امسال ۳ دهک دیگر از یارانه‌ نقدی حذف می‌شوند
امسال ۳ دهک دیگر از یارانه‌ نقدی حذف می‌شوند

طبق تصویب هیات وزیران نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی و غیرنقدی در سال جاری اعلام شد که براین اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی خانوارها به استثنای روستاییان و عشایر اقدام کند. هیأت وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه‌های […]

طبق تصویب هیات وزیران نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی و غیرنقدی در سال جاری اعلام شد که براین اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی خانوارها به استثنای روستاییان و عشایر اقدام کند.

هیأت وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و نفت و به استناد بند «ب» تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی این تبصره را تصویب کرد.

این تصویب‌نامه با امضای اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس‌جمهور – برای اجرا به وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نفت، نیرو، کشور، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه متن کامل این تصویب‌نامه بدین شرح است:

آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

ماده۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- قانون تنظیم (۲): قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) – مصوب ۱۳۹۳

ب- قانون: قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

پ- تبصره (۱۴): تبصره (۱۴): ماده واحده قانون

ماده۲- وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند از طریق شرکت‌های تابع ذی‌ربط، تمامی دریافتی‌های (منابع) مندرج در جدول تبصره (۱۴) قانون را به شرح زیر با احتساب مفاد بند (ت) این ماده از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند تا سازمان برنامه و بودجه کشور براساس مصارف موضوع جدول تبصره (۱۴) قانون، با اولویت پرداخت یارانه نقدی به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تخصیص دهد.

 

الف- سازوکار قیمت سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها برحسب نوع نیروگاه‌ها در سال ۱۳۹۷، براساس مفاد بند «پ» ماده (۲) آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور، موضوع تصویب نامه شماره ۱۲۶۳۷۵/ت۵۴۷۸۲هـ مورخ ۱۰/۱۰/۱۳۹۶ و اصلاحات بعدی آن است.

ب- ۱- هزینه‌های پیش‌بینی شده برای تولید، انتقال و توزیع، فروش و خرید برق از نیروگاه‌های بخش خصوصی، واردات برق و همچنین هزینه تولید، انتقال و توزیع و فروش آب موضوع ردیف‌های پرداختی (۹)، (۱۰) و (۱۱) جدول تبصره (۱۴) قانون پس از واریز منابع مربوط به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور بابت پرداخت به شرکت‌های ذی‌ربط، به صورت علی‌الحساب، تا تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور به حساب مربوط واریز می‌شود.

۲- درخصوص ردیف‌های پرداختی (۲)، (۳)، (۳)، (۴)، (۵)، (۶) و (۷) جدول موضوع تبصره (۱۴) قانون، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از طریق خزانه‌داری کل کشور مکلف است پس از کسر سهم یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها و متناسب با دریافتی‌های (منابع) ردیف‌های (۱) و (۲) جدول مذکور، ۸۰ درصد از باقیمانده دریافتی را به صورت علی‌الحساب در اختیار شرکت‌های مربوط قرار دهد تا در انتهای هر ماه با رعایت بند «ث» این ماده نسبت به تسویه آن براساس تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام شود.

تبصره- به وزارت نفت اجازه داده می‌شود از طریق شرکت‌های تابع نسبت به پرداخت بخشی از کارمزد فعلی جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی به روش کارمزد پایه (حق‌العمل) به هنگام عرضه فرآورده‌های نفتی اقدام نماید. معادل مبالغ پرداختی از تخصیص اعتبار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی موضوع ردیف (۳) پرداختی‌های (مصارف) جدول تبصره (۱۴) قانون توسط سازمان برنامه و بودجه کشور کسر می‌شود.

۳- سازوکار پرداخت علی‌الحساب سود سهام و مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای که به امضای وزرای نفت و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور می‌رسد، تعیین می‌شود.

۴- سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از طریق خزانه‌داری کل کشور مکلف است اعتبار ردیف‌های پرداختی (۱) و (۸) جدول تبصره (۱۴) قانون را پس از واریز منابع مربوط و با رعایت بند «ث» این ماده به صورت علی‌الحساب، تا تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور به حساب مربوط سازمان امور مالیاتی کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. عدم پرداخت به موقع حقوق دولتی مانع پی‌گیری و وصول سازمان امور مالیاتی کشور نخواهد بود. شیوه‌نامه اجرایی این بند توسط وزرای امور اقتصادی و دارایی و نفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و ابلاغ می‌شود.

۵- به استناد بند (۱۱۰) تغییرات قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، مبلغ ۳۲ هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۲) ریال از عوارض فرآورده‌های نفتی سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به مصارف هدفمندی اختصاص می‌یابد.

۶- منابع دریافتی بابت حق انشعاب آب و برق و گاز جزو درآمد شرکت‌های دریافت‌کننده محسوب نشده و مشمول منابع ردیف‌های (۲)، (۳) و (۴) جدول این ماده نمی‌شود.

پ- در اجرای بند «ب» ماده (۱۷) قانون برنامه ششم توسعه، وزارتخانه‌های نفت و نیرو و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظفند حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه، تمامی گردش مالی و حساب‌های ریالی و ارزی شرکت‌های دولتی مشمول این آیین‌نامه را از مبادی اولیه وصول صرفاً از طریق حساب‌های افتتاح شده نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. همچنین بانک مذکور مکلف است بانک‌های عامل را موظف به مسدود کردن سایر حساب‌های شرکت‌های مذکور نماید.

ت- در صورت افزایش منابع حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی، کل دریافتی‌ها تا مبلغ ۱۱۰ هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۱۰) ریال، به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز می‌شود.

ث- به استناد جز (۵) بند «الف» تبصره (۱۴) قانون، سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها نسبت به جابجایی هر یک از ردیف‌های مصارف موضوع جدول تبصره (۱۴) به استثنای ردیف‌های (۹)، (۱۰) و (۱۱) تا سقف ۱۰ درصد اقدام نماید.

ج- پرداخت عوارض موضوع یک درصد عوارض آلایندگی مندرج در تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده- مصوب ۱۳۸۷- برعهده شرکت‌های آلاینده است.

ماده۳- مصارف هدفمندی یارانه‌ها با اعمال جزء (۵) تبصره (۱۴) قانون و بند «ث» ماده (۲) این آیین‌نامه، عبارتند از:

الف- تا مبلغ ۴۱۵ هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۱۵) ریال پرداخت

ب- تا مبلغ ۷۰ هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۷۰) ریال پرداخت نقدی برای کمک به کاهش فقط مطلق

پ- تا مبلغ ۳۷ هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۷) ریال بابت سلامت موضوع ماده (۴۶) قانون تنظیم (۲)

ت- تا مبلغ ۳۳ هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۳) ریال بابت خرید تضمینی گندم و یارانه نان

تبصره۱- به شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ملی گاز ایران اجازه داده می‌شود ارقام زیر را از طریق گشایش اعتبار اسنادی به خزانه‌داری کل کشور به شرح زیر پرداخت نمایند:

الف- سرجمع سهم هدفمندی شرکت‌های مذکور معادل ۴۴۰ هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۴۰) ریال

ب- جابجایی ۱۰ درصد تخصیص بودجه شرکت‌های تابع وزارت نفت موضوع تبصره (۱۴) قانون معادل ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ر۱۶) ریال

پ- پرداخت علی‌الحساب سود سهام و مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران معادل ۹۰ هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۹۰) ریال

تبصره۲- در صورت افزایش منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، تا سقف ۱۱۰ هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۱۰) ریال صرف مصارف زیر می‌شود:

الف- افزایش یارانه سلامت موضوع ردیف (۳) مصارف هدفمندی حداکثر تا مبلغ ۷۰۰۰ میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۷) ریال

ب- اختصاص حداکثر تا مبلغ ۵۰ هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵) ریال در ردیف جدید به موضوع تولید و اشتغال

پ- اجرای قانون حمایت از معلولان توسط سازمان بهزیستی کشور حداکثر تا مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۲) ریال

ت- کمک به حق بیمه قالی‌بافان حداکثر تا ۵۰۰ میلیارد (۰۰۰۰ر۰۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰) ریال

ث- باقیمانده مبلغ حداکثر تا مبلغ ۵۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد (۰۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ر۵۰) ریال برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی موضوع ردیف (۱) مصارف هدفمندی یارانه‌ها

تبصره۳- منابع موضوع کمک به تولید و اشتغال این آیین‌نامه در چارچوب ضوابط تبصره (۱۸) قانون اعمال و هزینه خواهد شد.

ماده۴- در  اجرای ماده (۷۹) قانون برنامه ششم توسعه تا مبلغ ۷۰ هزار میلیارد (۰۰۰۰ر۰۰۰۰ر۰۰۰۰ر۰۰۰ر۷۰) ریال صرف کاهش فقر مطلق می‌شود. شیوه‌نامه اجرایی این ماده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و ابلاغ می‌شود.

ماده۵- در راستای شناسایی و رتبه‌بندی خانوارها، دستگاه‌های اجرایی زیر موظفند کلیه داده‌های موردنیاز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مطابق جدول زیر به صورت یکجا، تجمیعی و برخط در اختیار وزارت مذکور قرار دهند و آن را بروزرسانی نمایند:

ماده ۶- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی خانوارها به استثنای روستاییان و عشایر اقدام نماید. این خانوارها می‌توانند ضمن اعلام رضایت از دسترسی وزارت یادشده به کلیه اطلاعات بانکی و ارایه اطلاعات و مستندات لازم، نسبت به قطع یارانه خود و افراد تحت تکفل اعتراض نمایند.

وزارت مذکور مکلف است پس از بررسی مستندات ارایه شده، اسامی سرپرستان خانوارهای واجد شرایط دریافت یارانه نقدی را به سازمان اعلام نماید تا در اولین نوبت، پرداخت یارانه نقدی آنها برقرار شود و همچنین نتایج به کلیه معترضین اعلام خواهد شد.

ماده۷- به‌منظور اجرای ماده (۴۶) قانون تنظیم (۲)، تا مبلغ ۳۷ هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۷) ریال در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد تا برای اجرای بیمه نمودن افراد فاقد بیمه سلامت از طریق سازمان بیمه سلامت ایران، کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وابسته به آن وزارت، حفاظت و حمایت مالی از بیماران صعب‌العلاج و خاص هزینه نموده و گزارش عملکرد مربوط را به صورت ماهیانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارایه نماید.

ماده۸- تا مبلغ ۳۳ هزار میلیارد ریال (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۳) به یارانه نان و خرید تضمینی گندم اختصاص می‌یابد.