کند، ایشان باید در مورد باشگاه‌ اندیشه‌ورزان نفت و نیرو و محصولات این باشگاه توضیح بدهد.

وی ادامه داد: حوزه نفت و گاز همیشه مورد طمع و نفوذ بوده است. قبل از انقلاب اساسنامه این وزارتخانه را انگلیسی‌ها نوشتند. در حال حاضر نیز نگرانی‌هایی درباره نفوذ آنها وجود دارد و هشدارهای امنیتی مطرح می‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدفم جلوگیری از تکرار حوادث گذشته است، افزود: نگاه من به صنعت نفت و نیرو به عنوان یک صنعت پیشران بزرگ اقتصادی است، دهها هزار کارشناس در این صنعت رشد کرده است و امروز باید این صنعت به یک رقیب بزرگ برای شرکت‌های خارجی تبدیل می‌شد، اما متأسفانه شاهد افول این صنعت هستیم.

کریمی قدوسی تصریح کرد: این صنعت در هشت سال دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی نقش مهمی داشت و به حدی راهبردی است که اگر در ایران هیچ صنعتی غیر از نفت وجود نداشت، تنها با اتکا به این صنعت ۸۰ میلیون جمعیت کشور باید از بهترین شرایط زندگی برخوردار باشد.

به گفته وی، استان خوزستان که ذخیره‌گاه نفت و نیرو است، از شرایط خوبی برخوردار نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه من خیرخواهانه است، اگر آقای زنگنه به جای وقتی که برای باشگاه نفت و نیرو می‌گذارد که فقط ۲۰۰ نفر هستند، تلاش می‌کرد ۲۰۰ شرکت سهامی در نفت تشکیل بدهد و سهام آن را به مردم بدهد، می‌توانستیم لقب ژنرال را به ایشان بدهیم.

در ادامه بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: بخشی از درآمدهای نفتی برای توسعه مناطق نفتی است و در این راستا تلاش کرده‌ام.

وی با بیان اینکه در زمینه صادرات نفت مجری سیاست‌های نظام هستم، افزود: در سال ۷۴ مقام معظم رهبری سیاست‌های حوزه نفت و گاز را ابلاغ فرمودند که بر افزایش تولید صیانت شده نفت با تأکید بر رویکرد قدرت سیاسی، امنیتی و اقتصادی تأکید داشت.

وزیر نفت با اشاره به قدرت سیاسی و امنیتی فروش نفت گفت: امروز در دنیا کسی جرأت تحریم روسیه را ندارد، زیرا روسیه ۲۰۰ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر می‌کند و اگر تحریم شود، اروپا زمین می‌خورد بنابراین افزایش فروش نفت، قدرت امنیتی ایران را افزایش می‌دهد.

زنگنه ادامه داد: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر حفظ و توسعه میادین نفت و گاز در میادین مشترک تأکید شد. در قانون برنامه نیز تأکید شد که تولید نفت ایران به دو میلیون بشکه افزایش یابد و ۲۰۰ میلیارد دلار در نفت سرمایه‌گذاری شود. ما به سرمایه و تکنولوژی خارجی نیاز داریم.

وی افزود: طرح ۶ میلیارد دلاری را طراحی کردیم که منابع آن را از داخل به دست خواهیم آورد. در طرح‌های خارجی هم ۲۰ درصد پروژه به ایرانی‌ها واگذار می‌شود. در قراردادی که با توتال بستیم، ۸۰ درصد مناقصه‌هایی که توتال برگزار کرد، پروژه‌هایش را به ایرانی‌ها واگذار کرد.

زنگنه خطاب به نمایندگان گفت: خدا وکیلی من نگاه به خارج دارم؟ مپنا را چه کسی در این کشور درست کرد؟ شرکت پتروپارس را چه کسی ایجاد کرد؟ تحول عظیم در پتروشیمی‌ها برای جلوگیری از خام‌فروشی کار چه کسی بود؟ با گازرسانی روستایی بالای ۱۵ هزار تا ۱۶ هزار شغل ایجاد کردیم.

وی خاطرنشان کرد: من به دنبال این نیستم که برای عظمت ایران از خارجی‌ها استفاده نکنم. این ترس از خارجی چیست؟ ما باید اینها را به کار بگیریم و تکنولوژیشان را یاد بگیریم و استفاده کنیم. شما برای تیم فوتبالتان هم مربی خارجی به کار می‌گیرید.