اقدامات ترامپ برای امنیت منطقه مضر است
اقدامات ترامپ برای امنیت منطقه مضر است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات ترامپ برای امنیت منطقه مضر است و رئیس‌جمهور آمریکا رفتار خصمانه‌ای را دنبال می‌کند که بی‌پاسخ نخواهد ماند.  علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه شنبه ۱۶ مرداد ماه) با لارس نور دروم سفیر نروژ در ایران دیدار و گفت وگو کرد. رییس قوه مقننه در این دیدار با […]

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات ترامپ برای امنیت منطقه مضر است و رئیس‌جمهور آمریکا رفتار خصمانه‌ای را دنبال می‌کند که بی‌پاسخ نخواهد ماند.

 علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه شنبه ۱۶ مرداد ماه) با لارس نور دروم سفیر نروژ در ایران دیدار و گفت وگو کرد.

رییس قوه مقننه در این دیدار با بیان اینکه روابط ایران با نروژ دیرینه است، گفت: ایران هیچ رابطه سوئی با کشور نروژ نداشته است برخلاف برخی کشورهای اروپایی که به ایران ظلم کردند.

توسعه انرژی های تجدیدپذیر جزء اولویت‌های ایران محسوب می‌شود

وی با تأکید بر گسترش روابط تجاری بین ایران و نروژ، افزود: پس از توافق هسته‌ای برخی شرکت‌های نروژی در ایران فعال شدند.

لاریجانی با بیان اینکه توسعه انرژی های تجدیدپذیر به ویژه خورشیدی بر اساس برنامه ششم توسعه جزء اولویت‌های ایران محسوب می‌شود، ادامه داد: توسعه این انرژی‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای گشایش روابط بازرگانی بین ایران و نروژ باشد.

اتحادیه اروپا از ایران درخواست کرد که در زمینه برجام همانند آمریکا عمل نکند

وی با اشاره به تماس‌های سران اتحادیه اروپا با ایران پس از خروج آمریکا از برجام، یادآور شد: اتحادیه اروپا درخواست کرد که ایران همانند آمریکا عمل نکند و فرصتی برای همکاری داده شود، لذا مقرر شد مذاکراتی با اتحادیه اروپا صورت گیرد تا همکاری‌ها سامان یابد.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان،  افزود: اقدامات ترامپ برای امنیت منطقه مضر است و رئیس جمهور آمریکا رفتار خصمانه‌ای را دنبال می‌کند که بی‌پاسخ نخواهد ماند.

لاریجانی با بیان اینکه ایران علاقه‌مندانی دارد که حاضر هستند به روش‌های دیگری با ایران کار کنند، تصریح کرد: ما با آمریکا مصاف داریم و باید مقداری جلوتر رفت تا آمریکایی‌ها متوجه شوند که از این طریق نمی‌توانند کار خود را پیش‌ ببرند.

سفیر نروژ در ایران:تمایل شرکت های متوسط و کوچک نروژی برای فعالیت در ایران

سفیر نروژ در ایران در این دیدار با بیان اینکه روابط دو کشور در چارچوب روابط پارلمانی در سطح خوبی قرار دارد، گفت: باید تلاش شود روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور ارتقاء یابد و دولت نروژ با اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران مخالف است.

تلاش نروژ حفظ ایران در برجام است

وی با تأکید بر اینکه تلاش نروژ حفظ ایران در برجام است، افزود: همکاری نروژ با ایران در زمینه اقتصادی و بازار کسب و کار است که تحریم‌ها تأثیری منفی در این بخش بر جای گذاشته اما تلاش نروژ ادامه همکاری‌ها است.

نور دروم ادامه داد: شرکت‌های متوسط و کوچک نروژی علاقه‌مند هستند که در ایران فعالیت کنند، البته نروژ فراتر از برجام خواستار گسترش روابط دو جانبه با ایران است.

شرکت‌های بزرگ نروژی بیمه کننده کشتی‌های ایرانی هستند

وی با اشاره به اینکه ایران و نروژ چند دهه با یکدیگر در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های کوچک در نروژ در این عرصه فعالیت می‌کنند و برخی حاضر به همکاری با آمریکا نبوده و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و همکاری با ایران هستند.

سفیر نروژ در ایران با بیان اینکه در زمینه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی روابط عمیقی بین دو کشور وجود دارد، افزود: شرکت‌های بزرگ نروژی در زمینه بیمه که برخی از آنها شرکت‌های چند ملیتی هستند بیمه کننده کشتی‌های ایرانی هستند.

تمایل شرکت‌های نروژی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

وی با اشاره به تمایل شرکت‌های نروژی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی در ایران، ادامه داد: تحریم‌های آمریکا کمتر می‌تواند این حوزه را تحت تأثیر قرار دهد و شرکت‌های نروژی می‌توانند در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر با ایران فعالیت کنند.

نور دروم با بیان اینکه نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست، اظهار داشت: در حال حاضر نروژ منتظر است تا مشخص شود اتحادیه اروپا چه برنامه‌ای برای همکاری با ایران ترسیم می‌کند تا با الگوبرداری از این روش همکاری‌های خود در ایران را ادامه دهد.

سفیر نروژ در ایران ضمن ابراز نگرانی از خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: نروژ از جمهوری اسلامی ایران درخواست می کند که به تعهدات و همکاری‌های خود ذیل برجام ادامه دهد.