انتخابات ریاست جمهوری مصر؛ نمایش خنده دار عقب گرد به دوره استبداد
انتخابات ریاست جمهوری مصر؛ نمایش خنده دار عقب گرد به دوره استبداد

به نظر میرسد پیروزی مجدد «عبدالفتاح سیسی» در انتخابات ریاست جمهوری مصر که قرار است روزهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ مارس برگزار شود با حضور تنها یک رقیب نمایشی کار سختی نباشد.   «عبدالفتاح سیسی»  رئیس جمهور مصر در سال ۲۰۱۴ با جلب ۹۶ درصد از آراء پیروز شد اما آنچه در این انتخابات مهم […]

به نظر میرسد پیروزی مجدد «عبدالفتاح سیسی» در انتخابات ریاست جمهوری مصر که قرار است روزهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ مارس برگزار شود با حضور تنها یک رقیب نمایشی کار سختی نباشد.

  «عبدالفتاح سیسی»  رئیس جمهور مصر در سال ۲۰۱۴ با جلب ۹۶ درصد از آراء پیروز شد اما آنچه در این انتخابات مهم است میزان مشارکت مردمی در سایه درخواست گروه های معارض برای تحریم آن است. شخصیتهای معروفی از جمله «حمدین صباحی» نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری خواهان تحریم انتخابات شده اند چرا که معتقدند نامزدهای زیادی در این انتخابات شرکت نکرده و تضمین های لازم در خصوص آن ارائه نشده است.

در کنار مخالفت گروه ها و شخصیتهای داخلی بسیار از نهادهای بین المللی نیز این انتخابات را بعد از کنار گذاشتن مخالفانی که قصد نامزدی در انتخابات را داشته اند یک نمایش خنده دار توصیف کرده اند به طوریکه سازمان ملل بعد از بازداشت «سامی عنان» رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش مصر که قصد شرکت در انتخابات را داشت از مقامات این کشور خواسته بود تا اجرای یک انتخابات شفاف و فراگیر را تضمین کنند.

قبل از آن نیز «احمد قنصوه» یکی دیگر از نظامیان مصری که قصد شرکت در انتخابات را داشت بازداشت و به شش سال حبس محکوم شد چرا که نظامیان در مصر حق اعلام نظرات سیاسی خود را ندارند این در حالیست که تمام حاکمان مصر از سال ۱۹۵۲ تاکنون به جز محمد مرسی که تنها یک سال بر اریکه قدرت نشست از میان نیروهای مسلح بوده اند. «عبدالمنعم ابوالفتوح» رئیس حزب مصر قدرتمند نیز به تازگی به همراه ۱۵ نفر دیگر از اعضای این حزب در لیست افراد تروریست قرار گرفته است.

ابوالفتوح پیشتر دولت مصر را به دیکتاتوری و سرکوب آزادی ها متهم و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در مصر را فاقد شفافیت و با نتیجه از پیش تعیین شده عنوان کرده بود. دادستان کل‌ مصر حتی دستور بلوکه شدن دارایی‌های عبدالمنعم ابوالفتوح را صادر کرده است.

تمام کسانی که قصد داشتند در انتخابات ریاست جمهوری مصر نامزد شوند یا بازداشت شده و یا به عقب نشینی وادار شده اند. دولت مصر تاکنون کمترین شروط لازم برای برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم را مهیا نکرده است.

کنار گذاشتن تمام نامزدهای مخالف مصری از عرصه انتخابات نشان دهنده ترس و عدم اعتماد رئیس جمهور مصر است که از کاهش محبوبیت مردمی خود در میان مصریها به دلیل سیاستهای ریاضتی اقتصادی اش آگاه است.  بسیاری از مردم مصر عبدالفتاح السیسی را یک نظامی شکست خورده می نامند که جزایر این کشور را فروخته و منابع طبیعی از جمله گاز و آب رود نیل را از بین برده است.

البته کارنامه عملکرد سیسی در قبال مخالفانش مملو از سرکوب مخالفان اسلام گرا و لیبرال و بازداشت صدها تن از آنها و واداشتن نهادهای اطلاع رسانی و مطبوعاتی به اجرا کردن دستوراتش است.

سیسی که اخیرا دستور آغاز عملیات گسترده ارتش مصر علیه تروریستهای صحرای سیناء را صادره کرده بود با این اقدام تبلیغاتی خود تلاش دارد تا کمی محبوبیت و پایگاه مردمی خود را تقویت بخشد این در حالیست که کاملا واضح است عملیات گسترده ارتش در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از آنکه جنبه امنیتی داشته باشد جنبه تبلیغاتی دارد.

سیسی در عرصه انتخابات می کوشد تا اینطور نشان دهد که نامزد دیگری غیر از او نیز وجود دارد بنابریان «موسی مصطفی موسی» رئیس حزب الغد مصر در آخرین دقایق پایان زمان ثبت نام، نامزدی خود را در انتخابات اعلام کرد.

موسی مصطفی موسی در سال ۲۰۱۱ و بعد از انقلاب این کشور رئیس حزب الغد شد به طوری که این حزب به همراه ۲۵ حزب سیاسی دیگر یک ائتلاف جدید تحت عنوان ائتلاف کنگره مصر به ریاست خود او در سال ۲۰۱۲ تشکیل داد.

بازی سیاسی سیسی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری به قدری مضحک است که کمپین های مختلفی از چند وقت قبل با شعار «در خانه بمان» در اعتراض به انتخابات ریاست جمهوری راه افتاده است. در هر صورت کاملا مشخص است که انتخابات مصر هیچ نتیجه شوک برانگیزی را در پی نخواهد داشت و پیروز این انتخابات از ماه ها قبل مشخص شده است.

عبدالفتاح السیسی در حالی بدون رقیب جدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر برای دومین بار شرکت کرده که پیشتر با همکاری ارتش موفق شده بود یکی از مهمترین رقبای خود یعنی ژنرال «سامی عنان» را از میدان رقابت خارج کند.

اما آنچه که بیش از همه سؤال برانگیز است سکوت کشورهای غربی و اروپایی در قبال پرونده دموکراسی و حقوق بشر در مصر است. این مسأله، سخنان امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری مشترکش با سیسی در پاریس را به یاد می آورد که بحث و جدل هایی را نیز به دنبال داشت. وی در این کنفرانس تاکید کرد که هرگز در خصوص حقوق بشر به سیسی درس نخواهد داد.

به نظر می رسد که کشورهای غربی از جمله کشورهای اروپایی موضع انتقادی علیه اوضاع سیاسی کنونی مصر ندارند. آنها می خواهند از طریق اعطای کمک های اقتصادی گسترده به مصر به بقای نظام کنونی این کشور کمک کنند.

در واقع سکوت غربی اروپایی در برابر این اوضاع بیانگر وجود منابع استراتژیک در هم گره خورده میان آنها است چرا که به سیسی به عنوان یک شریک استراتژیک برای تامین امنیت و ثبات در منطقه مدیترانه نگاه می شود زیرا این منطقه شاهد بی ثباتی شدید به دلیل اوضاع لیبی و سوریه است.

این کشورها نمی خواهند شاهد افزایش مهاجران غیر قانونی به اروپا باشند. سیسی قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار با آلمان و فرانسه امضا کرده است که تغییر وی به عنوان رئیس جمهور می تواند این سودهای کلان را از کشورهای مذکور بگیرد. این درحالیست که افراد عامی در مصر می پندارند دستاوردهای سیسی باعث این حمایت غربی ازوی شده است.

در شبکه های اجتماعی نیز موجی از تمسخر و انتقاد در قبال اوضاع سیاسی کشور به راه افتاده و کاریکاتورهای زیادی در خصوص اقدامات سرکوبگرایانه سیسی علیه رقبایش منتشر شده اشت.

در نهایت باید گفت که برگزاری این نوع از انتخابات ریاست جمهوری در مصر با وجود تنها یک نامزد آن هم به صورت فرمایشی و کاملا صوری کشور مصر بعد از وقوع یک انقلاب پر سر و صدا که توجه جهانیان را به خود جلب کرد در حال عقب گرد به دوره استبداد است.