افت تولید نفت کشورهای غیراوپک تا سال ۲۰۲۰
افت تولید نفت کشورهای غیراوپک تا سال ۲۰۲۰

پیش‎بینی‎ می‎شود مقدار کاهش تولید نفت در میان کشورهای غیرعضو اوپک که از سال ۲۰۱۵ میلادی پنج درصد تثبیت شده بود، تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه یابد. به نقل از وزارت نفت، موسسه وود مکنزی ضمن این پیش‎بینی، اعلام کرده است که در حالی که بیشترین نرخ کاهش سالانه تولید مخازن متعارف مربوط به دهه گذشته […]

پیش‎بینی‎ می‎شود مقدار کاهش تولید نفت در میان کشورهای غیرعضو اوپک که از سال ۲۰۱۵ میلادی پنج درصد تثبیت شده بود، تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه یابد.

به نقل از وزارت نفت، موسسه وود مکنزی ضمن این پیش‎بینی، اعلام کرده است که در حالی که بیشترین نرخ کاهش سالانه تولید مخازن متعارف مربوط به دهه گذشته هفت درصد و معادل دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده است، این مقدار در سال ۲۰۱۴ به ۳,۶ درصد و در سال ۲۰۱۵ با کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت، به ۵.۱ درصد رسید و از آن پس ثابت مانده است.

طبق گفته‌های یکی از مدیران تحقیقاتی وود مکنزی، ثبات در مقدار تولید نفت باوجود پایین بودن قیمت آن در سال‎های اخیر، به دلیل افزایش بازدهی تولید و سرمایه‎گذاری هوشمند از طرف شرکت‎های عملیاتی بوده است.

تولید از ماسه‎های نفتی کانادا و منابع نفتی آب‎های عمیق در برزیل نیز تاثیری بسزا در جبران کاهش جهانی مقدار تولید نفت خواهد داشت، به طوری‌که پیش‎بینی می‎شود در سال ۲۰۲۰، تنها تولید از ماسه‎سنگ‎های نفتی افت تولید جهانی به مقدار ۰,۶ درصد را جبران خواهد کرد؛ همچنین پیشرفت فناوری‎های نو از قبیل حفاری افقی، شکست هیدرولیکی، اعمال روش‎های نو ازدیاد برداشت و افزایش تزریق دی‎اکسیدکربن به‌ویژه در آمریکا، کانادا و روسیه سهمی بسزا در ثبات مقدار کاهش تولید نفت داشته است.

با این حال، بر اساس پیش‎بینی این موسسه، مقدار کاهش تولید نفت سالانه کشورهای غیراوپک پس از ۲۰۲۰، به ۶ درصد می‎رسد و ترغیب سرمایه‎گذاران به انجام سرمایه‎گذاری‎های بیشتر برای تولید بیشتر نفت و کاهش شکاف میان عرضه و تقاضا، نیازمند افزایش قیمت جهانی نفت خواهد بود.

باید به این نکته توجه کرد که تغییر یک درصدی نرخ کاهش جهانی، سالانه به کاهش/افزایش تولید ۲ میلیون بشکه نفت در روز تا سال ۲۰۲۱ منجر خواهد شد.