افزایش کارآیی در بورس با استفاده از سامانه جامع نظارتی آن
افزایش کارآیی در بورس با استفاده از سامانه جامع نظارتی آن

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: فاز نخست سامانه جامع نظارتی این بازار، در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس بازار سرمایه، از روز ۲۴ آبان ماه امسال به بهره برداری عملیاتی رسید. به نقل از سنا؛ شاپور محمدی با اعلام این خبر گفت: با سامانه نظارت بر بازار، قابلیت استفاده از  بروزترین روش ‌ها و […]

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: فاز نخست سامانه جامع نظارتی این بازار، در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس بازار سرمایه، از روز ۲۴ آبان ماه امسال به بهره برداری عملیاتی رسید.

به نقل از سنا؛ شاپور محمدی با اعلام این خبر گفت: با سامانه نظارت بر بازار، قابلیت استفاده از  بروزترین روش ‌ها و استاندارد های نظارتی بورس ‌های مطرح دنیا فراهم شده است.

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه این سامانه در مدت بیش از ۱۰ ماه طی دو فاز جداگانه اجرایی شد تصریح کرد: فاز نخست این پروژه طی ۵ ماه با هدف تهیه طرح مفهومی شناخت نیازمندی ‌های حوزه ‌های مختلف نظارتی و مستند سازی آنها در تیر ماه سال جاری به اتمام رسید و در فاز بعدی ، پیاده‌ سازی سامانه در سازمان بورس، انجام تست ‌های مختلف عملیاتی و فنی و انطباق با قوانین و مقررات موجود انجام شد.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه نمونه بارزی از یک کار گروهی موفق و هماهنگ است، گفت: مجموعه‌ های مختلف نظارتی بازار سرمایه کشور شامل اداره نظارت بر بازار سازمان بورس، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران و بورس کالای ایران در قالب تیم کسب و کار پروژه و همچنین شرکت های مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران، رایان بورس و مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس در قالب تیم فنی و از طریق ارتباط بسیار نزدیک توانستند در نهایی شدن این پروژه ایفای نقش کنند.

محمدی همچنین به مهمترین ویژگی‌ های این سامانه اشاره کرد و گفت: افزوده شدن الگوهای جدید کشف ناهنجاری‌ های حوزه بازار سرمایه به مجموعه رویه های فعلی در کنار استفاده از جدیدترین شیو‌ه های شناسایی تخلفات انجام گرفته در حوزه معاملات و سفارشات به صورت سیستماتیک، از جمله ویژگی های این سامانه نظارتی است.

وی در این رابطه ادامه داد: همچنین امکان بازسازی روند رویداد های مرتبط با معاملات و سفارشات در جزئی ترین سطح ممکن و قابلیت تطبیق با نرم ‌افزارهای هسته معاملات با سرعت بسیار بالا و به کارگیری جدیدترین امکانات سخت افزاری از دیگر مزیت های این سامانه است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز امیدواری کرد با استفاده از این سامانه، کارآیی در بورس افزایش پیدا کند و  حرکت در مسیر معاملات منصفانه هموارتر شود.