رونق بازار مسکن ادامه خواهد داشت
رونق بازار مسکن ادامه خواهد داشت

در سال گذشته بازار مسکن بعد از یک دوره رکود مجدداً رونق گرفت، معاملات مسکن افزایش یافت و قیمت‌ها هم تکان خورد. به‌طوری که در فصل بهار ۹۶ بخش ساختمان همچنان در رکود بود اما به مرور از شدت منفی بودن فعالیت‌ها کاسته شد و از فصل تابستان رشد اقتصادی در این بخش مثبت شد […]

در سال گذشته بازار مسکن بعد از یک دوره رکود مجدداً رونق گرفت، معاملات مسکن افزایش یافت و قیمت‌ها هم تکان خورد. به‌طوری که در فصل بهار ۹۶ بخش ساختمان همچنان در رکود بود اما به مرور از شدت منفی بودن فعالیت‌ها کاسته شد و از فصل تابستان رشد اقتصادی در این بخش مثبت شد و بخش ساختمان ۳٫۱ درصد در این فصل و ۱٫۴ درصد در فصل پاییز رشد کرد.

 این روند در فصل زمستان نیز تکرار شد و اکنون کارشناسان عقیده دارند که سال ۹۷ نیز افزایش ملایم قیمت‌ها و دیگر عوامل رونق بازار مسکن ادامه خواهد داشت و عوامل تقویت‌کننده رونق بازار مسکن در سال ۹۷ نیز دیده می‌شود. در این زمینه وزیر راه و شهرسازی نیز از افزایش سقف وام خرید مسکن به ۲۰۰میلیون تومان در سال ۹۷ خبر می‌دهد.

وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی و نرخ سود ۶ درصدی
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، از دو پیشنهاد ارائه شده به دولت می‌گوید که در صورت تصویب شرایط خرید مسکن برای مردم راحت‌تر خواهد شد. اول، افزایش سقف وام مسکن و دوم، کاهش نرخ سود وام.
او در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به خالی شدن حباب قیمت مسکن طی پنج سال گذشته در پاسخ به این پرسش که آیا در سال ۹۷ سقف وام خرید مسکن افزایش می‌یابد، تصریح کرد: هنوز شورای پول و اعتبار افزایش وام مسکن را تصویب نکرده، اما وزارت راه و شهرسازی متقاضی این است، در این راستا تقاضای کاهش سود وام مسکن به ۶ درصد را ارائه کرده‌ام که البته تصویب می‌شود چون رئیس‌جمهوری آن را تأیید کرده است.
آخوندی افزود: پیگیر افزایش سقف وام هم هستیم که بر اساس آن وام ۱۶۰ میلیون تومانی حداقل به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

سود ۶ درصدی برای زوج‌های خانه اولی در مناطق بازآفرینی شده
چندی پیش ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز به کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرده بود. او گفته بود: با توجه به اینکه نرخ سود تسهیلات برای خرید خانه در محله‌های بازآفرینی شده ۸ درصد است، رئیس جمهوری از رئیس بانک مرکزی خواست که این نرخ را برای خرید خانه در مناطق بازآفرینی شده توسط زوج‌های خانه اولی به ۶ درصد کاهش دهد.
به گفته سیف رشد معاملات بخش مسکن در سال ۹۶ حدود ۱۲.۵ درصد بوده است. نظام بانکی کشور منابع خود را هدفمند به سمت بخش‌هایی که در تحقق رشد اقتصادی اثربخشی دارند هدایت می‌کند که بخش مسکن و طرح بازآفرینی شهری یکی از این بخش‌هاست. پیش‌بینی شده است در نخستین سال اجرای این طرح ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته و ۲۴۰ هزار شغل جدید نیز ایجاد شود. منابع پیش‌بینی شده نیز برای سال آینده بالغ بر ۶۸۰۰ میلیارد تومان است. همه مقدمات کار نظام بانکی برای کمک به اجرای این طرح آماده است و همزمان با پیشرفت این پروژه‌ها، نظام بانکی تسهیلات لازم را ارائه می‌کند.
نگاهی به وام مسکن خانه اولی‌ها و حساب ویژه مسکن
حدود ۳۶۰ هزار نفر تاکنون در صندوق پس‌انداز مسکن یکم حساب باز کرده‌اند. درحال حاضر این صندوق ۵۰ درصد قیمت خانه را پوشش می‌دهد.
در این میان از زمان راه‌اندازی صندوق پس‌اندازمسکن یکم در ۱۸ خردادماه ۱۳۹۴ تاکنون ۳۳ هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است. البته حجم تسهیلات رو به افزایش است و هر هفته به حجم تسهیلات پرداختی افزوده می‌شود. سود این تسهیلات هم‌اکنون ۹.۵ درصد است که در بافت فرسوده به ۸ درصد کاهش می‌رسد، بنابراین به‌عنوان پایین‌ترین نرخ سود تسهیلات بانکی از جذابیت نسبتاً خوبی برای متقاضیان خرید مسکن برخوردار است.
اخیراً حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه افزایش حجم خروجی‌ها باعث نگرانی در صندوق پس‌انداز مسکن یکم نمی‌شود، اظهار کرد: مردم بتدریج در اینجا سپرده‌گذاری می‌کنند، بانک نیز بتدریج تسهیلات را پرداخت می‌کند. بنابراین شوک به بازار وارد نمی‌کند و مبتنی بر سرمایه مردم است، نه بودجه دولت؛ لذا با نوسانات قیمت نفت تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.
او تصریح کرد: اگر در حال حاضر این صندوق ۵۰ درصد قیمت خانه را پوشش می‌دهد باید به ۷۰ درصد برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پیش‌بینی از آینده بازار مسکن گفت: پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که قیمت مسکن نهایتاً ۲ درصد بالاتر از نرخ تورم قرار گیرد.
بازار ارز و طلا جذاب‌تر  از بازار مسکن
تحولات بازار ارز و طلا ممکن است که در کوتاه‌مدت منجر به مهاجرت برخی  سرمایه‌ها از بازار مسکن به بازار ارز و طلا شود و وزیر راه و شهرسازی عقیده دارد بازار ارز و طلا همچنان نسبت به بازار مسکن جذابیت بیشتری در سال جدید خواهند داشت. اما با این حال بازار مسکن در سال ۹۷ یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. چراکه ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار بسیار اندک است.
در ابن رابطه «علی چگنی» مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ضمن مرور وضعیت بازار مسکن از سال ۹۲ و متغیرهای تأثیرگذار بر آن گفت: از نیمه دوم سال گذشته شاهد افزایش قیمت و معاملات در این بخش بودیم و علاوه برآن پروانه‌های ساختمانی و سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های شروع شده نیز رشد کرد. اکنون با توجه به تغییر و تحولات بازار مسکن، پیش‌بینی می‌کنم که امسال هم با افزایش ملایم قیمت‌ها روند رونق ادامه می‌یابد؛ البته انتظار رشد سریع در هیچ‌کدام از متغیرهای بخش مسکن وجود ندارد.
این مقام مسئول ادامه داد: از حدود دی ماه ۹۶، نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۲۰ درصد و در بهمن‌ماه ۹۶ نیز رشد قیمت‌ها ۲۲ درصد گزارش شد که همه آنها از روند رو به رشد بازار معاملات مسکن حکایت داشتند.
او می‌گوید: اگر معاملات در سطحی که از نیمه دوم سال ۹۶ شروع شد، باقی بماند گردش بازار مناسبی در مسکن خواهیم داشت؛ اگرچه رشد شدیدی نیست اما در حد قابل قبولی می‌ماند.
چگنی با بیان اینکه روند حرکت متغیرهای بازار مسکن از سال ۹۲ تا ۹۵ ثابت بود، گفت: قیمت‌ها طبق نرخ‌های جاری به نسبت ثابت و براساس قیمت‌های ثابت نزولی بود. در این سال‌ها نرخ رشد تولید مسکن بشدت کم شده بود به گونه‌ای که به زیر ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرها رسید.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن گفت: در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۵ به‌دلیل کاهش سودآوری، کاهش قدرت خرید مردم و ورود متقاضیان غیرمصرفی در بازار مسکن، بخش خصوصی تمایل و علاقه‌ای به تولید مسکن و سرمایه‌گذاری در آن نداشت.
او اقتصاد را یک زنجیره به هم پیوسته دانست و افزود: در کنار بازار مسکن در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۵ سایر بازارها همچون بازار ارز با افزایش ۳۰ درصدی، بازار طلا، بازار اتومبیل و بازار سرمایه نیز رشد قابل توجهی داشته و بر بخش مسکن تأثیر گذاشتند. در بازه زمانی سال ۹۲ تا ۹۵ سودآوری بخش مسکن به پایین‌ترین حد رسید؛ بنابراین بازار نهاده‌های تولید مسکن را نیز متأثر کرد و باعث تعطیلی آنها شد
.