انتقال نمایشگاه کتاب به مصلی و معرفی نامزدهای جایزه جلال
انتقال نمایشگاه کتاب به مصلی و معرفی نامزدهای جایزه جلال

اخبار مربوط به انتقال نمایشگاه کتاب تهران به مجموعه مصلای امام خمینی (ره) و معرفی نامزدهای جایزه جلال در دو حوزه، از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند. گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته ۱۳ خبر دارد. که ۲ خبرش خارجی و ۱۱ خبر دیگرش مربوط به اخبار داخلی حوزه کتاب […]

اخبار مربوط به انتقال نمایشگاه کتاب تهران به مجموعه مصلای امام خمینی (ره) و معرفی نامزدهای جایزه جلال در دو حوزه، از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته ۱۳ خبر دارد. که ۲ خبرش خارجی و ۱۱ خبر دیگرش مربوط به اخبار داخلی حوزه کتاب و نشر هستند.

گزارش این هفته ۳ خبر درباره تغییر مکان نمایشگاه کتاب از مجموعه شهر آفتاب به مصلی تهران است و ۲ خبر هم درباره جایزه جلال را در بر می گیرد. هفته گذشته خبرهای برگزاری نشست خبری دبیر جایزه مذکور و معرفی هیئت داوران آن را در گزارش «یک هفته با کتاب» مرور کردیم و این هفته خبرهای مربوط به معرفی نامزدهای دو شاخه این جایزه را مرور می کنیم.

در ادامه اخبار مهم حوزه کتاب و نشر را در هفته ای که گذشت، از نظر می گذرانیم:

انتقال نمایشگاه کتاب تهران از شهر آفتاب به مصلی

همایون امیرزاده سخنگوی شورای سیاست‌گذاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تعیین نهایی مکان برگزاری این نمایشگاه و رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این موضوع خبر داد و گفت: بر اساس اعلام مصلای امام خمینی (ره) مبنی بر تکمیل رواق‌های شرقی و غربی تا زمان برگزاری نمایشگاه، بر اساس نظر صنوف نشر و مصوبه شورای سیاست‌گذاری، سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

وی در توضیح بیشتر گفت: البته ما تفاهم نامه ۶ ساله‌ای با شهرداری تهران برای در اختیار قرار گرفتن مجموعه شهرآفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب داریم که تا سال ۱۴۰۰ اعتبار دارد و بر اساس همان تفاهمنامه چنانچه امکانات زیرساختی و فضای مسقف در این مجموعه تامین شود، نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب برگزار خواهد شد. در واقع این جابجایی به نوعی همکاری با شهرداری تهران برای ایجاد فرصتی در جهت آماده سازی بیشتر شهرآفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است.

اعلام آمادگی مصلی تهران برای برگزاری صددرصدی نمایشگاه

پس از انتشار خبر سخنان امیرزاده قائم مقام امور فرهنگی مصلی از آمادگی این مجموعه برای برپایی نمایشگاه در فضای مسقف خبر داد.

کریم دولتی در گفتگویی که با مهر داشت، درباره میزان آمادگی این مجموعه با توجه به اعلام آن به‌عنوان مکان برای برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ۹۷، گفت: خوشبختانه پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش رواق‌های مصلی صورت گرفته است و در حال حاضر هم بخش قابل توجهی از روند آماده‌سازی ترازهای مخلتف رواق‌های شرقی و غربی انجام و در حال حاضر فضای بسیار مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور به شمار می‌رود، در مصلی فراهم شده است.

چگونگی خط خوردن گزینه مجموعه نمایشگاه های فرهنگی برای نمایشگاه کتاب

سومین خبر مربوط به نمایشگاه کتاب تهران در این هفته هم مربوط به سخنان امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران بود که توضیحاتی درباره چگونگی خط خوردن گزینه مجموعه نمایشگاه های فرهنگی ایران برای برپایی نمایشگاه را شامل می شد.

شهرام نیا در این باره گفت: انتخاب بسیاری از دوستان شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکل‌های نشر، مجموعه نمایشگاه بین‌المللی تهران در خیابان سئول بود و بازدید و مذاکرات مختلفی هم با مسولان آن انجام شد ولی به دلیل تداخل زمان نمایشگاه کتاب با نمایشگاه نفت، و برنامه‌ریزی بین‌المللی گسترده آن و عدم امکان تغییر تاریخ از یک سو و به دلیل مصوبه شورای تامین، مبنی بر ممنوعیت برگزاری هرگونه نمایشگاه پرمخاطب در مجموعه نمایشگاه بین‌المللی تهران در خیابان سئول، عملاً امکان برگزاری نمایشگاه کتاب حداقل برای دوره آتی در آن مکان فراهم نبود. لذا در احترام به نظر اعضای محترم خانواده نشر، مکان مصلی مجدد برای دوره سی و یکم انتخاب شد.

انتقال هیئت خرید کتاب به دفتر امور چاپ

مهرزاد دانش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد در گفتگوی مشروحی که این هفته از وی در مهر منتشر شد، از نهایی شدن موضوع انتقال هیئت انتخاب و خرید کتاب به این دفتر خبر داد و این انتقال را بی‌ارتباط با مسئولیت خود در دبیرخانه هیئت دانست.

دانش که مسئولیت دبیرخانه هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده دارد، مهرماه امسال و در پی استعفای «محمودرضا برازش» از مدیرکلی دفتر امور چاپ و نشر این وزارتخانه، با حکم سیدعباس صالحی، به عنوان مدیرکل جدید دفتر امور چاپ وزارت ارشاد منصوب شد.

معرفی نامزدهای بخش ویژه جایزه جلال

گزارش این هفته همان طور که ابتدا مطرح شد، ۳ خبر درباره معرفی نامزدهای جوایز ادبی داخلی دارد که دو عنوان از آن ها مربوط به جایزه جلال و یک عنوان مربوط به جایزه خصوصی هفت اقلیم است. در بخش مربوط به جایزه جلال آل احمد، یک خبر، معرفی نامزدهای بخش ویژه این جایزه بود. دبیرخانه‌ دهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، نامزدهای بخش ویژه‌ دهمین دوره‌ جایزه‌ی ادبی جلال آل‌احمد؛ بزرگداشت یک دهه پویایی اقتصاد مقاومتی؛ با عنوان «یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی کار» را معرفی کرد.

به این ترتیب، بخش ویژه‌ دهمین دوره‌ جایزه‌ی ادبی جلال آل‌احمد؛ بزرگداشت یک دهه پویایی اقتصاد مقاومتی؛ از بین آثار داستانی و مستند نگاری؛ با عنوان یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی کار، با توجه به نام‌گذاری سال ۱۳۹۶ به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با تأکید بر پیوند ادبیات داستانی با زندگی فردی و اجتماعی مردم به‌ویژه مسئله‌ی کار و تولید در نظر گرفته‌شده است.

معرفی نامزدهای بخش داستان کوتاه جایزه جلال

خبر دوم که مربوط به جایزه جلال است، اعلام نامزدهای بخش داستان کوتاه این جایزه است. به موجب این خبر، نامزدهای بخش داستان کوتاه دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد معرفی شدند. نشست خبری دبیر جایزه جلال هم هفته گذشته برگزار شد که در خبرهای گزارش مربوط به این هفته، مرور نمی شود.

معرفی نامزدهای جایزه هفت اقلیم

اما خبر مربوط به جایزه هفت اقلیم هم از این قرار است که نامزدهای نهایی هفتمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم در دو حوزه رمان و داستان کوتاه توسط دبیرخانه این جایزه معرفی شدند. به این ترتیب برگزیدگان این جایزه اسفندماه امسال در دو شاخه کتاب سال رمان و کتاب سال مجموعه داستان معرفی خواهند شد.

رونمایی از خاطرات سردار فتح الله جعفری

مراسم رونمایی از کتاب «دارساوین» شامل خاطرات و روزنوشت های سردار فتح الله جعفری از سال ۵۲ تا ۵۹ که به کوشش سعید علامیان گردآوری و در انتشارات سوره مهر منتشر شده است عصر دوشنبه این هفته در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

بررسی روند تغییر و تحول اسامی ایرانی در یک نشست نقد کتاب

نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «تحول نامگذاری کودکان تهرانی ۱۳۷۵ ـ ۱۳۹۴»  پیش از ظهر دوشنبه ۱۱ دی با حضور عباس عبدی پژوهشگر و مؤلف این اثر، سید حسین سراج‌زاده عضو هیأت علمی دانشگاه خوارمی و رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران و اسدالله پارسامهر مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور و مؤلف کتاب «فرهنگ نام و نام‌نویسی» به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در محل اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

بررسی ۶۰۰ اثر برای انتخاب برترین کتاب سال سبک زندگی

نشست خبری نخستین دوره جشنواره کتاب سال سبک زندگی دوشنبه این هفته با حضور حجت الاسلام شیخ الاسلامی دبیر علمی و حجت الاسلام فجری دبیر اجرایی جشنواره در حوزه هنری برگزار شد و شیخ الاسلامی در این برنامه گفت: این جشنواره با بررسی بیش از ۶۰۰ اثر تالیف شده در این زمینه طی ۵ سال گذشته برگزیدگان خود را در اسفندماه معرفی می کند.

رونمایی از پوستر جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان

مراسم رونمایی از پوستر برگزیده نهمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان سه شنبه این هفته در باغ کتاب تهران برگزار شد.

نهمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان برای نخستین بار در تاریخ برگزاری خود، در سال جاری مسابقه طراحی پوستر خود را طی فراخوانی همگانی برگزار کرد. در مراسم رونمایی مذکور، از پوستر طراحی شده توسط آذر تیموری به عنوان نفر اول و  رجبعلی خدایی به عنوان نفر دوم رونمایی به عمل آمد.

حذف نام سوچی از فهرست زنان قهرمان در یک کتاب

اولین خبر حوزه بین المللی این گزارش به این ترتیب است که کتاب «داستان‌های شبانه برای دختران سرکش» که درباره زنان قهرمان است، ممکن است اسم آنگ سان سوچی را از چاپ بعدی خود حذف کند. نویسندگان این کتاب خواسته‌اند اسم آنگ سان سوچی که به‌عنوان یک زن قهرمان در این کتاب جای داشت، از این کتاب بیرون بیاید.

کتاب «داستان‌های شبانه برای دختران سرکش» که درباره زنان قهرمان است، ممکن است اسم آنگ سان سوچی برنده جایزه صلح نوبل و رهبر دولت میانمار را از چاپ بعدی خود حذف کند. النا فاویلی و فرانچسکا کاوالو قصد دارند اسم سوچی را از چاپ بعدی کتاب خود که دربرگیرنده ۱۰۰ زن استثنایی تاریخ است، حذف کنند.

تقدیم جایزه نویسنده انگلیسی به اسبش

مایکل مورپورگو که از سوی ملکه الیزابت در فهرست دریافت‌کنندگان لقب شوالیه قرار گرفته، گفت این لقب را به اسبش تقدیم می‌کند. مورپورگو ۷۴ ساله که نویسنده کتاب‌های متعدد کودک و نوجوان است، با کتاب «اسب جنگی» که سال ۱۹۸۲ نوشت، موفقیت بزرگی کسب کرد و در سطح جهان به شهرت رسید.

این نویسنده طبق خبری که این هفته منتشر شد، گفت لقب شوالیه‌ای که از سوی ملکه به وی اهدا می‌شود را به «جویی» اسب خیالی که در مرکز کتاب «اسب جنگی» او قرار دارد، اهدا می‌کند.