افزایش توجه جهانیان به ایران پس از قرعه‌کشی جام‌جهانی ۲۰۱۸
افزایش توجه جهانیان به ایران پس از قرعه‌کشی جام‌جهانی ۲۰۱۸

یک فعال گردشگری گفت: با انجام قرعه‌کشی جام‌جهانی و قرار گرفتن ایران در گروه مرگ، توجه جهانیان به کشورمان از ۳۵‌درصد به ۷۳‌درصد افزایش یافت. علیرضا زمانی فعال گردشگری،  در نشست بررسی نقش رویداد های گردشگری ورزشی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه میزبان با نگاهی بر جام‌جهانی روسیه۲۰۱۸ با بیان گوشه‌ای از تاریخچه مسابقات […]

یک فعال گردشگری گفت: با انجام قرعه‌کشی جام‌جهانی و قرار گرفتن ایران در گروه مرگ، توجه جهانیان به کشورمان از ۳۵‌درصد به ۷۳‌درصد افزایش یافت.

علیرضا زمانی فعال گردشگری،  در نشست بررسی نقش رویداد های گردشگری ورزشی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه میزبان با نگاهی بر جام‌جهانی روسیه۲۰۱۸ با بیان گوشه‌ای از تاریخچه مسابقات ورزشی در جهان گفت: به عقیده مورخان اولین مسابقات ورزشی تحت عنوان المپیک در یونان باستان به انجام می‌رسیده که در اواخر قرن ۱۹ میلادی از نو مجدد احیا شد.

او با اشاره به اینکه  تاریخچه جام‌جهانی به سال ۱۹۳۰ بر می‌گردد افزود: مسابقات حرفه‌ای فوتبال در رده مردان و بین اعضای فدراسیون بین‌المللی فوتبال (fifa) تاکنون ۲۰ بار هر چهار سال یک بار برگزار شد و تنها در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ به علت وقوع جنگ جهانی‌ انجام نشده است.

ورزش و گردشگری

این فعال گردشگری، بالاترین جایگاه گردشگری ورزشی را جام‌جهانی فوتبال دانست که با برگزاری این رویداد بسیاری از کشورها برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری خود از آن بهره می‌برند.

او با بیان اینکه آفریقای جنوبی مصداق بارز این نوع سیاست اقتصادی و اجتماعی است تصریح کرد: چین در المپیک پکن بسیاری از مراکز اقامتی خود را به بهانه میزبانی این مسابقات راه‌اندازی و پس از اتمام رویداد از آن در زمینه میزبانی گردشگران استفاده کرد.  مجموعه بزرگ آزادی نیز در سال ۱۳۵۲ برای میزبانی مسابقات آسیایی ساخته شد.

اثرات اقتصادی و اجتماعی رویدادهای ورزشی

زمانی با اشاره به برخی اثرات اقتصادی و اجتماعی رویدادهای ورزشی گفت : بر اساس مطالعاتی که در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی و گردشگری برخاسته از آن انجام گرفته است از این رویدادها به‌عنوان عاملی برای بالابردن کیفیت زندگی ساکنان، بهبود اقتصاد و افزایش غرور و روحیه در جامعه نام برده شده است.

او تصریح کرد: بدیهی است گردشگری به دلیل تأثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به‌ویژه درآمدزایی و تأثیر در رشد اقتصادی کشورها، منبع مهمی برای فعالیت‌های تجاری، کسب درآمد، اشتغال‌زایی، ارزآوری، مبادلات خارجی و رونق مناطق مختلف محسوب می‌شود.

این فعال گردشگری ادامه داد: با برگزاری رویدادهای ورزشی گردشگران با فرهنگ، قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشور میزبان آشنا می‌شوند و این موضوع باعث تبادل فرهنگی میان کشورهای مختلف می‌شود.

او تأکید کرد: مطالعات انجام‌گرفته در ۳۲سال اخیر نشان می‌دهد که میزبانی رویدادهای ورزشی سود  اقتصادی زیادی برای جامعه میزبان دارد.

جابجایی میهمان و میزبان در رویدادهای گردشگری ورزشی

او با اشاره به موضوع جابجایی میهمان و میزبان در رویدادهای گردشگری ورزشی گفت: شکی نیست که مسابقات جام جهانی پر بازدیدترین و جذابترین رویداد ورزشی دنیاست، فوتبال ورزشی است که از ابعاد جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی حائز اهمیت است.

زمانی ادامه داد: اینجا نیز همانند گردشگران که از آن‌ها به‌عنوان صادرات یاد می‌شود، این هواداران تیمهای ملی کشورها هستند که با هزینه کرد و صرف حضور خود موجب افزایش ضریب امنیت در ابعاد مختلف ازجمله سرمایه‌گذاری می‌شوند.

زمانی با اشاره به بیت صیاد پی صید دویدن عجبی نیست/صید از پی صیاد دویدن مزه دارد افزود: برعکس سایر محصولات که ارائه کننده به دنبال خریدار است، این خریداران هستند که به دنبال عرضه‌کنندگان هستند. شش عامل توسعه زیرساخت و مدیریت، اقتصادی، سرمایه اجتماعی، توسعه و ارتقا، همدلی و رفاقت و توسعه فرهنگی به‌عنوان مؤلفه‌های مؤثر در برگزاری رویدادهای ورزشی شناسایی شدند.

او افزود: در مقیاس پنج ارزشی لیکرت، میزان اهمیت عامل‌ها از دیدگاه آزمودنی‌ها بررسی شد که عامل توسعه زیرساخت و مدیریت با میانگین و انحراف معیار (۴۳/۰±۱۷/۴ ) با اهمیت‌ترین عامل و عامل توسعه اقتصادی با میانگین و انحراف معیار (۵۰/۰±۸۸/۳) کم اهمیت‌ترین عامل مشخص شد.

او با بیان اینکه گسترش شیوه‌های توسعه پایدار در تمام بخش‌های صنعت گردشگری انگیزشی و فشاری بوده افزود: این تمرکز جدید شامل اتخاذ یک رویکرد جامع برای رسیدن به پایداری، نه تنها در ابعاد اجتماعی و اقتصادی (که قبلا مورد بحث قرار گرفت) بلکه با درنظر گرفتن نیروهای طبیعی مانند تغییرات آب و هوا که به نوبه خود تأثیرات بلندمدتی بر روی فعالیت‌های گردشگری ورزشی می‌گذارد مهم است.

اثرات مثبت و منفی اقتصادی گردشگری ورزشی

او در ادامه افزایش سطح اشتغال و درآمد، ایجاد کسب‌وکار و فرصت های شغلی جدید، افزایش فرصت برای کارآفرینان جامعه و افزایش استانداردهای زندگی و قدرت خرید مردم را اثرات مثبت اقتصادی گردشگری ورزشی اعلام کرد.

زمانی گفت: از اثرات منفی اقتصادی گردشگری ورزشی می‌توان به ایجاد اشتغال کاذب در زمان رویداد ورزشی و بیکاری پس از اتمام رویداد، هزینه بالای توسعه امکانات و زیرساخت‌ها برای گردشگری ورزشی و افزایش قیمت و اجاره بهای مسکن و مراکز اقامتی اشاره کرد.

این فعال گردشگری در پایان با اشاره به اهمیت حضور ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه گفت: جالب است بدانید پس از قرعه‌کشی جام‌جهانی و قرار گرفتن ایران در گروه مرگ، توجه جهانیان از ۳۵‌درصد به ۷۳‌درصد نسبت به کشورمان افزایش پیدا کرد و این مهم با وجود دغدغه‌های فنی می‌تواند به فرصتی برای جذب گردشگران تبدیل شود.