ضرورت همراهی دولت برای افزایش بهره وری خطوط مترو
ضرورت همراهی دولت برای افزایش بهره وری خطوط مترو

رئیس کمیته عمران شورای چهارم شهر تهران گفت: مشکل مترو تهران کمبود ۲ هزار واگن است و در صورت همراهی دولت با افزایش بهره وری خطوط روبرو خواهیم بود. اقبال شاکری با اشاره به برخی اظهار نظرها در خصوص تکمیل نبودن خطوط مترو، افزود: خطوط مصوب مترو تهران در حال بهره‌برداری است حتی خط ۶ […]

مترو

رئیس کمیته عمران شورای چهارم شهر تهران گفت: مشکل مترو تهران کمبود ۲ هزار واگن است و در صورت همراهی دولت با افزایش بهره وری خطوط روبرو خواهیم بود.

اقبال شاکری با اشاره به برخی اظهار نظرها در خصوص تکمیل نبودن خطوط مترو، افزود: خطوط مصوب مترو تهران در حال بهره‌برداری است حتی خط ۶ مترو هم که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد کارهای عمرانی اش انجام شده است. اما اینکه هر پروژه‌ای به بهره‌برداری می‌رسد، به معنای این نیست که تمام قسمت‌های آن تکمیل شده است، خطوطی مانند خط ۴ که مدت ها ست بهره برداری شده است کار تکمیلی برخی از هواکش‌ها و ایستگاه‌هایش در حال انجام است.

وی ادامه داد: به نظر می آید بهتر است مردم از این سرمایه‌گذاری در هر زمانی که بتوانند استفاده کنند. بنابراین هیچ مسئله منفی یا مثبتی وجود ندارد، مشکل اصلی مترو کمبود ۲ هزار واگن است  که تا آخرین روزهای مدیریت گذشته شهرتهران همراهی برای تامین آن نشد.  این تعداد واگن باید خریداری و وارد خطوط شده تا سرفاصله‌ها، کم و زمان میزان تعمیر و نگهداری کوتاه‌تر شود  با تکمیل خطوط و افزودن ۲ هزار واگن، به نظر می‌رسد از ظرفیت الان که جابجایی حدود ۳ میلیون مسافر در روز است، باید به حدود ۸-۷ میلیون مسافر برسد.

شاکری با بیان اینکه رسانه‌هایی که اعلام می‌کنند کارهای این خطوط باقی مانده و عده‌ای که می‌گویند خطوط مترو تهران را تمام کرده‌اند، هیچ مشکلی ندارند گفت: این دو گروه هر کدامشان به عبارتی گذاره‌های خبری را بیان می‌کنند، مشکل خاصی وجود خارجی ندارد و این اخبار اشتباه منعکس نشده، زیرا در بودجه سال ۹۷  شهرداری تهران خط جدیدی احداث نمی‌شود بله کارهای باقی‌مانده خطوط به اتمام می رسد.

عضو شورای شهر چهارم تهران معتقد است: این که  گفته شود پرونده متروی تهران بسته شده است، اشکالی ندارد؛ به دلیل اینکه مفهوم این خبر آن است که در مورد کلیه خطوط مصوب اقدام صورت گرفته و از این به بعد باید برای خطوط تکمیلی برنامه‌ریزی شود و به این معنا نیست که تمام کارهای آن انجام شده است. به طور مثال وقتی ساختمانی ساخته می‌شود، هیچ‌کس منتظر نمی‌ماند تا نگهبان آن ساختمان، تعیین و سپس به آن ساختمان وارد شود؛ ولی وقتی ساختمان ساخته و قابل استفاده می‌شود، همه مردم می‌خواهند هر چه سریعتر به داخل آن ساختمان بروند، یعنی وقتی الزامات اصلی آن انجام شد، همه می‌گویند از این ساختمان استفاده می‌کنیم چون پول درون آن خوابیده و نمی‌توان منتظر ماند.

وی در خصوص خط ۷ نیز توضیح داد: خط ۷ مترو مشاور، مدیر طرح، شرکت بهره‌بردار و شرکت سازنده دارد این مسائل باید به این چهار گروه ارجاع داده شود که اگر اینها دور هم جمع شدند و به نتیجه‌ای رسیدند، نتیجه‌ای علمی، منطقی، حرفه‌ای و تخصصی است. به نظر بنده ما فقط باید نظر بدهیم ولی اجرای آن دست کسانی است که کار می‌کنند و هیچ ایرادی ندارد اگر امتوجه اشکالی شدیم به این چهار گروه اعلام تا نسبت به رفع آن چاره‌اندیشی و ظرف دو هفته نتیجه آن را اعلام کنند. اگر برای حل مشکلات این روند طی شود مسئله از کار رسانه‌ای، خارج و تبدیل به کار حرفه‌ای و عملی می‌شود. بنابراین هیچ ایرادی ندارد که اگر نماینده‌ای یا فردی مشکلی به نظرش بیاید و به این چهار گروه اعلام کند، چرا که آنها باید جواب فنی بدهند. مترو سعی کرده تمام الزاماتی که برای ایمنی خط و مسافرگیری لازم است را انجام بدهد و از ظرفیت موجود استفاده کند و مابقی ظرفیتش را هم پس از آنکه خطوط تکمیل شد و واگن‌ها وارد شدند، تکمیل کند.