این روزها مصرف برق در کشور به طور بی سابقه ای بالا رفته است ، به طوری که برای مثال طی روز چهارشنبه چهاردهم تیرماه ،  رکورد بی سابقه  مصرف  ۵۵۴۰۰ مگاوات برق ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۷ درصد رشد را نشان می دهد. این وضعیت باعث شد که شرکت […]

این روزها مصرف برق در کشور به طور بی سابقه ای بالا رفته است ، به طوری که برای مثال طی روز چهارشنبه چهاردهم تیرماه ،  رکورد بی سابقه  مصرف  ۵۵۴۰۰ مگاوات برق ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۷ درصد رشد را نشان می دهد. این وضعیت باعث شد که شرکت توانیر با صدور اطلاعیه ای از مردم درخواست صرفه جویی در مصرف برق کرد تا از بروز خاموشی، علی الخصوص در استان های گرمسیر کشور جلوگیری شود.

اگر چه بخشی از این افزایش مصرف برق ، ناشی از گرمای کم سابقه هوا است و بررسی‌ها نشانگر آن است که به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق افزوده می‌شود اما از این واقعیت هم نباید چشم پوشی کرد که بخشی از مصرف بی رویه وبیش از حد برق در کشور ناشی از فقدان فرهنگ و الگوی مصرف در کشور است . این موضوع باعث شده که در زمینه های مختلف ، میزان مصرف  بعضی کالاها در کشور بالاتر از حد جهانی باشد : بالا بودن دور ریز نان، مصرف بیش از حد بنزین ، مصرف عجیب و غیر قابل کنترل آب ، مصرف بالای دارو نسبت به میانگین جهانی و…. این در حالی است که طی حداقل دو دهه گذشته در این باره هشدارها بسیاری داده شده است اما اگر چه تغییراتی در میزان مصرف این اقلام در کشور صورت گرفته اما باز هم شاهد این وضعیت هستیم . در یان باره چند نکته است که باید مورد توجه قرار گیرد:

۱-  فرهنگ سازی برای هر کاری باید دائمی و بر اساس استراتژی مشخص و دراز مدت باشد . مثلا این روزها بسیار شاهدیم که به مردم این امر گوشزد می شود که در ساعات پیک مصرف برق از وسایل برقی پرمصرف استفاده نکنند یا قرار دادن وسایل الکترونیکی در حالت standby  در دراز مدت درست نیست و برق زیادی را هدر می دهد ؛ این نکات باید همراه با گسترش ، فروش و اشاعه مصرف لوازم مختلف برقی به مردم آموزش داده می شد و ملکه ذهن ها بود ، نه اینکه در این روزهای بحران یکباره سعی شود این موضوع به خورد اذهان عمومی داده شود!

۲-  فرهنگ سازی مصرف باید همه جانبه و بر اساس نگاه اجتماعی باشد . اگر قرار است به مردم اصلاح فرهنگ مصرف آموزش داده شود تنها اشاره به برق کافی نیست . باید این آموزش به مردم داده شود که اولا منافع عمومی بر منافع فردی ترجیح دارد، ثانیا کلا باید در مصرف هر نوع کالایی ، نگاهمان نگاه ملی باشد . اینجا است که موضوع «اقتصاد مقاومتی » هم می تواند یادآوری شود و مورد توجه قرار گیرد . در واقع اینها همان اهدافی است که در اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار بگیرد و برای عموم مردم کشورمان تبیین شود . بی شک یکی از برکات عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی ، رسیدن به این نگاه اجتماعی و همه جانبه نگری در اصلاح الگوی مصرف است .

۳-  واقعیت این است که بخشی از مصرف بی رویه کشور مربوط به ساختمانها ، امکانات و مجموعه های دولتی است . طبیعتا در ساعات اداری مصرف برق بیش از اندازه است و لازم است که اصلاح الگوی مصرف از ادارات و نهادهای دولتی و شبه دولتی آغاز شود . اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی در این مراکز علاوه بر اینکه به طور مستقیم ، مصرف برق را کاهش می دهد ، باعث تقویت روحیه همکاری مردم می شود . بدیهی است که در غیر این صورت ، تاثیر گذاری توصیه های دولت به مردم کم خواهد بود .

زهرا تاجیک